• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Sofia t

Ja men det står mycket motsägande i bibeln.

Och vad är det som säger att bibeln har rätt och inte jag?

johannawalfridsson skrev 2007-08-31 13:56:31 följande:
    Sofia t ¨men varför ska dom ha rätt att gifta sej i kyrkan med gudsvälsingnelse när det står at det är fel med mano man el kvinna o kvinna.... gör då det som är laglit gifta sej borgligt
  • johannawalfridsson

Gabriella S

bra skrivet

• stina84
    markera skrev 2007-08-31 13:54:36 följande:
    Man kanske inte kan hjälpa att man är fördomsfull heller men man kan ju låta bli att agera...Fattar du verkligen inte att uttalanden som dina får människor att må jävligt dåligt. Unga homosexuella tar sina liv för att de möter attityder som dina.
    Nuskriver vi vad vi tycker i ett forum, det är inget jag står och predikar om på torget direkt. Jag har aldrig gjort något/sagt något illa motdem, men nu disskuterar vi här och alla säger vad de tycker, det är en väldig skillnad. Jag kan bara stå till svars för mig själv. inte alla andra
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-08-31 13:40:07 följande:
    Ja då finns inget vänligt kvar i mig heller.Ska man jämföra religioner så är ju satanismen och hededomen riktigt okej... De utesluter ingen ;)
    Fast där har du fel. Eller kan du lägga fram en enda isländsk saga eller Edda-berättelse, där två personer av samma kön vigdes inför guden Frej?
  • stina84
    Mori skrev 2007-08-31 13:55:01 följande:
    Ja och nej. Min tanke kring prästens rätt att säga nej till att viga sträcker sig kanske inte riktigt så långt. Många många troende kristna lever tillsammans innan de gifter sig. Många kristna har sex innan de gifter sig. (Säger inte att alla gör det, men en del) Många männsikor finner sin  tro som vuxna, då de redan skaffat barn med varandra, eller levt samanboden osv. Ska de hindras från att vigas av en präst då? Om Gud enligt enligt den kristna tron är "en förlåtande fader" som förlåter synder, så torde han ju knappast ha något emot att ett par som i "okunskap" eller vad vi nu ska kalla det levt tillsammans, och sen vill gifta sig? Om de verkligen vill gifta sig av religösa själ då alltså!
    Det finns något som heter att be om syndernas förlåtelse. Men att en homosexuell ber om förlåtelse och sedan "fortsätter" är inte att få förlåtelse
  • Gabriella S
    Katzak skrev 2007-08-31 13:45:47 följande:
    Kristna ska inte gå till gayställen och redogöra,samma respekt ska visas till kyrkan.Man kan inte vara troende och leva homosexuellt,Men man kan vara homosexuell och leva kristet.Alltså leva som bibeln lär.Då kan man alltså inte gifta sig i kyrkan. Mina kära medmänniskor.
    Just så ja!
  • johannawalfridsson

Sofia t

ja gud har ju uppenbartas sej för oss som tror .... har man kännt hans kraft och styrka så skulle jag var säker på att du inte hade skitit i det ... du skrev med till stina84 att vi skulle stena 13 åringar som snattar men det är ju så att vi lever inte hellt o fullt från gammla testamentet ... pga att jesus komm till oss och tog all våran synd på korset för att vi skulle ha en chans och ta sej in i himmel riket!!!

• frubergström2007

självklart ska de få gifta sig i kyrkan. jesus pratade om kärlek och kärlek mellan två vuxna människor(som inte är syskon) är aldrig fel, oavsett kön!

• stina84

men han sa aldrig att det är ok med homosexuallitet!

• Gabriella S
    mindless skrev 2007-08-31 13:51:20 följande:
    Gabriella:?Kanske där för att hela Kyrkan liksom bygger på en tro på detta högre väsende? För att den bygger på denna religiösa grund??Men det är ju inte svar på frågan. Varför ska en ståndpunkt baserad på en tro på högre väsen vara överordnad alla andra ståndpunkter?Men okej, så om den borgerliga vigselförrättaren tror att det är en högre guds mening att romer inte ska få gifta sig, så ska han ha rätt att diskriminera? Eller är det bara förbehållet den kristna tron?
    Alltså, en borgerlig vigselförrättare får naturligtvis ha vilken tro han vill privat. Men han har inte rätt att låta den påverka hans ämbetsutövning. Det är ju just det som ÄR "borgerligt" - alltså profant. Icke-religiöst.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?