• eleena

Vi som gör egen barnmat - recept

Skriv in era bästa recept (och alla andra...)!

Diskussioner sker i den andra tråden!

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20882654.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 12:11:54:
    Diskussionstråden...
    Vi som gör egen barnmat - del 2:

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23932981.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:16:02:

INGA FRÅGOR ELLER DISKUSSIONER I DENNA TRÅDEN, det finns en annan avsedd för detta! Det blir svårt att hitta recept etc om det finns en massa inlägg "ivägen".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:18:33:
    De flesta recept kan användas från det att barnet äter portioner, inte bara smakisar.

Om man har en liten bebis så mixar man mer, en äldre så kan man lämna bitar.

Det är upp till var och en att själva ta ställning till när man vill införa ett visst födoämne, om man vill diskutera detta GÖR MAN DET I DEN ANDRA TRÅDEN!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 12:14:19:
    Ny tråd då denna snart tar slut...

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html

• Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept
  • Multignutten

Kokade kycklingfilé för ett tag sedan med lite potatis, morötter, lök och kryddade med timjan och kryddpeppar. Poppis värre! :D
    Har också kokat torskblock med lite potatis, lök, broccoli och majs. Kryddade med lagerblad och timjan. Också poppis värre! :d

• LångaLinda

Igår kokade jag kycklingfilé, sockerärtor och broccoli med fryst örtblandning. Mixade det med couscous, det gick åt mycket kokspad. Matfett tillsätter jag vid servering.
    En grön o fin maträtt!

• Sagogryn69

Väldigt poppis fiskrätt

6 normalstora potatisar
    2 dl Findus sommargrönsaker
    1 dl ICA broccoli (de är små och fina)
    Skala & tärna potatisen och koka med övriga grönsaker tills de är mjuka (5-8 min) Häll av vattnet. Låt svalna. När såsen nedan är klar: kör grönsakerna i matberedare/mixer ihop med lite av såsen, så mixar det sig lättare.

300g sejfilé
    1 gul lök
    8-10 pepparkorn sammanlagt (vit- svart- & kryddpeppar)
    Tina fisken i kylskåp tills den går att skära i mindre kuber. Koka upp vattnet med en lök i klyftor och några hela pepparkorn. Koka i 5-8 min. Häll av vattnet, tag bort lök och pepparkorn. Låt svalna.

50 g smör
    2 msk vetemjöl
    4 dl mjölk
    1 msk senap
    1/3 pkt frusen dill
    vitpeppar
    Smält smöret & ta av kastrullen från plattan, sänk värmen till hälften. Vispa ner mjölet, späd med lite mjölk, vispa och ställ tillbaka på plattan och häll successivt i resten av  mjölken. När såsen tjocknat: pudra över lite vitpeppar, häll i senapen och dillen. Låt svalna.

Blanda slutligen alltihop och portionera i begagnade matburkar eller vad du har hemma. Det blir ca 7 stora burkar (8-månaders) som är fyllda till 3/4.

• Sagogryn69

Glömde: man behöver inte mixa annat än grönsakerna: resten går fint att mosa med gaffel vid servering

• Sagogryn69

Det går nog bra att ge från 6 månader skulle jag tro beroende på hur långt man har  kommit: så snart man är klar med smakisar och vet att barnet inte är allergiskt mot fisk, mjölkprodukter eller gluten.
    Min tjej är 11 månader nu & vi äter oftast samma mat allihop, men jag lagar eget till henne ibland, att ta med när man ska bort, äta på stan etc.

• alltomfiske

Lagade god och populär mat till min 8-månaders idag. (Obs att alla mängder är bara ungefär som jag uppskattat dem eftråt, jag gjorde en stor gryta men tog undan till barnet och gjorde resten till vuxenmat)

Frikadeller i tomatsås:

½ kartong passerade tomater
    ½ liten lök
    1 liten klyfta vitlök
    ½ morot, grovriven
    en liten bit zuccini, grovriven
    kryddor: paprikapulver, basilika, finhackad bladpersilja, spiskummin... efter tycke & smak

Alla ingredineser hälls i en kastrull, koka upp såsen, koka 5-10 minuter och mixa den lagom slät med stavmixer. Låt den sen stå och småputtra så länge du har tid, det blir godast så.

Rulla små bollar av köttfärs (jag hade vanlig blandfärs), släng i dem i såsen och koka/puttra ytterligare ca 10 minuter.

Servera med valfri pasta!

• Plutten forever

EN FRÅGA: ni som gjort kycklinggryta av olika slag - hur länge kokar man kycklingfilé? jag har aldrig kokat kyckling. Ska man koka den hel eller dela i bitar först?

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • LångaLinda

Jag delar i ganska tunna skivor och kokar tills den är genomkokt, d v s tar upp en av de tjockare bitarna och kollar så den är vit rakt igenom. Det tar inte särskilt många minuter!

• Squeezetoy

Jag gör på samma sätt som LångaLinda men en del verkar mixa kyckling rå innan de tillagar den.

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept