• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Orkiden80
    lindach skrev 2007-08-31 16:51:37 följande:
    Det jag skulle säga var redan sagt!
    Bra där
  • Mallan76

Dorian: Men vad härligt att ni lever i ett sånt bra förhållande utan avundsjuka! Beundransvärt.

Du kan däremot inte övertyga mej att du vill ha ett normfritt samhälle. För inte vill du väl ha ett samhälle där man t.ex får stjäla och ljuga och misshandla utan vidare?
    Ja, detta får man ej göra pga av vissa lagar, som är byggda på bl.a. NORMER, värderingar och 10 Guds bud.
    Får en känsla av att du tycker du är så fördomsfri. Fördomar om kristna haglar dock märker jag...
    Ja, det finns många samfund, men det är ju fortfarande samma Gud, bara olika sätt att uttrycka tron på. Mer och mer ekumenik har det blivit på senare dar. 
    Håller med dej till 100 % om att det är mkt hyckleri i kyrkan och att Jesus säkert skulle vilja rensa ut ett och annat om Han gick i en kyrka idag. Ger dej 10 poäng där.
  • Dorian Ertymexx
    Mallan76 skrev 2007-08-31 17:18:23 följande:
    Dorian: Men vad härligt att ni lever i ett sånt bra förhållande utan avundsjuka! Beundransvärt.

Du kan däremot inte övertyga mej att du vill ha ett normfritt samhälle. För inte vill du väl ha ett samhälle där man t.ex får stjäla och ljuga och misshandla utan vidare?
    Ja, detta får man ej göra pga av vissa lagar, som är byggda på bl.a. NORMER, värderingar och 10 Guds bud.

Får en känsla av att du tycker du är så fördomsfri. Fördomar om kristna haglar dock märker jag...

Ja, det finns många samfund, men det är ju fortfarande samma Gud, bara olika sätt att uttrycka tron på. Mer och mer ekumenik har det blivit på senare dar. 

Håller med dej till 100 % om att det är mkt hyckleri i kyrkan och att Jesus säkert skulle vilja rensa ut ett och annat om Han gick i en kyrka idag. Ger dej 10 poäng där.
    Jag är emot normer, men jag är definitivt inte för ett helt normfritt samhälle. Tror jag skrev om det tidigare ovan, men jag förstår om det gick förlorat i kaskaden av texter. :)

Man kan väl säga som så, att jag har inget emot normer, så länge de är rörliga, flexibla och konstant ifrågasatta. Det är inte bara en fråga om rätt och fel, det är en fråga om demokrati och frihet för både individer och grupper. Men att vara helt utan normer fungerar inte, man måste ha en referensram av något slag.
  • Dorian Ertymexx

Och som jag också sagt, jag har inget emot kristna. Känner flera riktigt bra sådana, bland annat än kvinnlig präst. Men hon är själv en rejäll normbryterska, med en hel del kul helgsysslor om man säger så.

Det jag har problem med är moraltanter (och gubbar). Ju större och äldre böcker de försöker slå mig med, desto hårdare slår jag tillbaka.

Kristendomen bygger i mycket på fria val. Gör som gud säger (enligt vilken tolkning man nu behagar), eller riskera problem. Om man tror på gud och inte känner sig extremt kaxig vill man förstås följa hans bud. MEN, Jesus sa aldrig att ALLA skulle tvingas att följa hans bud, eller att hans bud skulle kodifieras till hela samhällsnormer. Så när folk pratar om gamla traditioner och läror (ofta sådant som inte ens kommer ur bibeln eller Jesu bud) för att daska till mig med, får de smaka på MINA kunskaper om religionshistoria.

Finns inget jag avskyr mer än när folk säger sig vilja allas väl, och med det tvingar folk att leva efter deras snäva ideal.

• MammasSötnosar

Homosexuella är lika mkt människor som dom som inte är det så JA SJÄLVKLART! Skrattande

ღLiam 060630ღ
  • qenzo

Jag har aldrig påstått att jag ska gifta mig i en kyrka.
    Jag kliver in i kyrkan endast då nöden kräver det, eller när jag känner för att ta kort på vackra målningar.

stina84 skrev 2007-08-31 13:42:21 följande:
    Varför vill du då gifta dig i kyrkan om du inte tror på gud, det är ju guds hem!
  • qenzo

Jag kliver som sagt inte in i en kyrka utan vidare.
    Har aldrig påstått att jag ska gifta mig öht. Men iom det tycker jag att det är gammalt och förlegat att vara så trångsynt som vissa kristna faktiskt är!

Puh84 skrev 2007-08-31 13:54:28 följande:
    qenzo skrev 2007-08-31 13:40:07 följande:
    Ja alla är vi ju saliga i vår tro, och min tro säger att kristendomen inte verkar vara mkt att hänga i julgranen öht.Men för den skull säger jag ju inte att ni som vill tro på Gud är dåliga och syndiga. Jag menar... ni har ju faktiskt vigt er liv till en "man" som inte på ngt sätt påvisat existerat på ett eller annat sätt.Men mår ni bra av att tro på detta "påfund" så Go for it!Men när ni sedan påstår att jag utför syndiga handligar med min flickvän (vi är förlovade btw) samt är ytterst dålig människa... Ja då finns inget vänligt kvar i mig heller.Ska man jämföra religioner så är ju satanismen och hededomen riktigt okej... De utesluter ingen ;)Stina84 skrev:Varför vill du då gifta dig i kyrkan om du inte tror på gud, det är ju guds hem!Ja, det skulle jag också vilja veta. Om ni inte tror på Gud över huvud taget, VARFÖR vill ni då gifta er i kyrkan.. som är Guds hem?? Om det hade funnits något speciellt homobröllop (i brist på bättre ordval), inte hade jag valt att ha det i så fall då.Förstår ni?
  • qenzo

Jag vill inte ha nå fler ungar... Och sist jag kollade kunde faktiskt gay-par få barn...

Gabriella S skrev 2007-08-31 13:57:29 följande:

common people skrev 2007-08-31 13:37:30 följande:
    Ja, och man bör kanske försöka kopulera med någon som man faktiskt kan bli med barn med, också...
  • stina84
    qenzo skrev 2007-08-31 18:06:29 följande:
    Jag vill inte ha nå fler ungar... Och sist jag kollade kunde faktiskt gay-par få barn...Gabriella S skrev 2007-08-31 13:57:29 följande:
    Jasså du, inte naturligt iallafall
  • stina84
    qenzo skrev 2007-08-31 17:57:34 följande:
    Jag har aldrig påstått att jag ska gifta mig i en kyrka.Jag kliver in i kyrkan endast då nöden kräver det, eller när jag känner för att ta kort på vackra målningar.
    Att du inte ska gifta dig, fine det är upp till dig. Men jag kan fortfarande inte förstå varför man som homosexuell vill gifta sig i en kyrka, man kan ju likaväl gifta sig borgeligt
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?