• Klara69

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Då kör vi vidare med omgång 5! Helt otroligt...

Här hänger vi som är mitt uppe i, väntar på eller lyckats med hjälp av IVF/PGD. Välkomna alla gamla och nya!

Tråd nummer 1 www.familjeliv.se/Forum-7-134/m11380802.html

Tråd nummer 2 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m14222635.html

Tråd nummer 3 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17203271.html

Tråd nummer 4 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m20389682.html

• Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!
  • zanila

Ingenting - Jag har fått mina behandlingar på Sahlgrenska, från det att remissen skickades från min hemklinik tog det bara ett par månader innan vi fick komma på det första besöket (kommer inte ihåg exakt men tror att remissen skickades i slutet av augusti/början av september och sen var vi där första gången i november). Vid nybesöket planerades den första beh som startades på dec-mensen med äggplock i januari. Vet att varje dag och vecka känns lång men tycker ändå att detta var helt godkända väntetider.

När vi sen var inne i systemet har jag aldrig upplevt att vi har behövt vänta på beh för att de inte har haft plats för oss. De tillfällen då det varit långa mellanrum har det varit på mitt initiativ för att jag har velat ha paus.

Iliaca - ligg på dom, verkar mer vara en regel än ett undantag att remisserna kommer bort för oss i den här tråden. Min gjorde det också. Ring och kolla på rmc, man har liksom rätt att vara tjatig i den här situationen.

Jag fick ett snabbt bonusultraljud idag. Det kom så snabbt på att jag inte ens hann bli nervös. Bebben sov men allt såg bra ut och hjärtat slog finfint. Det känns som en hemlig värld där inne och det är roligt när man får en extra inblick. När jag sen gick från undersökningen började bebben sparka runt igen, jag blir verkligen lika lycklig varje gång jag känner honom, tror aldrig att jag kommer att tröttna på den känslan. Det känns som om jag har extra lyckopiller inom mig. Visst kan jag sura eller pusta över saker men så fort jag sen känner en spark blir jag så glad igen att inget annat känns betydelsefullt.

• annhan

Gnällinlägg från mig tjejer..sorry..

Är riktigt less. Tog blodprov i måndags för att kontrollera östradiolvärdet. Hade då sprayat 3 veckor. Värdet var inte bra, så nu får jag öka på sprayandet och skjuta upp sprutstarten. Känns ju inte alls kul, jag mår PÄCK av sprayen nu när jag ökat dosen till 4 ggr/dag istället för 3.. (Suprecur).. På tors ska jag dit för VUL, de vill se om jag ev har en cysta som ställer till det med värdet.. Bm som ringde frågade om jag var gravid också, det vet jag ju att jag INTE är..

Ni får gärna hålla en tumme är ni snälla.

• Nånting

zanila, ok, det var skönt att höra att det flyter bra när man väl är igång. Vi gjorde slutet av vår utredning på sahlgrenska och blev uppsatta på väntelistan till IVF innan vi fått veta om sambons kromosomfel. Så det kanske är därför jag är extra otålig. Vi hann få kallelse till nybesöket inför IVF trots att det egentlgien inte var aktuellt för oss. Det var ca 4 månaders väntetid på svar kromosomproven i våras. Sedan var det mitt under semestrarna vi fick svaren så det dröjde innan vi kunde kontakta mottagningen igen om fortsättningen. Det låter helt underbart att få känna sparkar i magen....något jag försöker tänka på när det känns som jobbigast att vänta...att nån gång får jag nog uppleva det också.

• Magnolian

Iliaca,
    det låter ju som jättetur då att de första barnen kom till utan problem. Läkaren sa alltså till mig att han heller har en patient som haft 1 mf än 3, och hellre 3 än 10 just pga risken att livmodern påverkats.. Om vi bestämmer oss för att försöka med PGD så kommer han först göra en undersökning av livmodern för att se att den är ok. Jag gjorde en under mf utredningen men det var bara med vul och inte lika omfattande som den han har tänkt göra.

