• eleena

Vi som gör egen barnmat - recept

Skriv in era bästa recept (och alla andra...)!

Diskussioner sker i den andra tråden!

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20882654.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 12:11:54:
    Diskussionstråden...
    Vi som gör egen barnmat - del 2:

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23932981.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:16:02:

INGA FRÅGOR ELLER DISKUSSIONER I DENNA TRÅDEN, det finns en annan avsedd för detta! Det blir svårt att hitta recept etc om det finns en massa inlägg "ivägen".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:18:33:
    De flesta recept kan användas från det att barnet äter portioner, inte bara smakisar.

Om man har en liten bebis så mixar man mer, en äldre så kan man lämna bitar.

Det är upp till var och en att själva ta ställning till när man vill införa ett visst födoämne, om man vill diskutera detta GÖR MAN DET I DEN ANDRA TRÅDEN!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 12:14:19:
    Ny tråd då denna snart tar slut...

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html

• Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept
  • BlygTjej

LillaLinan: Ja, hon blir bara större och större. Så maten är det nog inget fel på Ris har jag faktiskt aldrig provat.. Men hade det vart farligt hade man nog hört varningar om det. Brukar väl vara så

• Mini Pantern

Ris finns ju i sådana där färdigrätt man köper från exempelvis Findus och Viktväktarna så det kan ju inte vara farligt.

Jag brukar också frysa in både potatis,ris och pasta när jag gör iordning matlådor till maken. Och han lever fortfarande

5-barnsmamma
  • SvenThorstens

Ur "Barnmat Råd och Recept" av dietisterna Carina Trägårdh och Sylvia Bianconi. (fått på BVC)

Korv Stroganoff 8 portioner (från 6 månader)

400g falukorv (eller frukostkorv, grillkorv)
    1 gul lök
    1-2 msk margarin
    1½ msk vetemjöl
    1dl vatten
    1-1½ msk tomatpuré
    ½ tsk dragon
    ½ krm peppar
    1½ dl mjölk
    hackad persilja

Skär falukorven i tärningar eller strimlor. Skala o hacka löken. Bryn korv och lök i margarinet i en kastrull. Strö över mjölet och rör om. Späd med vattnet. Sänk värmen och rör om i kastrullen. Tillsätt tomatpuré, dragon och peppar. Rör om. Häll i mjölk, rör om och koka på svag värme i ca 5 minuter med locket på. Strö ev över persilja. Servera med kokt ris, spaghetti, makariner eller kokt potatis och kokta grönsaker.

Jag mixade med stavmixern lite så jag ick lagom stora bitar! Var lätt att göra och gick fort!

• Smultrongott

Gjorde en himla god linssoppa till min 7 månaders.
    till 6-8 pers.

2-3 potatisar
    lika många morötter
    1/4 rotselleri
    3 palsternackor
    1 gul lök
    1 purjo
    2 vitlöksklyfter
    3 grönsaksbuljonger(kan uteslutas)
    1 msk mejram
    1 msk oregano
    3-4 dl röda linser

1. fräs löken, rotsakerna och potatisen.
    2. häll på 11/2 liter vatten. lägg i vitlöken (hela klyftor), buljongen och kryddorna. Låt koka ca. 10 tills grönsakerna är mjuka.
    3. Mixa tills soppan är slät. Späd soppan till önskad konsistens ca. 1 liter. Lägg i de röda linserna och låt koka i ca. 10. Se upp så att linserna inte bränner fast i botten. Späd ev. med mer vatten.
    4. Smaka av med salt och peppar (till de vuxna). Servera gärna med en citronskiva och créme fraiche.

Smaklig spis!!!

• memlis

Här vill jag vara med
    Ska precis börja göra lite egen mat till min 6 månaders bebis. Hoppas på många goda recept här

Mamma till prinsessan Ebba född 070226
  • BlygTjej

SvenThorstens: Jag blev lite sugen på att prova korv stroganoff receptet. Hur mycket ris behövs det kokas till?

Ris behöver man väl inte mixa? Dottern är snart 8 månader..

Mamma till världens bästa Isabelle 070130
  • llama

Hur gör man gröt för en 5 månaders som just har börjat med smakisar?

• Smultrongott

Ilama: Mixa havregryn till mjöl. Sedan häller du i 1/2 dl havremjöl i 11/4 vatten. Låt koka upp. Färdig!

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept