Intressant att Dorian m.fl. inte har några som helst problem med månggifte....
Dock tror jag att både Dorian och andra som säger detta just nu, skulle bli väldigt besvikna om deras fruar plötsligt kom hem en dag och sa att de ville gifta sig med ytterligare en man...
Avundsjuka uppstår nog förr eller senare i månggifte-relationer, det är jag helt övertygad om.
[/citat]
Då kan jag av-övertyga dig med att min flickvän redan HAR en andra pojkvän, som hon för närvarande är sambo med.
Herregud, är Svartsjuka det värsta som kan hända i en relation? För i så fall är monogamin LÅNGT värre drabbat än polygami. Jag behöver inte vara svartsjuk, för jag vet att mitt värde som partner inte är avhängigt min flickväns (eller i framtiden flickvänners) känslor för andra. Min värld rasar inte om min flickvän kommer hem nykär, tvärtom gläder det mig. Du, däremot, skulle sannolikt se din värld rasa om din man berättade om samma sak.
Det är monogama som i tråd efter tråd, inlägg efter inlägg pratar om fruktan, oro, vrede och maktlöshet i sina monogama relationer, på grund av svartsjuka. Inte polyfolk. Det är monogama som skriver om otrohet, felsteg och ånger.
Jag säger inte att vi inte har svartsjuka, jag säger bara att det inte är ett dyft värre än för monogama.
Mallan76 skrev 2007-08-31 16:32:03 följande:
[citat]
Ärligt talat tror jag att de flesta av oss (i Sverige) är emot månggifte.
Varför då? Jo, för att det är emot våra normer. Nånting inne i oss säger att polygami är fel, därför att det lätt skapar konflikter och avundsjuka.
[/citat]
Normer ja, där satte du fingret på spiken. Problemet är förstås att normer inte är statiskt. Om du sagt att du träffat en drömkarl och ville gifta dig för ett par hundra år sedan hade din far gett dig en örfil och visat dig vilken gammal man du skulle vigt dig med istället. För bara ett par årtionden sedan var Normen att man skulle spotta på och spöa homosexuella. Och för inte alls länge sedan var normen att du skulle hålla käft och laga mat, inte blanda dig i vuxna mäns debatter. Och rösträtt skulle du inte ta i din mun.
Så jag skiter i normer. Normer är institutionaliserade fördomar, vare sig mer eller mindre. Ju fler normer man kan bryta, desto fler lär sig att leva på ett sätt som passar dem, snarare än att låtsas leva väl och samtidigt skriva i pur ångest i våra trådar här på Fl.
[/citat]
[citat]
Vad vill jag nu säga med detta?
Jo, att vi normer styr mycket av vårt handlande och värderingar och är till för att hjälpa oss människor, för att vi ska må bra.
För 50 år sedan tyckte många att homosexualitet var onaturligt, nu tycker de flesta av oss att det är helt i sin ordning. Normer förändras över tiden. Ibland till det sämre, ibland till det bättre. Jag vet inte vad ni säger, men jag skulle personligen inte vilja ha ett normfritt samhälle!
[/citat]
Tja, då kan jag göra dig lycklig med att vi aldrig kommer ha ett normfritt samhälle. Men som sagt, normer förändras, och med litet tur får du vänja dig vid att morgondagens normer innefattar samkönade och flersamma äktenskap. För relationerna finns redan, det är bara de lika rättigheterna som saknas. Och jag hoppas att du inte är emot att alla ska ha samma rättigheter i samhället?
[citat]
Kyrkan ska väl först och främst lyda Gud och inte staten samt de rådande normerna i samhället?
Partnerskap -vad är det för fel med det? Varför duger inte det?
[/citat]
Det roliga med det citatet är att det omedvetet är hycklande på fler plan än du kan föreställa dig!
Kyrkor samlar kollekt, säljer böcker och vykort, har förgyllda kors och mottar gärna bidrag från rikare medlemmar. Läs litet i bibeln, så får du se hur glad Jesus skulle varit i dagens kyrka. Kan säga ordet "månglare" för att se om du kommer ihåg stycket jag menar.