• eleena

Vi som gör egen barnmat - recept

Skriv in era bästa recept (och alla andra...)!

Diskussioner sker i den andra tråden!

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20882654.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 12:11:54:
    Diskussionstråden...
    Vi som gör egen barnmat - del 2:

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23932981.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:16:02:

INGA FRÅGOR ELLER DISKUSSIONER I DENNA TRÅDEN, det finns en annan avsedd för detta! Det blir svårt att hitta recept etc om det finns en massa inlägg "ivägen".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:18:33:
    De flesta recept kan användas från det att barnet äter portioner, inte bara smakisar.

Om man har en liten bebis så mixar man mer, en äldre så kan man lämna bitar.

Det är upp till var och en att själva ta ställning till när man vill införa ett visst födoämne, om man vill diskutera detta GÖR MAN DET I DEN ANDRA TRÅDEN!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 12:14:19:
    Ny tråd då denna snart tar slut...

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html

• Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept
  • L2K
    Modesty2000 skrev 2007-10-13 19:57:21 följande:
    Behöver tips på vad jag kan göra med köttfärs mer än köttfärssås...
    Pannbiff och köttbullar som gräddas i ugnen.
    Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och Emilia 070724
  • miababia

jag brukar göra "fusk lasange"

köttfärsås med bla morot, champinjoner, lök, skalade tomater, tomatpure, vitlök grädde kryddor låter det koka några min sen smular/bryter jag i 3-4 lasangeplattor och låter det koka tills de blir mjuka. gör en bechamelsås med ost och blandaemed köttfärsen sen i burkar och frysen

• Minna72

Skulle gärna önska ett snabbt svar: Om man skall koka ris och sedan mixa till puré tillsammans med grönsaker, är det bäst med vanligt långris eller är det bättre med jasminris?

Vår Diamant - först lång väntan, sen bråttom ut!
  • LångaLinda

Jag tycker att jasminris är lättare, minna! "Vanligt" ris vill gärna förbli omixat...

• Ullerull

...en fråga bara....ser att många har grädde o liknande i sin barnmat, vad gäller kring barn och mjölkprodukter? Som jag förstått ska de inte äta det förrens de är ett år, har det med allergi att göra eller varför? Vad vet ni?

• Majan78

Tänkte dela med mig av dagens lunch. Lillkillen på 8 månader brukar vara lite kinkig med hemlagat, men idag gick allt ner med ett ljudligt "mmm" vid varje tugga.

Makaroner - krossade i mortel sedan kokade
    champinioner - skivade, från frysdisken
    Tog bara mängden på ett ungefär.

Mixade ihop det lite. Blandade i broccoli (2 iskuber) och morot(1 iskub). Å så kryddade med lite oregano.

Till efterätt mosad banan blandad med mixad honungsmelon.

• saker

Smoothie för både liten och mig

(det här med mängder är inte min grej riktigt, tar lite på känn, men skriver hur mkt på ett ungefär jag tar)

ca ½ banan
    ca 1½ dl bär (om hallon el björnbär passeras de ev först genom en sil för att bli av med kärnorna)
    ca 1 dl frutkdryck (sån som står bland barnmaten)
    några isbitar

kör allt i mixern och njut

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept