Mori skrev 2007-08-31 13:10:25 följande:
Åsa: exakt, om man som präst ska viga ett par måste det ju kännas helt meningslöst om man samtidigt vet att detta par inte kommer sätta sin fot i kyrkan mer än någon enstaka gång till i sina liv... Som präst har man ju vigt en stor del av sitt liv till sin tro, då vill man väl ändå veta att det man gör har någon mening för det paret man viger?! Att det beryder något i deras hjärtan och för deras tro att han välsignar deras äktenskap!
Visst, och där säger jag inte emot. Jag tycker att den enskilda vigselförrättaren, efter vigselsamtalet ska ha rätt att säga nej till att viga dem. (Kanske inte för hela Kyrkans vägnar, men i alla fall för egen del.) OM det kommer fram sådant som han tycker diskvalificerar dem från att vigas i Kyrkan.
Men det har ju inte varit tillåtet. Jag läste för några år sedan om en präst som vägrade att viga par som sammanbott före vigseln, och han hade blivit uppkallad till biskopen och fått en uppsträckning. Det tycker jag var fel eftersom han HADE stöd i Bibeln för den tolkningen. (Däremot får ju inte en massa subjektiva skäl åberopas, som det inte står något om i Biblen. Som att prästen tycker att bruden är för tjock, eller vad någon nu skrev förut..! :) )