• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S
    stina84 skrev 2007-08-31 11:05:05 följande:
    Vi är alla guds barn, men han gav oss också en egen vilja!!
    Precis, och det där med den egna vilja är centralt när det gäller homosexualitet. Man kan inte rå för vad man KÄNNER - men man kan rå för vilka HANDLINGAR man tillåter sig. Och detta gäller även människor som dras till barn, djur och så vidare. De är inte sämre människor för att de känner så, men de är ytterst dåliga människor om de låter känslorna övergå i handling!
  • Atamon

Den katolska kyrkan är knappast något föredöme. Med tanke de omfattande sexuella övergrepp som har uppdagats från 1940-1950 tal och framåt, och som den katolska kyrkan i USA har fått betala skadestånd för. Det har även ju även betts om ursäkt i Sverige för övergrepp samt i andra länder. Övergreppen som skedde i stor skala skulle jag nästan kunna likna vid de pedofilnätverk som du menade att i princip Belgien och halva dess manliga befolkning bestod av i inlägg 335.
    Jag kan väl i och för sig tycka att det är bra att de har gjort en offentlig ursäkt och betalade skadestånd (dock för att undvika rättegång och ännu högre summor) och börjat ta tag i problemen. Men de blundade trots allt länge för problemen de hade. Och Vatikanen blundar fortfarande eftersom de inte visar någon beredskap till att vilja diskutera mer radikala förändringar utan enbart håller fast vid sitt gamla värderingar om hur det ?ska? vara och lusläser bibeln.

Gabriella S skrev 2007-08-31 10:24:14 följande:

Ja, det ÄR konstigt. Och det är nästan bara den mesiga Svenska Kyrkan, som alltid vänder kappan efter hur vinden blåser i samhället utanför, som tillåter det. Felet ligger här hos Svenska Kyrkan och inte i religionen. Den Katolska Kyrkan och den Grekisk-Ortodoxa kyrkan (som tillsammans har många miljoner medlemmar) skulle aldrig tillåta något sådant. Och inte frikyrkorna heller. [/citat] Gabriella S skrev 2007-08-31 11:11:11 följande:
    [citat] Precis så, ja. Och just därför respekterar jag den Katolska Kyrkan. De ändrar sig inte, hur vindarna än blåser i samhället utanför. De står som en klippa i blåsten! Påven struntar i om han blir utskrattad för sina åsikter av folk som inte förstår bättre. Medan den Svenska Kyrkan ängsligt följer med i varje tillfällig trend i samhället utanför. Som ett rö för vinden - fram och tillbaka, fram och tillbaka...
  • Arcoiris

Som det ser ut idag så finns det ju olika sorters kyrkor, vi har pingstvänner, jehovas vittnen osv.

Vissa väljer att leva sitt liv HELT enligt bibeln och då förstår jag och tycker att de borde vägra homosexuella att gifta sig och att ha homosexuella präster.

Men de andra kristna då? De som INTE tycker att bibeln är lika med sanningen utan fokuserar på budskapet om kärleken?

Gud älskar syndaren, men inte synden i sig? Jag håller me, men anser inte att homosexuallitet är en synd. Det är ju kärlek vi pratar om!

Anser någon att själva kärleken till någon med motsatt kön är fel eller det är bara själva sexet ni har problem med?

• Gabriella S
    mindless skrev 2007-08-31 11:07:54 följande:
    Gabriella:? Inte så länge som det går att få samma rättsliga betydelse någon annanstans.?Som jag skrev kan ju alla köra det här tokargumentet. Men om jag jobbar på apoteket kan jag inte köra ut kristna med argumentet att de kan handla någon annanstans. Hur skulle det se ut? Det är diskriminering i vilket fall.
    Nja - än så länge är det ju bara Apoteket som får sälja receptbelagda läkemedel. Så det var inget bra exempel!

För övrigt kan man, om man arbetar på apotek redan idag, visa bort personer som man tror skulle använda varorna/tjänsterna man tillhandahåller på fel sätt. Om man tror att en kund tänker försöka ta livet av sig med värktabletter till exempel. Eller om man tror att en alkoholist köper medicinsk sprit för berusningseffektens skull.
  • qenzo

Men är du på allvar?
    Är vi dåliga mäniskor för att vi låter oss falla för frestelsen att leva med (som i mitt fall) en annan kvinna?
    Du hade hellre önskat att alla HBQT levt i "normala" familjer och mått piss resten av sitt liv?

Gabriella S skrev 2007-08-31 11:49:46 följande:

Precis, och det där med den egna vilja är centralt när det gäller homosexualitet. Man kan inte rå för vad man KÄNNER - men man kan rå för vilka HANDLINGAR man tillåter sig. Och detta gäller även människor som dras till barn, djur och så vidare. De är inte sämre människor för att de känner så, men de är ytterst dåliga människor om de låter känslorna övergå i handling!
  • acqila
    bbpop skrev 2007-08-31 11:42:37 följande:
    Enligt DIN tolkning.
    Har du läst Bibeln??
    BF 1/2-08
  • Gabriella S
    Puh84 skrev 2007-08-31 11:24:09 följande:
    Mindless: Onödig kommentar om mössan.Har absolut inget att göra med det vi pratar om här
    Håller med - och jag hoppas att det inte sitter några katoliker här och läser nu...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?