Nu har jag en annan knäpp fråga: vet ni hur många PGD bebisar Huddinge eller Sahlgrenska lyckas få fram per år? (hittar inte ngt bra ord, producera låter inte heller så bra..) Den här kliniken i Schweiz är väldit ny, de öppnade i Jan-06, och jag läste just på deras hemsida att den första PGD bebisen föddes förra månaden.. Chansen att lyckas borde ju också bero på hur mkt erfarenhet personalen har, så jag blev lite tveksam till deras expertis på det området. På ivf:er i allmänhet ska de vara väldigt ansedda.

• MallaMojs

Magnolian - Sogo sa häromveckan att när hon pratat med Huddinge så hade de sagt att deras barn var nummer 10 och 11 (eller något liknande... Hmm, hoppas jag får berätta det här?!! Sogo?) vilket ju känns som få, men jag tror att det är väldigt få som håller på med PGD i Sverige...fast sen så vet jag ju inte hur länge de hållit på där heller. Hmm, det här blev visst mest blahablaha

annhan - määä, vännen En massa kramar och alla tummar hållna här hemma. VUL på torsdag måste ju betyda tur dock, då FD också ska vul:a då

Kraaam till er alla andra - läser med halvt fokus

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • iliaca

Magnolian:
    Då är det inte så lyckat att man har haft nio missfall enligt Schweiz. Visserligen har sex av mina missfall varit i vecka sex-sju och då påverkas livmodern kanske inte lika mycket. Ja, man griper ju efter varje halmstrå och slutar aldrig att hoppas på ett lyckligt slut. Genetiker och läkare har sagt till mig att pgd är något som är enormt jobbigt att gå igenom. Men de tillade att om man har har några hundår bakom sig med upprepade missfall upplever man kanske pgd som en någorlunda lätt behandling. Men det gäller väl om behandlingen lyckas antar jag. Annars blir det ju ytterligare ett misslyckande som man ska tampas med. Jag förstår att ni tvekar.

annhan: Jag håller tummarna för dig!!!

zanila: Det är konstigt med alla remisser som har kommit bort. Tänk om vi hade varit cancerpatienter? Om inte brevet har kommit till fredag ska jag ringa rmc. Då har det ju gått mer än en vecka till. Skönt att allt flyter på som det ska med din bebis!

• FångaDagen

Hej tjejer. Jag har också varit med om att remisser försvinner. Det gäller att ligga på och vara tjatig och dryg. För när det kommer fram att det är sjukhuset som strulat blir det faktiskt mest pinsamt för dem. En gång försvann vår remiss inför ett moderkaksprov. Himla tur att jag hade lite koll där och blev misstänksam när jag aldrig fick någon kallelse.

Jag har heller inte hört att det ska påverka livmoderns förmåga att bli gravid för att man haft missfall. Men samtidigt kan jag kanske tänka mig att det ju är en liten påfrestning, men livmodern som resten av kroppen borde ju ha en förmåga att läka sig. Jag brukar tänka på kvinnor som föder barn på barn. Sådana som har en hel härlig barnaskara på typ 10-12 barn. På något vis så måste väl ändå det vara en ännu större påfrestning, eller är det inte det för att de går tiden ut och allt har sin naturliga gång? Ja, jag vet inte, men jag är i alla fall gravid för åttonde gången nu. Tredje gången med PGD och jag vet i och för sig med mig att jag är otroligt fertil, men samtidigt så borde ju det alltså ha påverkats. Jag har ju också gjort tre aborter, varav två har varit sena tvåstegsabrytande med skrapningar, och det om något borde ju verkligen vara "tufft" för livmodern.

Sen kan jag skriva under på att själva PGD-behandlingen är tuff, men inte så pass tuff att jag skulle välja att inte göra den. Det är en period man får ta sig igenom och som förhoppningsvis så småningom mynnar ut i det vi alla önskar.

Varma kramar!

• jojo01

Nizen...tänkte svara på din fråga om hur länge det tar att få svar på mkp. Nu tror jag att det är olika för alla beroende på vilken genetisk defekt man letar efter.

Jag gjorde mkp i v. 11+0 i Umeå. 11+5 ringde min läkare från Sunderby Sjukhus i Luleå och meddelade att provet visar cystisk fibros. 12+0 kirurgisk abort. Till mig sa dom i Umeå att oftas ringer dom från genlabb på en gång om allt är bra eller skickar ett brev men om provet visar cf så ringer den remitterande läkaren för att man samtidigt ska kunna diskutera en ev. abort.

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!