• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Atamon

Visst finns det rötägg överallt i samhället och i alla yrkesgrupper. Det jag ville säga, min personliga åsikt, var att jag inte ansåg katolska kyrkan som något föredöme när det gällde att benhårt hålla på sina principer.
    Men det är en annan diskussion, och helt OT här.

Puh84 skrev 2007-08-31 12:12:56 följande:
    Som Gabriella S skrev, det kommer alltid komma in rötägg. Det finns pedofiler överallt, i alla yrkeskårer. Och det blir väl kanske lite mer uppmärksammat eftersom det gäller kyrkan, men det är fortfarande lika hemskt.
  • Atamon

Det är intressant att läsa allas åsikter, trots att det ibland spårar iväg och blir lite OT, inklusive att jag själv gör det.
    För frågan handlade ju om vad var och en av oss ansåg om att homosexualla ska få gifta sig i kyrkan. Huruvida vad bibeln säger hör ju inte egentligen till frågan.

Och eftersom Svenska kyrkans ledning sade ja (i mars 2007) till att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan, på samma villkor som heterosexuella par. Och ställer sig beredda till att kunna förrätta civilrättsligt giltigt partnerskap för homosexuella.
    Med den nya förslaget som ligger under bearbetning angående äktenskapslagstiftning, som handlar om att göra lagen könsneutral så får kyrkan behålla sin vigselrätt men det blir upp till varje enskild präst att söka vigselrätt.
    Kyrkan har dock reservationen att de inte vill kalla det för äktenskap eftersom ordet är så starkt förknippat med relationen man-kvinna. En del vill kalla den nya lagen samlevnadslag.

Så det blir spännande att se hur kyrkan väljer att göra om de inte får stöd i denna begreppsfråga.

• Gabriella S
    mindless skrev 2007-08-31 12:19:11 följande:
    Gabriella:Apoteket kanske var ett illa valt exempel. Det var synd att det hindrade poängen från att gå fram. Tycker du att en borgerlig vigselförrättare ska ha rätt att vägra viga romer? De kan väl gå någon annanstans?
    Nej, det tycker jag inte. För att en borgerlig vigselförrättare sanktionerar bara den juridiska biten. Och det finns ingenting någonstans som talar emot att romer ska få den juridiska biten.

Däremot tycker jag att en präst i Svenska kyrkan som har råkat få reda på, att ett visst romskt par egentligen tror på och lever efter den gamla romska religionen och sederna, ska ha rätt att vägra viga just det paret.
  • mindless

Gabriella:
    Men då återstår ju frågan. Varför ska just präster ha rätt att diskriminera människor? Varför är just religion ett godtagbart skäl till att inte anamma demokratiska värderingar?

• Gabriella S
    Åsa skrev 2007-08-31 12:10:27 följande:
    Ja, det tycker jag. Men om det inte finns majoritet i kyrkan (eller bland oss betalande medlemmar i den mån kyrkans ledning tar hänsyn till oss) för detta så har kyrkan rätt att säga nej. Svenska kyrkan är ju inte längre statlig utan ett religiöst samfund som vilket som helst och bestämmer själva. Att få en religiös välsignelse kan inte räknas som en demokratisk rättighet.För övrigt tycker jag att Sverige, som större delen av världen, ska återgå till det äldre bruket och skilja på den lagliga och den religiösa biten i äktenskap, d v s civilt äktenskap och kyrklig välsignelse.
    Detta ÄR inte det äldre bruket. Kyrkan har vigt människor sedan landet kristnades (d.v.s. i drygt tusen år...). Att de juridiska avtalen skrevs under vid trolovningen ändrar inte på detta faktum. Det var ändå den efterkommande religiösa ceremonin som var bindande, och paret flyttade ihop och började ha sex först efter den religiösa ceremonin.

Saken är också den, att många kristna inte skulle uppleva att de var riktigt gifta, om de inte fick den bindande ceremonin just i Kyrkan.
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-08-31 11:08:10 följande:
    Ja, det är det där som är märkligt. Och eftersom de HAR ett fullgott alternativ i partnerskapsceremonin, där de får samma rättigheter som andra par, så är jag rädd att det bara handlar om att få bråka, dra till sig uppmärksamheten och ställa till problem i samhället...
    Igen, jag tror inte att det är så enkelt. Varför skulle in bisexuell eller homosexuell människa som INTE är troende slåss med näbbar och klor för att få vigas av en präst?? De homosexuella och bisexuella vänner jag har är inte troende, och är inte involverade i debatten kring kyrklig vigsel. Men faktum kvarstår ju att det finns ett antal gaypersoner som ÄR troende och vill respekteras för det, även i sin kyrka.

Jag personligen förstår faktiskt inte varför man som icke troende oavsett läggning vill gifta sig i kyrkan eller döpa sina barn. Skenheligt och dubbelmoral...
  • common people

Puh84 skrev 2007-08-31 11:47:44 följande:

Precis!Vi tycker alla olika, så är det bara.
    Ja, men när det kommer till att göra skillnad på människor på grund av deras sexuella läggning så är det fan inte okej att tycka precis vad man vill.

Ni jämför homosexualitet (eller förlåt homosexuella HANDLINGAR *suck*) med att stjäla, ljuga, mörda, knulla någon annans fru, osv. KOM IGEN! När är det dags att inse hur elakt och fel det är, och sluta hävda att "Gud älskar alla" och "jag tycker inte illa om homosexuella".

Det här handlar inte längre om vem som får gifta sig i kyrkan och inte, utan det handlar om etik, och att man faktiskt inte får häva ur sig vad som helst för att man har Bibeln som backup!

Man kan inte tvinga präster att viga homosexuella om dom nu är homofober, men tack och lov finns det folk som har ett hjärta och inser att kärleken är bra mycket större än en bok som slängdes ihop för 2000 år sedan.
  • Gabriella S
    mindless skrev 2007-08-31 12:38:38 följande:
    Gabriella:Men då återstår ju frågan. Varför ska just präster ha rätt att diskriminera människor? Varför är just religion ett godtagbart skäl till att inte anamma demokratiska värderingar?
    Vem bestämmer vad som ingår i "demokratiska värderingar" då, enligt dig? Om det kommer en rörelse som lobbar för att människor ska få gifta sig med hundar - ska prästerna vara tvungna att ställa upp på det också då, menar du..? För att inte "diskriminera" den grupp som kärar ner sig i hundar..?
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-08-31 11:46:50 följande:
    Och samma här. Jag är inte heller ute och knackar bög om nätterna. Men man måste ju få _tycka_ vad man vill! Vi lever faktiskt i en demokrati, och yttrandefrihet har vi också. (På papperet i alla fall.)
    Helt rät, man FÅR tycka och känna saker. Man får till och med yttra det. Men under rimliga omständigheter Det är ju tex inte tillåtet enligt lag att diskriminera homosexuella. (Därmed inte sagt att du gör det!) Att man som djupt troende följer sin tros syn på tex homosexualitet kan ingen lagstifning i världen ändra på.
  • mindless

Gabriella:
    Du hakar upp dig på enskilda formuleringar. Varför ska prästen ha rätt till att diskriminera bara för han tror på ett högre väsen? Den borgerliga vigselförrättaren bör ju inte, enligt dig, ha denna rätt.

Båda två är myndighetsutövare, så varför ska ställningstagande gjorda på religiös grund hysa en särställning?

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?