• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Orkiden80

Egentligen behövs ingen kommentar. Självklart ska den som vill få gifta sig med den dom vill var dom vill. Svårare än så behöver det inte vara.

• Dorian Ertymexx
    Puh84 skrev 2007-08-31 16:36:38 följande:
    Nej, men så har du aldrig upplevt Hans närvaro heller.. Lite svårt att tro då, det hade inte jag heller gjort
    Jag har pratat med många som upplevt guds närvaro. Som varit bergsäkra på att det var Han. Lustigt nog verkar Han göra sig lustig över er, eftersom han säger olika saker till alla. Vissa blir baptister, andra Vittnen, åter andra pingstfolk... En del blir till och med muslimer. Han verkar inte veta vad han vill, den där saliga rösten.
  • Dorian Ertymexx

presens konjunktiv skrev 2007-08-31 16:48:27 följande:

Jag varken kan eller vill tala för Dorian, men jag har inget emot en köns- och antalsneutral äktenskapslagstiftning. Bara för att *jag* vill leva i ett monogamt förhållande, så betyder inte det att jag tänker tvinga alla andra att göra som jag.Vad är det för fel på partnerskap? Ja, vad var det för fel på att vita och svarta hade olika toaletter i femtiotalets USA? Alla fick ju kissa när de behövde...
    Touché. Live and let live, som jänkarna säger. :)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:35:32 följande:

Gabriella S skrev 2007-08-31 16:32:26 följande:
    Ja, exakt. Det gäller många monogama äktenskap också. Så då ska man vara jämställd och likvärdig och BARA förbjuda de som är månggifta, men gå med på att monogama får smussla in en brud på nåder? Eller ska vi vara jämställda och upphäva ALLA äktenskap vid gränsen, och hantera varje asylfall/immigrationsärende individuellt?
    Min poäng var att de polygama skenäktenskapen sker även i upplysta muslimska familjer, där man normalt inte tillämpar dem längre. Det har med upplysning och utveckling att göra. När en familj blir mer upplyst och modern, så gifter de inte längre bort sina döttrar med män som redan är gifta. (Utom möjligen som ett straff - om hon har skämt ut familjen genom att förlora oskulden.)

Så en stor del av dessa konstellationer som kommer in i Sverige är antagligen fejk.
  • lindach
    Orkiden80 skrev 2007-08-31 16:48:32 följande:
    Egentligen behövs ingen kommentar. Självklart ska den som vill få gifta sig med den dom vill var dom vill. Svårare än så behöver det inte vara.
    Det jag skulle säga var redan sagt!
    Fri kärlek åt alla!
  • Gabriella S

Jag varken kan eller vill tala för Dorian, men jag har inget emot en köns- och antalsneutral äktenskapslagstiftning. Bara för att *jag* vill leva i ett monogamt förhållande, så betyder inte det att jag tänker tvinga alla andra att göra som jag.Vad är det för fel på partnerskap? Ja, vad var det för fel på att vita och svarta hade olika toaletter i femtiotalets USA? Alla fick ju kissa när de behövde...
    Stor skillnad, eftersom de svarta diskriminerades för något som a) inte var något fel och b) de inte hade kunnat välja
  • Sofia t

Så man väljer att vara homosexuell eller heterosexuell?

Gabriella S skrev 2007-08-31 16:51:58 följande:

Stor skillnad, eftersom de svarta diskriminerades för något som a) inte var något fel och b) de inte hade kunnat välja
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 16:50:47 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:35:32 följande:
    Min poäng var att de polygama skenäktenskapen sker även i upplysta muslimska familjer, där man normalt inte tillämpar dem längre. Det har med upplysning och utveckling att göra. När en familj blir mer upplyst och modern, så gifter de inte längre bort sina döttrar med män som redan är gifta. (Utom möjligen som ett straff - om hon har skämt ut familjen genom att förlora oskulden.)Så en stor del av dessa konstellationer som kommer in i Sverige är antagligen fejk.
    Vart har du fått det ifrån?

Mig veterligen är det snarare så att månggifte i islam (för det är det vi talar om, inte sant?) har höga krav. Du ska kunna försörja alla fruar, och behandla dem lika. Med andra ord - det är inte något som fattiga eller medelklassen är förunnat.

Och det finns inget upplyst eller modernt i att vara monogamt gift. Vill man vara modern ska man leva i samboskap, eller relationsanarkistiskt.
  • Dorian Ertymexx

Sofia t skrev 2007-08-31 16:53:21 följande:

Så man väljer att vara homosexuell eller heterosexuell?Gabriella S skrev 2007-08-31 16:51:58 följande:
    Touché, mon belle, touché. ;)
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 16:51:58 följande:

Jo, det var i allra högsta grad fel att vara svart. Det enligt de där normerna som det viftades med litet tidigare.

Och folk väljer vem/vilka de ska bli kära i, menar du?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?