• eleena

Vi som gör egen barnmat - recept

Skriv in era bästa recept (och alla andra...)!

Diskussioner sker i den andra tråden!

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20882654.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 12:11:54:
    Diskussionstråden...
    Vi som gör egen barnmat - del 2:

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23932981.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:16:02:

INGA FRÅGOR ELLER DISKUSSIONER I DENNA TRÅDEN, det finns en annan avsedd för detta! Det blir svårt att hitta recept etc om det finns en massa inlägg "ivägen".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:18:33:
    De flesta recept kan användas från det att barnet äter portioner, inte bara smakisar.

Om man har en liten bebis så mixar man mer, en äldre så kan man lämna bitar.

Det är upp till var och en att själva ta ställning till när man vill införa ett visst födoämne, om man vill diskutera detta GÖR MAN DET I DEN ANDRA TRÅDEN!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 12:14:19:
    Ny tråd då denna snart tar slut...

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html

• Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept
  • Mamma till Meja

Scruffy - Kottgryta, kycklinggryta, lax/tonfisk i ostsas, linsgryta.

• JennyHjortron

Fläskfilesgryta med ris:

Fläskfilé
    Morot
    Purjolök
    Paprika
    Palsternacka

Detta kokade jag i kokosmjölk kryddat med rosmarin, basilika, svart och vitpepparkorn. Kokade ris och mixade detta.

• Irma07

Min glömska gjorde att Irma fick god mat idag: Jag glömde salta laxen när jag kokade till mig o maken så resterna blev puréade:

3 st. morötter
    4 st. laxfilé
    1/2 gul lök (knappt)
    6 broccolibuketter (frysta)
    Några vitpepparkorn
    Basmatiris kokt i lite buljong

Koka morötter, lök och peppar ca 10-15 minuter, lägg i broccoli och lax, sjud tills laxen är färdig och morötterna mjuka, mixa tillsammans med lite rapsolja och kokvatten samt ris!
    Smaskens tyckte både Irma o jag!

Så kan det gå med glömsk mamma...Vår lax var helt OK trots avsaknad av salt!

• BlygTjej

Tedrickaren: Ang. receptet med kyckling och bulgur. Vad använde du för olja? Kan man ta smöt istället? Hur mycket vatten lät du det koka i?

• Rintintin

Åh vilken supertråd ni har här !! Här kommer jag att dyka upp lite längre fram!

• Hanna

Vilken bra tråd!!! In i favoriter!

• grodiz

Här kommer ett recept på fiskgryta som är lätt att laga i två olika kastruller för olika kryddning till vuxna och barn.

Fiskgryta:
    Fräs i smör eller olja:
    gul lök el. purjolök
    potatis
    morot
    palsternacka

Koka allt (10-15min) i krossade tomater och tillsätt ngn dl vatten.
    buljongtärning (uteslut om barnet inte äter salt än)
    krossade tomater
    vitpeppar

Lägg i fisken skuren i bitar och koka ca 10min till.
    1 fiskblock, jag använde sejfilé

Kokade sonens (9månader) gryta lite extra för att det skulle bli lättare att mixa med stavimixern.

När sonen var mindre gjorde jag en stor laddning med palsternackspuré och frös in i iskubslådan och tömde över i en burk. Super att ha nu och slänga i diverse maträtter för att få lite sötma.

• LillaLinan

Vilken trevlig tråd har en fråga...jag lagar nu bara själva grytan å fryser in den i små portioner, sedan tar jag upp den, tinar å värmer. Kokar sedan potatis, ris elelr pasta separat så det är färskt för dagen...för det är väll inte bra att frysa elelr??? hur gör ni?

• BlygTjej

LillaLinan: Jag gör hela portioner som jag fryser in.. Har inte hört att det ska vara "dåligt". Sen spelar det nog lite roll vem man frågar, för alla säger olika!

• LillaLinan
    BlygTjej skrev 2007-09-16 16:48:18 följande:
    LillaLinan: Jag gör hela portioner som jag fryser in.. Har inte hört att det ska vara "dåligt". Sen spelar det nog lite roll vem man frågar, för alla säger olika!
    okej...men ditt barn lever å mår bra iallafall   Fryser du även in ris? Hörde ngn gång att det kan bli giftigt vid tining??
Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept