• eleena

Vi som gör egen barnmat - recept

Skriv in era bästa recept (och alla andra...)!

Diskussioner sker i den andra tråden!

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20882654.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 12:11:54:
    Diskussionstråden...
    Vi som gör egen barnmat - del 2:

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23932981.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:16:02:

INGA FRÅGOR ELLER DISKUSSIONER I DENNA TRÅDEN, det finns en annan avsedd för detta! Det blir svårt att hitta recept etc om det finns en massa inlägg "ivägen".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 10:18:33:
    De flesta recept kan användas från det att barnet äter portioner, inte bara smakisar.

Om man har en liten bebis så mixar man mer, en äldre så kan man lämna bitar.

Det är upp till var och en att själva ta ställning till när man vill införa ett visst födoämne, om man vill diskutera detta GÖR MAN DET I DEN ANDRA TRÅDEN!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 12:14:19:
    Ny tråd då denna snart tar slut...

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html

• Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept
  • fruFilipp

Någon som vet hur länge färsk/ny potatis måste ligga innan man kan ge till en 6 månaders. de kan ju få väldigt ont i magen annars?... och det går ju inte att få tag på gammal potatis någe mera...

• Nocia

alkemisten: ha ha, testade det först igår, alltså 8 mån. men jag skulle ha gett honom från 7 mån om jag hade vetat om det.

• fruFilipp

Vitsås till ex torsk? Någon som har recept, till 6 månader.

• Hnosse

Jag använde en skvätt av kokvattnet till fisken i med majsena, grädde, lite pepparrot, koka up, tog smak men inte starkt, och persilja och lite peppar. Smarrigt

• Alkemisten
    fruFilipp skrev 2007-08-23 13:42:26 följande:
    Någon som vet hur länge färsk/ny potatis måste ligga innan man kan ge till en 6 månaders. de kan ju få väldigt ont i magen annars?... och det går ju inte att få tag på gammal potatis någe mera...
    Har hört att de ska ligga en vecka!
  • fruFilipp

Tack! Är så svårt att veta vad man kan använda och inte, och fisk blir så torrt utan sås..... Ska prova med potatisen en vecka =)

• Joffe
    fruFilipp skrev 2007-08-23 14:28:38 följande:
    Vitsås till ex torsk? Någon som har recept, till 6 månader.
    Vit ggrundsås
    4-6 barnport

½ msk margarin
    ½ msk vetemjöl
    1 dl grönsaksspad och/eller mjölk

Smält fett i en kastrull. Rör ned mjölet.
    Späd med vätskan under omrörning.
    Låt koka 5 min. Såsen kan smaksättas med tex persilja, dill eller citron
  • annaoedvin

Vit grundsås:

Oatly havregrädde
    lite smör
    mjöl

Jag fryser in i mindre portioner och sedan tillsätter jag (efter att ha tinat den) lite krydda som passar till rätten jag lagat, t.ex cyrry till kycklingen.

• Kayn

Vilken underbar tråd, nu blev jag inspirerad Har en son född i januari men har ännu inte kommit mig för att göra mer eget än katrinplommonpure och aprikospure....

Nån som har ett bra recept på äppelmos man kan ge dom små? har en hel drösa äpplen som måste tas om hand och tänkte detta kunde vara ett bra alternativ...

Mamma till Wilhelm 070114
  • annaoedvin

Jag skalade och skar ner äppen och några söta päron i mindre delar, sedan kokade jag dem en liten stund i lite vatten. Sedan körde jag det i mixern. Det blev nästan som köpt mos! Sen har jag tillsatt lite kanel ibland för att "piffa" upp smaken lite. Fungerar kanon att fysa in.

Kayn skrev 2007-08-27 16:29:28 följande:
    Vilken underbar tråd, nu blev jag inspirerad Har en son född i januari men har ännu inte kommit mig för att göra mer eget än katrinplommonpure och aprikospure....Nån som har ett bra recept på äppelmos man kan ge dom små? har en hel drösa äpplen som måste tas om hand och tänkte detta kunde vara ett bra alternativ...
Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept