• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx
    pusselbitar skrev 2007-08-31 15:49:45 följande:
    Har du levt i en sån relation?! Om inte känns det ju helt galet att du kan säga en sån sak? Jag tror att vilket polymänniska som helst skulle sparka bakut till ditt inlägg som är så fyllt med osanning att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. Du kanske skulle ha ett svartsjukt och hatfylly förhållande om du levde i polygami, jag skulle antagligen oxå det. Men dom som ÄR poly är ju hur bekväma med det som helst, det är ju så DOM vill ha det.
    Jag lever så. Så jag instämmer.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 15:38:58 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 15:29:55 följande:
    Nu är det så, att det där inte fungerar i praktiken. Människan är inte skapt så. Det blir otroligt mycket svartsjuka och hat i sådana relationer - för det är inbyggt i människan att vilja leva i par, och inte dela den älskade med någon. Att veta att man är viktigast för någon, och att han är viktigast för en tillbaka...Vi är helt enkelt SKAPTA för att leva i par, en man och en kvinna. Sedan om det är Gud eller evolutionen som har skapat oss så, spelar ingen roll. Lagstiftningen måste stödja det ändå.
    Jag LEVER så. Och jag umgås med en hel massa andra som också lever så. Det är inte ett dyft konstigare än monogama relationer, tro mig, jag har testat det också större delen av mitt liv.

Och om svartsjuka är ett argument för att låta bli saker, ska man ALDRIG skaffa sig mer än ett barn. För när storasyskonet försöker kväva lillen med kudden så är det inte en lek. När de slåss är det inte heller en söt gullesak. Det är ren och skär svartsjuka.

Och om du ska argumentera för hur människor är Skapta, kanske du ska vara konsekvent: Logga ned, ta av dig kläderna, gå ut i vildmarken och plocka bär, som våra förfäder (oavsett om de var utvecklade ur apor eller ett par navellösa kottar som kallades Adam och Eva) gjorde. Seså. Iväg nu. Det är så vi är skapta, inte att sitta i varma betonghus med konstant värme, stylade kläder, internet och en massa åsikter om hur andra människor lever.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 16:00:45 följande:

Dom som ÄR poly? Vet du, nu har jag inte hängt med. Det är alltså ännu en sexuell AVVIKELSE vi diskuterar nu??? Ja, då ska den SANNERLIGEN inte sanktioneras av kyrkan. Och inte av våra civila lagar heller! (Jag tror inte ens att allas vår PK-tant Mona Sahlin skulle sträcka sig så långt...)
    Vet du vad, läs bibeln. Tala om för vår gode vän Abraham att han är en sexuell avvikare som Gud borde hata. Ja, du vet. Den där gubben som tog sig en kvinna för att hans kärring torkat ut. Som han sedan slängde ut när kärringen plussade trots sin höga ålder. Han. Ska du säga att han också var en sexuell avvikare?

Och vill du har fler bibliska exempel, läs bara boken noga. Monogami är inte direkt stapelvara i den gamla texten.

Jag skiter ärligt talat i vad kyrkan tycker, jag är inte ens säker på att jag tycker att homosexuella ska kunna vigas av alla kyrkor. För min del är det bara bra om kyrkan visar sitt sanna gamla ogina patrarikala ansikte, så folk ser det för vad det är och vänder sig ifrån sådant gammalt skrock.

Missförstå mig rätt - jag har inget emot kristna som så - det är moralister som hittat en fin gammal lunta att slå i skallen på andra jag har något emot. En hel del emot, till och med.

Och vad samhället kommer fram till, tja, det får vi rösta om. Jag lägger min röst på de som tillåter folk att leva efter behag. Det gör de i alla fall. Det är bara trevligare om alla har lika rättigheter.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-08-31 15:58:21 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 15:22:08 följande:
    Men snälla du. Redan på Jesu tid så vigdes ju folk - det var rabbinerna (osäker på pluralen där) som gjorde det. Detta sanktionerade Jesus många gånger. Han var ju med på bröllop, till exempel! Han talade om äktenskapet som en institution som helt enkelt FINNS.Att han skulle ha varit emot att hans egna troende skulle vigas, sedan, när de spred hans budskap och bildade sin egen religion, är mycket svårt att tro... Och när det inte står någonstans, så kan man inte tro det heller.
    När det inte står någonstans? Läs religionshistoria. Där står det en hel del om det där. Jesu läror sågs först (ganska korrekt skulle jag säga) som världsfrånvända och asketiska. Jesus sade bland annat (och jag minns inte citatet ordagrant) att den som njuter av livet inte ska njuta av efterlivet, att livet är något att genomlida i väntan på efterlivet. En nästan katharisk eller buddhistisk syn på det jordiska. De tidiga troende följde detta, därav att de inte skaffade sig fruar, inte hade världsliga ägor och helt enkelt levde som senare tiders munkar.

Men om du menar att folk som levt närmare hans ordagranna budskap, innan tvåtusen år av politiskt vrångspel, visste mindre än du...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:04:35 följande:

Ingen håller sig till en person. Folk skaffar ju för fan barn! Hur "monogamt" är det, att leva med inte en person, utan två, tre eller en mindre armé av små saker som kräver konstant kärlek och uppmärksamhet? Monogamt min rumpa.
    Det där var väldigt omoget av dig. Jag hoppas att du inte har barn.
  • Mori

Gabriella S: Men var finns stödet för det i bibeln. Om nu Gud är villig att förlåta synden, så borde ju ett par som levt tillsammans kunna vigas inför gud såvida de ångrar sina synder?

Stina84: Nej inte alls Men jag ville förtydliga vad jag skrev och i vilket samanhagn eftersom det missförstods. Och, jag blir lite ledsen över att man liksom ska "läxas" upp i religion för att man inte är religös själv. Jag har varit aktiv i kyrkan som barn och även som ung tonåring, så jag har lite kött på benen när jag skriver

• common people

Gabriella S skrev 2007-08-31 13:54:07 följande:

common people skrev 2007-08-31 13:32:44 följande:
    Och jag VILL ha en miljon. Då är det bara för mig att stövla in på närmaste bankkontor och ta det. Eller..?
    Nej, men det är en mänsklig rättighet att få älska och gifta sig med vem man vill. Det är knappast en mänsklig rättighet att vilja ha en lyxvilla på Lidingö.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:09:13 följande:

Gabriella S skrev 2007-08-31 15:38:58 följande:
    Jag LEVER så. Och jag umgås med en hel massa andra som också lever så. Det är inte ett dyft konstigare än monogama relationer, tro mig
    Jo, det är VÄLDIGT konstigt.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?