• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • stina84
    Moxie skrev 2007-08-31 13:41:48 följande:
    Tänk om "Eran religion" och "min religion" är densamma, dårå (hypotetiskt - Jag är tämligen hetero lagd)? Varför ska inte en kristen homosexuell få Guds välsignelse över sitt äktenskap? Det är ju, trots allt, de skevtolkande människorna (=ni) som tycker illa vara, och inte Gud.
    Gud skapade människan med en egen vilja. Gud älskar alla människor men inte synden
  • markera

Vill inte påstå att jag är religionsvetare men nog har jag för mig att högmod också är en synd. Ingen nämnd ingen glömd men flera av homofoberna i den här tråden kanske skulle ta och tänka efter.

• Mori
    markera skrev 2007-08-31 13:44:20 följande:
    Vill inte påstå att jag är religionsvetare men nog har jag för mig att högmod också är en synd. Ingen nämnd ingen glömd men flera av homofoberna i den här tråden kanske skulle ta och tänka efter.
  • Gabriella S
    Åsa skrev 2007-08-31 13:09:52 följande:
    Gabriella S: "Det finns ju andra förbud också i äktenskapslagen. Man får inte gifta sig med sina syskon, till exempel..."Visst. Men ska vi fortsätta på det kristna temat så finns det ju mer än ett Bibelställe att citera där syskonäktenskap inte fördöms.
    Det får du plocka fram i så fall. Tvärtom var ju de mosaiska lagarna mycket hårdare när det gällde vad som klassades som incest, än vad den svenska lagstiftningen är idag. En kvinna som blivit änka fick t.ex. inte gifta om sig med en släkting till sin man. Och man fick inte se nära släktingar av motsatt kön nakna. (Det är det senare som Gubben Noah-berättelsen handlar om, bland annat - den är inte alls så oskyldig som i visan.)

När det gäller incest, så tycker jag faktiskt att lagarna har luckrats upp för mycket. Vi tillåter t.ex. kusinäktenskap i flera led nu - på medeltiden fick inte ens avlägsna släktingar gifta sig. Trots att vi VET vad följden blir (en massa obehagliga missbildningar och andra recessivt nedärvda sjukdomar...)

Det där är också ett exempel på eftergift mot en flumlobby som inte vet vad de talar om...
  • stina84
    Sofia t skrev 2007-08-31 13:43:41 följande:
    Det står också KLART OCH TYDLIGT att allt och alla ska älskas som dom är men det kapitlet glöms ofta.
    Det glöms inte, men vi får fortfarande stå till svars för våra egna handlingar
  • Sarah84

Im Fabulous skrev 2007-08-29 14:44:36 följande:

Jaa, då kan man ju leta reda på en sådann! Alla är ju olika och har olika principer, även inom religiösa samfund. Jag tycker inte att det ska finnas någon lag som förbjuder homosexuella att gifta sig i kyrkan, men jag tycker inte heller att man ska tvinga präster som inte vill viga homosexuella, att göra det.
    Håller med helt =) Bra skrivet!
  • Katzak

Kristna ska inte gå till gayställen och redogöra,samma respekt ska visas till kyrkan.Man kan inte vara troende och leva homosexuellt,Men man kan vara homosexuell och leva kristet.Alltså leva som bibeln lär.Då kan man alltså inte gifta sig i kyrkan. Mina kära medmänniskor.

• johannawalfridsson

Tuzza =
    gud älskar ju alla han står ju för tro hopp och kärlek .... och inte för synd ... så alla handlingar vi gör älskar han inte ....annars kunde väl inte en mördare få förlåtelse av gud ?? likså inte jag om jag ljuger än gång eller gör något som är fel

• stina84
    Katzak skrev 2007-08-31 13:45:47 följande:
    Kristna ska inte gå till gayställen och redogöra,samma respekt ska visas till kyrkan.Man kan inte vara troende och leva homosexuellt,Men man kan vara homosexuell och leva kristet.Alltså leva som bibeln lär.Då kan man alltså inte gifta sig i kyrkan. Mina kära medmänniskor.
    bra skrivet
  • Sofia t

Vad homosexuella stå till svars för? Att dom dras till samma kön? Man ska ju älska alla precis som dom är skapta?

stina84 skrev 2007-08-31 13:45:08 följande:
    Det glöms inte, men vi får fortfarande stå till svars för våra egna handlingar
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?