• eleena

Vi som gör egen barnmat - recept

Skriv in era bästa recept (och alla andra...)!

Diskussioner sker i den andra tråden!

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20882654.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 12:11:54:
    Diskussionstråden...
    Vi som gör egen barnmat - del 2:

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23932981.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:16:02:

INGA FRÅGOR ELLER DISKUSSIONER I DENNA TRÅDEN, det finns en annan avsedd för detta! Det blir svårt att hitta recept etc om det finns en massa inlägg "ivägen".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:18:33:
    De flesta recept kan användas från det att barnet äter portioner, inte bara smakisar.

Om man har en liten bebis så mixar man mer, en äldre så kan man lämna bitar.

Det är upp till var och en att själva ta ställning till när man vill införa ett visst födoämne, om man vill diskutera detta GÖR MAN DET I DEN ANDRA TRÅDEN!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 12:14:19:
    Ny tråd då denna snart tar slut...

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html

• Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept
  • eleena

Maadicken:

Kallops!

Bryn grytbitarna helt snabbt. Peppra lite med vitpeppar. HAcka lök och lägg i samt skivade/hackade morötter. Häll på vatten, lägg i ett par lagerblad samt några korn kryddpeppar (OBS räkna hur många så att du vet hur många du ska få upp igen sen...! ), ev en hörna köttbuljong och låt koka tills löken är upplöst. Du kan tärna potatis och koka med den också tills den är klar så slipper du separata kastruller.

• eleena

lia76:

Tanken med mina recept (jag kan ju bara prata för mig själv...) är att dom går att använda från det att mna ger mat till vuxna (med modifiering). Min son har klarat att tugga sedan han började med smakisar dvs inga problem. Vissa barn vill inte ha klumpar alls tills dom är ganska stora. Så mixa efter behov!

• lia76
    eleena skrev 2007-08-18 12:18:16 följande:
    lia76:Tanken med mina recept (jag kan ju bara prata för mig själv...) är att dom går att använda från det att mna ger mat till vuxna (med modifiering). Min son har klarat att tugga sedan han började med smakisar dvs inga problem. Vissa barn vill inte ha klumpar alls tills dom är ganska stora. Så mixa efter behov!
    Ok... det jag oxå tänkte
    Vill man inte mixa så slipper man då är dte bara att ha dem i småbitar istälelt och ha som plockmat om de små vill det

Men vill de ha mindre tuggmotstånd så kan man ordna det då
    Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Pokemon

Vi har kört ett storkok från ca 5 mån och nu e det dags igen:

1. Grytbitar av kalvkött putsas och skärs i småbitar (kokas mört med lagerblad)

2. Broccoli kokas

3. Palsternacka o morot kokas

4. Potatis kokas

5. Köttfärs av nöt steks utan salt i smör normalsaltat.

Kör en kalv och en köttfärsblandning till pure med grönsakerna.

Krydda med t ex fransk örtblandning, persilja, vitlökspulver och lökpulver.

• Tana

hej! skulle det inte bli ett recept tråd? har jag missat nåt? för nu känns det som att det blir diskussion här oxå o då är det svårt att hitta recepten....kan vi inte skriva recept här + hur gammalt barn ska vara när man får ge sånt och diskutera allt annat i det gamla tråden?
    bara ett förslag...

• Nocia

Gjorde en supersmarrig rätt till min 8-månaders idag:

Kokade ca 5 dl "sommargrönsaker" (frysta, blomkål, morötter, ärtor och gröna bönor) - mixades
    Kokade 2 dl röda linser
    Mosade en banan

Blandade ihop och smaksatte med curry och lite flytande margarin.
    Mums! tyckte Aston.

Givetvis ännu bättre med färska grönsaker.
    Bananen går att utesluta, och varför inte krydda med tex spiskummin eller någon örtkydda?

• cokie

En fråga bara..

får man använda buljong i maten? Det är inte salt i det?

Jag ska nog börja laga lite mat nu

Fick en liten Mio den 28/2!!
  • Nocia

Cokie: Det är väldigt mycket salt i buljong. Men det finns saltfri buljong på hälsokostaffärer. Jag har dock hittills inte haft något behov av buljong.

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept