markera skrev 2007-08-31 11:10:57 följande:
Är du verkligen sann? Vad menar du med att ställa till problem i samhället? Hur kan du ta dig rätten att säga att jag bara vill bråka när det handlar om min rätt att leva i det här samhället på samma villkor som du?
Du har samma rätt att gifta dig med en man i kyrkan som jag har...
Förlåt, jag vet att det är en allvarlig fråga, men jag kunde inte låta bli - hoppas du inte tar illa upp.
Min åsikt i frågan är att ingen präst ska tvingas att viga homosexuella mot sin vilja. Det ska inte ingå i prästerskapets plikt. Sen är jag mer kluven till om det ska finnas möjlighet för homosexuella att vigas av präster som tycker det är ok.
Jag _tror_ (med betoning på tror) att homosexualitet är en synd. Det innebär (som många andra skrivit) inte att jag ser ner på homosexuella (eller narkomaner för den delen). Det är fel att stjäla, ljuga etc också, och ingen är syndfri.
Alltså: att vara homosexuell påverkar inte din relation med Gud. Däremot kan jag inte riktigt se det som prästens jobb att stå och välsigna själva handlingen. På samma sätt är jag jättevälkommen till kyrkan även fast jag ljög för min chef igår. Däremot skulle det vara väldigt konstigt om prästen stod och sa att det är helt ok att ljuga.
Men jag förstår vem det nu var som sa att de tyckte det var konstigt att homosexuella strävar så våldsamt efter att just få ingå äktenskap i kyrkan. För mig är det lite som att jag som kristen ska sträva efter att få ha högläsning ur Bibeln i en moské...