• eleena

Vi som gör egen barnmat - recept

Skriv in era bästa recept (och alla andra...)!

Diskussioner sker i den andra tråden!

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20882654.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 12:11:54:
    Diskussionstråden...
    Vi som gör egen barnmat - del 2:

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23932981.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:16:02:

INGA FRÅGOR ELLER DISKUSSIONER I DENNA TRÅDEN, det finns en annan avsedd för detta! Det blir svårt att hitta recept etc om det finns en massa inlägg "ivägen".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:18:33:
    De flesta recept kan användas från det att barnet äter portioner, inte bara smakisar.

Om man har en liten bebis så mixar man mer, en äldre så kan man lämna bitar.

Det är upp till var och en att själva ta ställning till när man vill införa ett visst födoämne, om man vill diskutera detta GÖR MAN DET I DEN ANDRA TRÅDEN!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 12:14:19:
    Ny tråd då denna snart tar slut...

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html

• Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept
  • Smultrongott

Gjorde en fantastisk god kycklinggryta igår:

Fräs morot, selleri, purjo och palsternacka. Häll över kokosmjölk och lägg i kyckling bitar. Krydda med svart peppar, vitpeppar och Sambal Olek.
    Hade ris till.

Mums tyckte både Linus och min pappa

• Bidrottningen
    Smultrongott skrev 2007-10-18 11:01:04 följande:
    Gjorde en fantastisk god kycklinggryta igår:Fräs morot, selleri, purjo och palsternacka. Häll över kokosmjölk och lägg i kyckling bitar. Krydda med svart peppar, vitpeppar och Sambal Olek.Hade ris till.Mums tyckte både Linus och min pappa
    Från vilken ålder, d v s hur gammalt är ditt barn?
  • Lo lo

Senaste dagarna har jag lagat följande till lillkillen, 6 månader:

Fiskbullar med potatis och ärtor
    Kokt potatis
    Kokt purjolök (lite)
    Kokta ärtor
    Fiskbullar (värmda, i buljong eller från frysdisken)
    Dill, fryst

Mixa allt. Tillsätt olja/margarin/smör efter tycke och smak. Smaksätt med lite pressad citron och malen vitpeppar. Späd till önskad konsistens med tex Oatly Mat.

Köttfärs med curry
    Koka potatis och lite morot
    Mosa och koka lite köttfärs (går snabbt i micron)

Mixa allt. Tillsätt olja/margarin/smör efter tycke och smak. Smaksätt med curry. Späd till önskad konsistens med tex Oatly Mat.

"Bebisglass"
    Mixa frusen mango i tärningar (frysdisken)och banan som legat en stund i frysen tillsammans med bröstmjölk (gärna det gräddiga som lägger sig överst efter en stund i kylen). Mycket uppskattat!

• karin76

Enkel pastasås som min 10-månaders tjej uppskattade!

1/2 zuccini, 1 paprika, morot, 500 g krossade tomater, makaroner, lite grädde/matlagningsgrädde, några skivor skinka

Hacka grönsakerna fint, riv moroten och låt allt fräsa i flytande margarin/smör tills det blir lite mjukt. Tillsätt burktomater, låt puttra. Krydda med lite basilika och oregano. Tillsätt strimlad skinka. Koka makaroner separat.

När grönsakerna är mjuka så blanda ner makaroner och grädde. Mixa om du vill ha finare konsistens. MUMS!

• doris34

Fruktpuré som uppskattades här idag:

1 pkt frusen mango (från ICA)
    2 mogna bananer

Skiva ner bananen och lägg den i en bunke tillsammans med den upptinade mangon. Mixa till slät puré.

• jentha

Min son (snart sju månader) är känslig mot tomat så jag gjorde en köttfärssås utan tomat:

köttfärs
    lite lök
    blandade bönor
    färsk basilika
    creme fraiche

i en tekula:
    en liten vitlökskyfta
    ett halvt lagerblad
    tre vitpepparkorn

Koka ihop och mixa, jag serverade såsen med grönsakspuréer: morot, palsternacka och broccolo.

// jentha ¨ * ♥ Folkes mamma ♥ * ¨
  • Mozarts Nachtmusik

min 6 månaders fick "broccoligratäng"
    kokade broccoli, gjorde bechamelsås (smör, mjöl mjölk. lite ost o lite vitpeppar)
    stavmixa.

ser läskigt ut. men de verkade smaka gott

Det är en olycka när folk varken har förstånd att tala, eller omdöme att tiga
  • Smultrongott

Bidrottningen: Min son är 8 månader

Gjorde en färsgryta igår som både upppskattades av barn och sambo.

Bryn svamp (ca.1 liter), lök, purjo, och palsternacka. Bryn 400 g köttfärs i en annan panna och när det är fördigt lägger ni i svampröran i samma. Krydda efter behag.
    Rör 2 1/2 dl grädde, 2-3 msk diljonsenap, 1 msk vilt- och kantarellfond och 1 msk maizena häll i grytan och rör om.
    Låt allt puttra på svag värme under lock i ca. 10 min. Smaka av.

Smaklig spis!

• LångaLinda

Kyckling- och grönsakspuré (3 stora barnmatsburkar)

3 kycklinginnerfiléer
    2 potatisar
    1 ganska stor morot
    1/2 stor tomat eller 1 liten
    1 schalottenlök
    timjan, basilika, svartpepparkorn

skala och skär potatisen i små bitar, lagom stora för att pressa.
    koka med lite timjan och 2 pepparkorn.
    Skiva kycklingen och koka med timjan, basilika och 3 svartpepparkorn i en tekula. När kycklingen är klar, ta upp den och lägg i skivad morot, tomat skuren i fjärdedelar och skivad lök. Efter ett par minuter, ta upp tomaten och dra av skalet. Lägg tillbaks igen. När moroten är mjuk, lägg i kycklingen igen och koka ihop. Mixa allt utom potatis med kokspadet. Pressa potatisen (ta bort pepparkornen först), och blanda allt. Servera med matfett.

Uppskattades av min 7-månaders, kan ges mycket tidigare än så!
    -

• Sagogryn69

Om ni också har problem med konsistensen på rårivet äpple/päron...

Jag rev frukten (1 stort päron t.ex.) på ett rivjärn direkt ner i kastrull. Kokade upp lite snabbt bara. Rörde ut 1 tsk potatismjöl med ca 1/2 dl vatten och hällde i så snart det kokade. Lät koka 1 minut, drog av plattan, serverade med några frusna hallon i, så det blev lagom ättemperatur

Är  lättare för de små att äta, än råriven frukt i början
    Går också att göra större omgångar än med bara 1 frukt förstås!
    & kan smaksätta med lite, lite kanel om de gillar det.

Man kan också ge detta blandat med risgrynsgröt som ett mellanmål.

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept