Inlägg från: common people |Visa alla inlägg
  • common people

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Ja, men det är väl klart.

Fast bättre vore det ju om man tog i från kyrkan vigselrätten, och lät dem enbart välsigna par.

Man kan inte låta en 2000 år gammal bok bestämma vem som får göra vad och vart. Inte 2007. Inte när det så tydligt handlar om diskriminering.

• common people

Puh84 skrev 2007-08-31 11:47:44 följande:

Precis!Vi tycker alla olika, så är det bara.
    Ja, men när det kommer till att göra skillnad på människor på grund av deras sexuella läggning så är det fan inte okej att tycka precis vad man vill.

Ni jämför homosexualitet (eller förlåt homosexuella HANDLINGAR *suck*) med att stjäla, ljuga, mörda, knulla någon annans fru, osv. KOM IGEN! När är det dags att inse hur elakt och fel det är, och sluta hävda att "Gud älskar alla" och "jag tycker inte illa om homosexuella".

Det här handlar inte längre om vem som får gifta sig i kyrkan och inte, utan det handlar om etik, och att man faktiskt inte får häva ur sig vad som helst för att man har Bibeln som backup!

Man kan inte tvinga präster att viga homosexuella om dom nu är homofober, men tack och lov finns det folk som har ett hjärta och inser att kärleken är bra mycket större än en bok som slängdes ihop för 2000 år sedan.
  • common people

stina84 skrev 2007-08-31 13:00:26 följande:

Vi kommer inte sluta tycka att det är fel eftersom att vi tror på det som står i bibeln...De kan väl likaväl gifta sig borgeligt! Varför jusst i Guds hus?
    Varför? För att dom VILL?

Nej, ni kommer inte att sluta tycka det är fel, det är jag tyvärr fullt medveten om. Det är det ingen som kan tvinga er till. Men då kan ni heller inte förvänta er att ni ska kunna skylta med era åsikter utan att få reaktioner. För jag tycker inte att det är okej att uttrycka åsikter som diskriminerar vissa människor. Så om ni tycker att homosexuella inte bör utföra homosexuella handlingar (vilket för övrigt är en absurd term att använda) så behöver ni heller inte utföra homofobiska handlingar. Om ni nu skulle känna behovet av att smutskasta homosexuella ändå, så håll er för guds skull i sovrummet.
  • common people

Gabriella S skrev 2007-08-31 12:48:25 följande:

Det finns ju andra förbud också i äktenskapslagen. Man får inte gifta sig med sina syskon, till exempel. Fullkomligt självklart - lika självklart som att man inte får gifta sig med någon av samma kön. Men ändå hör man aldrig någon skrika om att det är "odemokratiskt" att neka syskon att gifta sig..?
    Du jämför homosexualitet med incest?!

Och för övrigt finns det faktiskt syskon som försöker hävda sin rätt att gifta sig med varandra. Men i det fallet handlar det kanske snarare om att man bör försöka att kopulera med människor utanför sin egen genpool...

• common people

Gabriella S skrev 2007-08-31 13:54:07 följande:

common people skrev 2007-08-31 13:32:44 följande:
    Och jag VILL ha en miljon. Då är det bara för mig att stövla in på närmaste bankkontor och ta det. Eller..?
    Nej, men det är en mänsklig rättighet att få älska och gifta sig med vem man vill. Det är knappast en mänsklig rättighet att vilja ha en lyxvilla på Lidingö.
  • common people

Mallan76 skrev 2007-08-31 15:07:57 följande:

Jag har en liten undring här. 
    Alla ni som tycker det är helt OK att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan: 
    Hur ser ni på månggifte?

Om ni INTE tycker det är OK -varför inte?
    Är ni inte i så fall väldigt diskriminerande mot de som önskar gifta sig med många?

(Detta är INTE OT enligt mej, för TS frågeställning är en fråga som i grunden rör sig om normer och värderingar i samhället. Vore intressant att veta vilka normer som styr era uppfattningar om människor som förespråkar månggifte.)
    Det är klart man ska få gifta sig med hur många man vill. Jag är dock väldigt skeptisk till det här med polygami och kärleksrelationer med flera personer samtidigt, men så trångsynt kan man ju inte vara. Bara för att jag själv inte har något intresse av att gifta mig med 3 män har jag ju inte rätten att säga att andra inte kan det.

Så...ja, det är klart det är diskriminerande det med.
  • common people

stina84 skrev 2007-08-31 18:12:48 följande:

Jasså du, inte naturligt iallafall
    Nu är du ute på hal is.

Och återigen kan du inte jämföra incest med homosexualitet. Ett barn vars föräldrar är syskon riskerar ofta att få mycket svåra handikapp, både mentalt och fysiskt. Men det är du ju förmodligen medveten om, så därför förstår jag ännu mindre varför du jämför förhållanden mellan syskon och förhållanden mellan två personer av samma kön.
  • common people

stina84 skrev 2007-08-31 18:27:16 följande:

Jag har aldrig jämnfört incest med omosexuallitet!
    Okej...då kanske det var någon annan av dina kristna vänner. Någon babblade om giftermål mellan syskon och att de då lika gärna kunde hävda sin rätt till att få ingå äktenskap. Och då tycker jag att man har jämfört homosexualitet med incest. Är det svårt att begripa?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?