• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • mindless

Stina84:
    ?Varför gifta sig i guds hus med guds välsignelse när det står KLART och TYDLIGT att homosexualitet är fel? Ni kan väl gifta er borgeligt istället och låta oss få ha våran religion ifred!?

Jag förstår inte varför du bekymrar dig så över varför folk vill gifta sig i kyrkan. Jag förstår inte varför någon vill gifta sig i kyrkan, men vem är jag att ifrågsätta det? Och vadå ?våran religion?? Tjena!

• stina84

De kanske inte kan hjälpa att de är attraherade av samma kön, men de kan välja om de handlar därefter

• johannawalfridsson

Sofia t

För att dom som inte gör det ska ändå ha möjligheten att kunna göra det trots min syn på kyrkan

men om du nu inte tycker att kyrkan är något så varför tycker du det är rätt att dom ska gifta sej där då??

• RiaRa
    johannawalfridsson skrev 2007-08-31 13:34:33 följande:
    jag tycker det är fel att homusexuela ska gifta sej i kyrkan .... det står ju att det är fel i biblen så varför ?? ska man ha gudsvälsingnelse över det ...det är ju som att få guds välsingnelse när man mördar en mäniska eller gör en nana synd
    Du likställer väl inte homosexualitet med mord!
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-08-31 13:10:25 följande:
    Åsa: exakt, om man som präst ska viga ett par måste det ju kännas helt meningslöst om man samtidigt vet att detta par inte kommer sätta sin fot i kyrkan mer än någon enstaka gång till i sina liv... Som präst har man ju vigt en stor del av sitt liv till sin tro, då vill man väl ändå veta att det man gör har någon mening för det paret man viger?! Att det beryder något i deras hjärtan och för deras tro att han välsignar deras äktenskap!
    Visst, och där säger jag inte emot. Jag tycker att den enskilda vigselförrättaren, efter vigselsamtalet ska ha rätt att säga nej till att viga dem. (Kanske inte för hela Kyrkans vägnar, men i alla fall för egen del.) OM det kommer fram sådant som han tycker diskvalificerar dem från att vigas i Kyrkan.

Men det har ju inte varit tillåtet. Jag läste för några år sedan om en präst som vägrade att viga par som sammanbott före vigseln, och han hade blivit uppkallad till biskopen och fått en uppsträckning. Det tycker jag var fel eftersom han HADE stöd i Bibeln för den tolkningen. (Däremot får ju inte en massa subjektiva skäl åberopas, som det inte står något om i Biblen. Som att prästen tycker att bruden är för tjock, eller vad någon nu skrev förut..! :) )
  • Moxie
    stina84 skrev 2007-08-31 13:40:46 följande:
    Det står klart och tydligt i bibeln, har du läst hela tråden? Flera bibelcitat är inlagda...
    Jag gör som jag brukar göra i sådana här sammahang - Jag pekar på min samlade-religiösa-utläggningar-blog:

www.familjeliv.se/Bloggar-7-9/b55981.html

Nej, jag har inte läst alla 56 sidorna i den här tråden, men om du kommit upp med något nytt bibelcitat så får du gärna lägga fram det. Annars så tror jag att jag gått igenom de vanligaste felaktigheterna där.
  • johannawalfridsson

RiaRa =
    för gud är alla synder lika synd som synd det står ju så

• mindless

Gabriella:
    ?Kanske där för att hela Kyrkan liksom bygger på en tro på detta högre väsende? För att den bygger på denna religiösa grund??

Men det är ju inte svar på frågan. Varför ska en ståndpunkt baserad på en tro på högre väsen vara överordnad alla andra ståndpunkter?

Men okej, så om den borgerliga vigselförrättaren tror att det är en högre guds mening att romer inte ska få gifta sig, så ska han ha rätt att diskriminera? Eller är det bara förbehållet den kristna tron?

• Gabriella S
    Åsa skrev 2007-08-31 13:13:39 följande:
    Gabriella S: Det var för övrigt i mitten av sjuttonhundratalet som kyrklig vigsel blev ett krav för giltigt äktenskap i Sverige och då inte av religiösa skäl utan för att det blivit komplicerat med olika former av äktenskap och strul angående huruvida äktenskap var lagligt giltiga eller ej; på detta sätt uppnåddes en enhetlighet.
    Det stämmer inte. Det där har du kopierat från vad en man skrev här igår eller i förrgår, och det är fel. Kyrklig vigsel var det som gällde redan på medeltiden. (Läs på lite, är du snäll!) Däremot kunde man skriva på de juridiska kontrakten tidigare, men de var inte giltiga förrän efter vigseln. Precis som vårat hindersprövningskontrakt inte är giltigt som vigselbevis, bara för att vi har undertecknat det och skickat det till Skattemyndigheten. Det börjar gillas först efter vigseln.
  • stina84

Romarna 1:24-27
    1. Timoteus 1:9-11
    1. Korintierna 6:9-11....
    några utav sidorna

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?