• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • stina84
    frubergström2007 skrev 2007-08-31 14:05:34 följande:
    självklart ska de få gifta sig i kyrkan. jesus pratade om kärlek och kärlek mellan två vuxna människor(som inte är syskon) är aldrig fel, oavsett kön!
    läs bibeln!
  • johannawalfridsson

alltså vi lever ju efetr nya testamentet till mesta del

• Sofia t

Men borde inte gud lägga energi på att "visa" sig för alla icke troende?

Nej ni lever inte efter gammla testamentet utan ni har gjort om religionen lite vilket förbluffar mig ännu mer.

Va det gud som då sa vad ni fick ta bort och vad ni skulle behålla?

johannawalfridsson skrev 2007-08-31 14:04:17 följande:
    Sofia t ja gud har ju uppenbartas sej för oss som tror .... har man kännt hans kraft och styrka så skulle jag var säker på att du inte hade skitit i det ... du skrev med till stina84 att vi skulle stena 13 åringar som snattar men det är ju så att vi lever inte hellt o fullt från gammla testamentet ... pga att jesus komm till oss och tog all våran synd på korset för att vi skulle ha en chans och ta sej in i himmel riket!!!
  • mindless

Jag tycker det är intressant att Jesus uppenbarligen har ändrat vissa regler. Men denna regel är tydligen för evigt.

• stina84
    Sofia t skrev 2007-08-31 14:06:14 följande:
    Men borde inte gud lägga energi på att "visa" sig för alla icke troende? Nej ni lever inte efter gammla testamentet utan ni har gjort om religionen lite vilket förbluffar mig ännu mer. Va det gud som då sa vad ni fick ta bort och vad ni skulle behålla?
    Nej, Jesus gjorde det
  • Sofia t

Det som är intressant är väl att ändra en reliogion över huvudtaget.

mindless skrev 2007-08-31 14:07:10 följande:
    Jag tycker det är intressant att Jesus uppenbarligen har ändrat vissa regler. Men denna regel är tydligen för evigt.
  • Mori
    stina84 skrev 2007-08-31 14:02:42 följande:
    Det finns något som heter att be om syndernas förlåtelse. Men att en homosexuell ber om förlåtelse och sedan "fortsätter" är inte att få förlåtelse
    Eh ja! Jag är mycket väl medveten om det! Om du läser mina inlägg så ser du det. Nu skrev jag ett svar på ett inlägg där Gabriella S ansåg att prästen hade rätt att vägra ett par vigsel då de bott tillsammans innan de ville gifta sig.  Inlägget handlade således inte om vigsel av ett homosexuellt par.. Jag har som du säkert tidigare sett skrivit ett OTAL gånger att jag inte begriper varför man vill få ett äktenskap välsingnat om man inte är troende...
  • stina84

nu måste jag gå och ge lillan mat, men jag kommer tillbax

• Sofia t

Oki.. Men då är det ju inte guds ord.

stina84 skrev 2007-08-31 14:07:29 följande:
    Nej, Jesus gjorde det
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-08-31 13:55:01 följande:
    Ja och nej. Min tanke kring prästens rätt att säga nej till att viga sträcker sig kanske inte riktigt så långt. Många många troende kristna lever tillsammans innan de gifter sig. Många kristna har sex innan de gifter sig. (Säger inte att alla gör det, men en del) Många männsikor finner sin  tro som vuxna, då de redan skaffat barn med varandra, eller levt samanboden osv. Ska de hindras från att vigas av en präst då? Om Gud enligt enligt den kristna tron är "en förlåtande fader" som förlåter synder, så torde han ju knappast ha något emot att ett par som i "okunskap" eller vad vi nu ska kalla det levt tillsammans, och sen vill gifta sig? Om de verkligen vill gifta sig av religösa själ då alltså!
    Nej, JAG tycker inte att de ska hindras från att gifta sig! Absolut inte! Men jag menar, att en högkyrklig präst som faktiskt TYCKER så, måste få agera efter det. EFTERSOM det finns stöd i Bibeln.

Men det paret kan ju hitta hur många andra präster som helst, som är villiga att viga dom. Så det är inget problem.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?