Enligt Sahlgrenskas info till oss har det fötts mer än tusen barn med PGD i världen, när denna siffra kommer ifrån vet jag inte men det är i alla fall två år sedan dom sa det till oss. Det första barnet i världen föddes 1990 och det första i norden 1997 (efter beh på sahlgrenska) men jag har inte fått nån info om hur många det kan tänkas vara i Sverige. Tror att det kommer att bli allt vanligare eftersom fler får upp ögnen för det, tekninken blir bättre och det tillåts för fler diagnoser än tidigare.
Personligen tycker jag inte att kriterierna borde vara så hårdnackade eftersom jag bara inte kan föreställa mig att någon skulle gå igenom en sådan här behandling om det fanns ett annat vettigt alternativ. Jag kan nästan bli tokig när jag läser debatterna i tidningarna som kommer upp emellanåt då pgd nämns i samma medning som designade barn. Den som skriver sådana artiklar borde göra ett studiebesök här i tråden för att få lite insikt i vad det verkligen handlar om.
Ja nu fick jag avreagera mig lite men jag är på lite dåligt humör idag efter att ha diskuterat med en av vår världs stora puckon. En kvinna som själv har flera barn som hon planerat in så där fint när det passat i kariärren och dessutom fått på våren, "eftersom det finns ju studier som visar att barn som föds då blir starkare och mer framgångsrika". Hon kan bara inte förstå varför man vill trixa så med naturen och guds vilja och bla, bla, bla jag tror jag kräks. Hon är en sådan som alltid pratar om sina barn och hur förträffliga dom är (vilket hon så klart får om hon vill) men det som stör mig är att någon som själv ser sina barn som den största glädjen i livet inte kan förstå att någon annan vill ha samma sak. Till slut gav jag upp och sa att vi nog inte skulle komma vidare i våra diskutioner innan hon drabbats av någon form av motgång i livet och sen gick jag. Blir lite irriterad på mig själv att jag inte orkar mer än så men samtidigt tror jag inte att det går nå fram till alla människor.
Så, det känns ytterligare lite bättre nu. Vidare till något viktigare. GRATTIS FD, härligt med pickande hjärta, håller tummarna för att det är ytterligare en blyg en där inne!