• eleena

Vi som gör egen barnmat - recept

Skriv in era bästa recept (och alla andra...)!

Diskussioner sker i den andra tråden!

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20882654.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 12:11:54:
    Diskussionstråden...
    Vi som gör egen barnmat - del 2:

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23932981.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:16:02:

INGA FRÅGOR ELLER DISKUSSIONER I DENNA TRÅDEN, det finns en annan avsedd för detta! Det blir svårt att hitta recept etc om det finns en massa inlägg "ivägen".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:18:33:
    De flesta recept kan användas från det att barnet äter portioner, inte bara smakisar.

Om man har en liten bebis så mixar man mer, en äldre så kan man lämna bitar.

Det är upp till var och en att själva ta ställning till när man vill införa ett visst födoämne, om man vill diskutera detta GÖR MAN DET I DEN ANDRA TRÅDEN!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 12:14:19:
    Ny tråd då denna snart tar slut...

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html

• Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept
  • LångaLinda

Gjorde en vegetarisk rätt som blev väldigt god!

Ca 2 stora barnmatsburkar:

en stor morot i slantar
    ca 1 dl tomatkross
    4 ganska små broccolibuketter
    lite vatten så att det blir lagom att koka i
    frysta örtkryddor
    lite svartpeppar o chilipeppar

2 msk creme fraiche

kokt jasminris, 2 slevar

Koka ihop grönsakerna länge med kryddorna, jag kokade nog i 1 timma. Mixa med kokspad, creme fraiche och ris.

• sophieh
    LångaLinda skrev 2007-10-25 18:56:29 följande:
    Kyckling- och grönsakspuré (3 stora barnmatsburkar)

3 kycklinginnerfiléer
    2 potatisar
    1 ganska stor morot
    1/2 stor tomat eller 1 liten
    1 schalottenlök
    timjan, basilika, svartpepparkorn

skala och skär potatisen i små bitar, lagom stora för att pressa.
    koka med lite timjan och 2 pepparkorn.
    Skiva kycklingen och koka med timjan, basilika och 3 svartpepparkorn i en tekula. När kycklingen är klar, ta upp den och lägg i skivad morot, tomat skuren i fjärdedelar och skivad lök. Efter ett par minuter, ta upp tomaten och dra av skalet. Lägg tillbaks igen. När moroten är mjuk, lägg i kycklingen igen och koka ihop. Mixa allt utom potatis med kokspadet. Pressa potatisen (ta bort pepparkornen först), och blanda allt. Servera med matfett.

Uppskattades av min 7-månaders, kan ges mycket tidigare än så!
    -
    jag provade ditt recept idag, får hoppas hon gillar det :D
  • LoveBirds
    Mousaka till hela familjen!
    Detta gillar både vi o vår dotter på 9månader (hon har ätit det sedan hon var 7månader)

Ett gäng potatis (till en större o en mindre form)
    Blandfärs
    1 st Gullök
    1st Vitlök
    1 burk Passread tomat (krossad tomat)
    1/2 Mörk oxbuljong (till de vuxna)
    1/2 msk Vetemjöl
    2,5 dl Matlagningsgrädde
    Riven ost
    Kryddor (ex, grillkrydda, peppar, oregano, salt eller efter smak)

Skala potatis och skär i 0,5 cm tjocka skivor. (Gör så många så att det räcker till att täcka en större o en midre form x2.) Koka i 10 min, låt rinna av o svalna lite grand. Hacka lök & vitlök  o bryn i stekpanna. Tillsätt köttfärsen och stek tills den är genomstekt. Krydda i den mängd och med de kryddor du anser att ditt barn kan äta. Tillsätt den pressade tomaten och strö över vetemjöl och blanda runt. Lägg över en liten del av köttfärsen (så mkt så man kan täcka två lager i den mindre ungsformen) i en skål. Tillsätt sedan mer kryddor efter smak och buljongen i köttfärsen i stekpannan. Ta fram den stora o lilla ungsformen och varva med kött färs o potatis, två lager av vardera, börja med köttfärsen och avsluta med potatis. Häll över grädde på båda och strö över osten. Ställ in i ugnen ca 20-30 min. 200 grader. Mixsa sedan ditt barns mat (lilla formen Flört) till önskad konsistens.
    Smarrigt!
  • Moonlight83

Novas favorit
    Kyckling och couscousgryta

Har inget exakt recept men här är iaf ingredienserna.

Kycklingfilér ca 2st
    Ärtor ca 1dl
    broccoli ca 1,5dl utan stjälkarna om det är till mindre barn
    vitlök
    burk med krossade tomater
    frysta kryddor med provance smaksätt efter önskemål
    couscous

Skär kycklingen i önskade bitar fräs snabbt i matfett utan att det tar färf.Lägg dem i krossade tomater tillsammans med frysta ärtorna broccolin som är delad i mindre bitar och lite vitlök.Ha i mot slutet frysta kryddblandningen som år koka med ca 5 min,
    Laga till couscousen enligt anvisningarna med utan salt och tillsätt i grytan tillsammans med lite extra vatten då couscousen gärna suger åt sig vätska. 

• Foxy Mama

Hej!

Jag fick min dotter den 15/10 2013 och utvecklingen går jätte bra. Nu äter hon mat varje dag och får allt möjligt. Jag har precis börjat laga egen mat till henne och har bara testat mat på burk. Hemlagat tycker hon om väldigt mycket. Om någon av er vill inspireras av maträtter så har jag börjat dela med mig av mina egna recept, på min blogg.

Ni kan kan alltid gå in på  foxymama.se/ 

Kika in på kategorin Baby Mat, hoppas på att ni inspireras.
    Jag söker även ständigt inspiration av andra och det vore kul att få läsa om det ni gör, ifall någon av er har en blogg man kan läsa. :D 

Kram 
    Foxy Mama 
    www.foxymama.se

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept