• eleena

Vi som gör egen barnmat - recept

Skriv in era bästa recept (och alla andra...)!

Diskussioner sker i den andra tråden!

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20882654.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 12:11:54:
    Diskussionstråden...
    Vi som gör egen barnmat - del 2:

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23932981.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:16:02:

INGA FRÅGOR ELLER DISKUSSIONER I DENNA TRÅDEN, det finns en annan avsedd för detta! Det blir svårt att hitta recept etc om det finns en massa inlägg "ivägen".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:18:33:
    De flesta recept kan användas från det att barnet äter portioner, inte bara smakisar.

Om man har en liten bebis så mixar man mer, en äldre så kan man lämna bitar.

Det är upp till var och en att själva ta ställning till när man vill införa ett visst födoämne, om man vill diskutera detta GÖR MAN DET I DEN ANDRA TRÅDEN!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 12:14:19:
    Ny tråd då denna snart tar slut...

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html

• Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept
  • bubele

Rårivet äpple är bra att ge mot diarré, och då skall det vara just okokt. Bara ett tips . Kan ges från 4 mån.

• Multignutten

Jag har frusit in olika fruktpuréer i istärningsfack och tagit fram och blandat med färsk frukt. Sonen har fått det som efterätt och det gillade han skarpt! Idag fick han mosad banan med päronpuré och jordgubbspuré och den var populär värre! Har också mosat 2-3 olika färska frukter och gett till efterrätt, t ex melon, kiwi och banan och det var också jättepoppis!

• Meir

till mellanmål eller efterrätt brukar jag fräsa rårivet äpple med lite osaltat smör och krydda med kanel. serverar med turkisk youghurt eller creme fraiche. dottern tycker att det är kalasgott.

• Egensinnig

Marockansk kycklinggryta med cous-cous

en kycklingfilé
    1 morot i slantar
    3 aprikoser el katrinplommon klippt i småbitar
    1 dl gröna ärtor

i en tekula:
    några vitpepparkorn
    en flisa lagerblad
    en vitlöksklyfta

Koka tills mjukt, krydda med mald koriander, spiskummin o en anings curry lägg i ca 1 dl cous-cous och låt svälla under lock i 5 min. Mixa el finfördela på annat sätt till en konsitens som ditt barn gillar. För mildare smak blandi creme-fraiche el kokosmjölk

Ordning är till för idioter - genier behärskar även kaos
  • saker

Dagens mellis:

Äppelkräm

1 äpple delas i bitar och får koka mjukt i 1 dl vatten.
    Rör ut 1 tsk potatismjöl i lite kallt vatten och rör ner i "äppelkoket".
    Är äpplet väldigt syrligt kan man ev tillsätta pyttelite socker.
    Servera som den är el med lite mjölk.

• snuzen

Vi ska äta RÖDSPÄTTA nu ikväll o jag tänkte göra nåt åt Oliwer (7mån) oxå. Har ni ngt smarrigt rödspätta recept att bjuda på?

Hälsningar Suzanne

• snuzen

Hej
    Jag är superglad nu för jag lagade en maträtt åt Oliwer (7mån) som jag bara improviserade fram. Idag åt han av den o tyckte om det jättemkt så han slukade motsvarande ½ STOR burk rakt av =)

1 kokt potatis
    1 kokt morot
    1 kokt rödspättafilé
    Bechamelsås m svartpeppar o dillfrön i

Sen bara mixade jag alltsammans till en härlig röra tillsammans m lite av vattnet som jag kokat i och tillsatte rapsolja o det blev en SUCCÉ!! =)

Kram Suzanne

• lillamaa

köttfärs"sås"

mängden bestämmer ni själva, jag hade i 1/3 grönsaker, 1/3 kött och !/3 pasta.

morötter
    tomater
    lök
    köttfärs
    makaroner
    vitpeppar
    persilja
    ingefära

skalar och skiva morötterna. skär tomaten i bitar. lägg i kastrull med vatten och köttfärsen. hacka i lite, lite lök. koka. sätt i några vitpepparkorn i en te kula och låt koka med. ta i några generösa nypor persilja och pudra över lite ingefära. koka makaronerna separat och mixa ihop allt när det är klart.

• Chiliräkan

Idag var första gången Signe åt utan att protestera.
    Jag kokade en kycklingfilé, en röd paprika, några broccolibuketter och färsk basilika i vatten och lite kokosmjölk och la i en nypa dragon och 3 svartpepparkorn i tesil.
    Kokad ris till. Mixade sedan allt med lite smör.

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept