• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Atamon

Inte varit med var då? i kyrkan? eller på mötet där beslutet togs att Svenska kyrkan säger ja till homsexuella vigslar?

johannawalfridsson skrev 2007-08-31 14:57:50 följande:
    Atamon ==klart dom har sviket. hade jag varit med hade jag aldrig asepeterat det det är ju så politk och relogon inte går hand i hand...
  • johannawalfridsson

Vilken tur att du inte satt med då. Men jag har hört att Iran gillar folk med inställningen att urgamla sanningar ska diktera samhället, kanske ett tips för framtida flytt?
    svar

varför har dom inte samma värde enligt dej ???
    har du en egen relgon där eller ? i iran efter som du tycker så

• johannawalfridsson

nähe är till bax om en stund måste i väg o hämta barnen

• Mallan76

Jag har en liten undring här. 

Alla ni som tycker det är helt OK att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan: 
    Hur ser ni på månggifte?
    Om ni INTE tycker det är OK -varför inte?
    Är ni inte i så fall väldigt diskriminerande mot de som önskar gifta sig med många?
    (Detta är INTE OT enligt mej, för TS frågeställning är en fråga som i grunden rör sig om normer och värderingar i samhället. Vore intressant att veta vilka normer som styr era uppfattningar om människor som förespråkar månggifte.)
  • Dorian Ertymexx
    johannawalfridsson skrev 2007-08-31 15:02:19 följande:
    Vilken tur att du inte satt med då. Men jag har hört att Iran gillar folk med inställningen att urgamla sanningar ska diktera samhället, kanske ett tips för framtida flytt? svarvarför har dom inte samma värde enligt dej ???har du en egen relgon där eller ? i iran efter som du tycker så
    Vad har inte samma värde? Och som vad?

Jag syftade på att de i Iran kör rätt hårt med religiös lag, och följer sin heliga text, sådär som du verkar vilja göra.
  • Dorian Ertymexx
    Mallan76 skrev 2007-08-31 15:07:57 följande:
    Jag har en liten undring här. 
    Alla ni som tycker det är helt OK att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan: 
    Hur ser ni på månggifte?

Om ni INTE tycker det är OK -varför inte?
    Är ni inte i så fall väldigt diskriminerande mot de som önskar gifta sig med många?

(Detta är INTE OT enligt mej, för TS frågeställning är en fråga som i grunden rör sig om normer och värderingar i samhället. Vore intressant att veta vilka normer som styr era uppfattningar om människor som förespråkar månggifte.)
    Jag är för månggifte. Och inte för att jag själv är poly, jag har ingen som helst önskan att gifta mig ens en endaste gång, utan för att jag inte ser varför vi INTE skulle ha månggifte i Sverige.
  • stina84
    Atamon skrev 2007-08-31 14:50:56 följande:
    Frågor till alla kristna som är mot att homosexuella ska gifta sig i kyrkan. Tycker ni att svenska kyrkans ledning har svikit er då de har sagt jag till att homosexuella ska gifta sig i kyrkan?Hur ställer ni er till om nya äktenskapslagen går igenom och blir könsneutral och om kyrkan får igenom sitt krav att inte behöva kalla det för äktenskap utan samlevnadslag?
    Jag tycker de har svikit gud!
    ♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Åsa

Gabriella S: "Gabriella S:
    Om ""...ska vi fortsätta på det kristna temat så finns det ju mer än ett Bibelställe att citera där syskonäktenskap inte fördöms.""

"Det får du plocka fram i så fall."
    På rak arm: Abraham och Sara, som var gifta. Davids dotter Tamar som våltogs av sin förälskade halvbror och fick sitt liv förstört, inte för våldtäkten eller incesten utan för att han vägrade gifta sig med henne sedan (vilket uppenbarligen hade varit ok), vilket i förlängningen ledde till Absaloms uppror. Sedan har vi ju incestfall, dock utan äktenskap, som Lot som fick barn med båda sina döttrar utan att detta fördöms.

" Tvärtom var ju de mosaiska lagarna mycket hårdare när det gällde vad som klassades som incest, än vad den svenska lagstiftningen är idag."
    Bibeln ger många regler, från många tidsperioder, som inte är helt överensstämmande sinsemellan och därtill exempel på hur det de facto gick till, vilket möjligen kunde vara mer pragmatiskt.
    " En kvinna som blivit änka fick t.ex. inte gifta om sig med en släkting till sin man."
    Hm. Fast Onan "spillde sin säd på marken" just för att han inte hade lust att göra änkan efter sin bortgångne bror gravid, som han tvangs till av traditionen. Och fördömdes för detta btw.

" Och man fick inte se nära släktingar av motsatt kön nakna. (Det är det senare som Gubben Noah-berättelsen handlar om...
    "
    Eller samma kön, som när sonen ser fadern. Vilket jag för övrigt skrev i ett inlägg högre upp om diverse "bortsorterade" Bibelregler som du tydligen missat.

• tvillingmor

Självklart ska alla vara välkommna till kyrkan, och självklart skall de som är homosexuella få ingå äktenskap i kyrkan.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?