Mallan76 skrev 2007-08-31 17:18:23 följande:
Dorian: Men vad härligt att ni lever i ett sånt bra förhållande utan avundsjuka! Beundransvärt.
Du kan däremot inte övertyga mej att du vill ha ett normfritt samhälle. För inte vill du väl ha ett samhälle där man t.ex får stjäla och ljuga och misshandla utan vidare?
Ja, detta får man ej göra pga av vissa lagar, som är byggda på bl.a. NORMER, värderingar och 10 Guds bud.
Får en känsla av att du tycker du är så fördomsfri. Fördomar om kristna haglar dock märker jag...
Ja, det finns många samfund, men det är ju fortfarande samma Gud, bara olika sätt att uttrycka tron på. Mer och mer ekumenik har det blivit på senare dar.
Håller med dej till 100 % om att det är mkt hyckleri i kyrkan och att Jesus säkert skulle vilja rensa ut ett och annat om Han gick i en kyrka idag. Ger dej 10 poäng där.
Jag är emot normer, men jag är definitivt inte för ett helt normfritt samhälle. Tror jag skrev om det tidigare ovan, men jag förstår om det gick förlorat i kaskaden av texter. :)
Man kan väl säga som så, att jag har inget emot normer, så länge de är rörliga, flexibla och konstant ifrågasatta. Det är inte bara en fråga om rätt och fel, det är en fråga om demokrati och frihet för både individer och grupper. Men att vara helt utan normer fungerar inte, man måste ha en referensram av något slag.