• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • pusselbitar
    Gabriella S skrev 2007-08-31 15:38:58 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 15:29:55 följande: Nu är det så, att det där inte fungerar i praktiken. Människan är inte skapt så. Det blir otroligt mycket svartsjuka och hat i sådana relationer - för det är inbyggt i människan att vilja leva i par, och inte dela den älskade med någon. Att veta att man är viktigast för någon, och att han är viktigast för en tillbaka...Vi är helt enkelt SKAPTA för att leva i par, en man och en kvinna. Sedan om det är Gud eller evolutionen som har skapat oss så, spelar ingen roll. Lagstiftningen måste stödja det ändå.
    Har du levt i en sån relation?! Om inte känns det ju helt galet att du kan säga en sån sak? Jag tror att vilket polymänniska som helst skulle sparka bakut till ditt inlägg som är så fyllt med osanning att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. Du kanske skulle ha ett svartsjukt och hatfylly förhållande om du levde i polygami, jag skulle antagligen oxå det. Men dom som ÄR poly är ju hur bekväma med det som helst, det är ju så DOM vill ha det.
  • Puh84

Om man inte kan hålla sig till en person utan måste ha flera stycken, då förstår jag inte varför man gifter sig över huvudtaget?? Det är ju precis samma sak som att vara singel och strula runt med massa olika personer..

• markera
    Puh84 skrev 2007-08-31 15:51:20 följande:
    Om man inte kan hålla sig till en person utan måste ha flera stycken, då förstår jag inte varför man gifter sig över huvudtaget?? Det är ju precis samma sak som att vara singel och strula runt med massa olika personer..
    I vänligt tonfall: Men, bara för att en människa inte förstår varför någon annan vill gifta sig så leder väl det inte till att denna eller dessa personer ska avstå?
  • pusselbitar
    Ja varför gifter någon sig öht? För att få juridiska rättigheter och skyldigheter till varann? För att fira sin kärlek med varann och sina närmsta? För att visa världen att vi älskar varann och vill leva ihop? Ditt inlägg visar ju enbart på stor okunskap om polyamorösa relationer.
  • Puh84

När man gifter sig så har man insett att man vill leva med en person resten av livet, då är det inte meningen att man ska kunna komma och gå som man vill, eller ta hem en annan kvinna (eller man). Helt befängt i mina ögon och jag kan då rakt inte förstå hur man kan vara för månggifte. Men som sagt, det är inte min åsikt och jag accepterar att andra tycker så. Men jag tycker att det är en väldigt sned och konstig syn på äktenskapet att vara för månggifte.

• Gabriella S

...Och dessutom tror jag inte alls att en lagändring skulle vara en fördel. Snarare har den första, riktiga hustrun (för det är bara den första som kan vara den RIKTIGA hustrun, allt annat är bigami) nu när hon kommit till ett civiliserat land som Sverige, möjlighet att få upprättelse. Något som hon säkerligen i själ och hjärta längtat efter hela tiden.

• Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 15:22:08 följande:

Fah! Läs din historia! De första tusen åren av kristendomen ville kyrkan inte ens BEFATTA SIG med vigsel. Det är ett modernt maktmedel, vare sig mer eller mindre. Det är de präster som VIGER FOLK som sviker gud. Ingen annan.
    Men snälla du. Redan på Jesu tid så vigdes ju folk - det var rabbinerna (osäker på pluralen där) som gjorde det. Detta sanktionerade Jesus många gånger. Han var ju med på bröllop, till exempel! Han talade om äktenskapet som en institution som helt enkelt FINNS.

Att han skulle ha varit emot att hans egna troende skulle vigas, sedan, när de spred hans budskap och bildade sin egen religion, är mycket svårt att tro...

Och när det inte står någonstans, så kan man inte tro det heller.
  • Gabriella S
    pusselbitar skrev 2007-08-31 15:49:45 följande:
    Har du levt i en sån relation?! Om inte känns det ju helt galet att du kan säga en sån sak? Jag tror att vilket polymänniska som helst skulle sparka bakut till ditt inlägg som är så fyllt med osanning att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. Du kanske skulle ha ett svartsjukt och hatfylly förhållande om du levde i polygami, jag skulle antagligen oxå det. Men dom som ÄR poly är ju hur bekväma med det som helst, det är ju så DOM vill ha det.
    Dom som ÄR poly? Vet du, nu har jag inte hängt med. Det är alltså ännu en sexuell AVVIKELSE vi diskuterar nu??? Ja, då ska den SANNERLIGEN inte sanktioneras av kyrkan. Och inte av våra civila lagar heller! (Jag tror inte ens att allas vår PK-tant Mona Sahlin skulle sträcka sig så långt...)
  • Dorian Ertymexx
    Ingen håller sig till en person. Folk skaffar ju för fan barn! Hur "monogamt" är det, att leva med inte en person, utan två, tre eller en mindre armé av små saker som kräver konstant kärlek och uppmärksamhet? Monogamt min rumpa.
  • Puh84

Dorian Ertymexx

Ingen håller sig till en person. Folk skaffar ju för fan barn! Hur "monogamt" är det, att leva med inte en person, utan två, tre eller en mindre armé av små saker som kräver konstant kärlek och uppmärksamhet? Monogamt min rumpa.

*suck*

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?