• taksi

Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:41:53:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt
  • Kattöga

Hej, ny här!
    Jag ska till Aurora idag för första besöket och jag är såå nervös. Jag är rädd både för att flippa ur och bara storgrina, eller - vilket känns som ännu värre: bli så där lugn och cool på utsidan att de inte tar mig på allvar (jag blir oftast sådan när jag blir stressad).

Jag funderar en del på igångsättning, men det känns väldigt skrämmande samtidigt... Man hör ju många historier om att igångsättning är det VÄRSTA man kan göra. Men det borde (?) väl vara skillnad om tappen är mogen eller inte?

Psychobilly:
    Wow, 17 dagar till! Nästan framme! :)
    Hur ofta kommer de att kolla tappen på dig?
    Hur har du tänkt med ev. smärtlindring vid igångsättningen?
    (Ledsen om det står tidigare i tråden, har läst den ganska noga men har säkert missat något.)
    Lycka till.

• taksi

Kattöga: välkommen hit! Hoppas att det har gått bra på aurorasamtalet idag! Jag kände precis som du att jag lätt skulle kunna verka supercool och inte bli tagen på allvar, men jag brakade ihop så fort jag kom dit istället. Nu när jag varit där två gånger känner jag att jag får mer tid för att kunna prata och behöver mindre tid för att bara gråta. Det är skönt att kunna börja prata också.

Precis som du så är jag orolig för ev. igångsättning med tanke på skräckhistorier. Men igår när jag surfade lite på Aff, så hittade jag jättemånga fina igångsättningsförlossningar. Det kändes jätteskönt som en motvikt till allt det mörka man har hört. Min aurora-bm sa att det är stor skillnad om tappen är mogen eller inte.

När har du bf? Är det första barnet eller har du barn sedan tidigare?

• HaJoMi

Hej Kattöga. Jag måste säga att av alla oss i min bekantskapskrets är det bara jag som har dåliga erfarenheter av igångsättning - och jag var omogen. Alla andra har tyckt det blivit en jättefin förlossningsupplevelse - och jag har MÅNGA igångsatta runt omkring mig.

• Psychobilly
    Kattöga skrev 2007-10-04 10:41:40 följande:
    Hej, ny här!Jag ska till Aurora idag för första besöket och jag är såå nervös. Jag är rädd både för att flippa ur och bara storgrina, eller - vilket känns som ännu värre: bli så där lugn och cool på utsidan att de inte tar mig på allvar (jag blir oftast sådan när jag blir stressad).Jag funderar en del på igångsättning, men det känns väldigt skrämmande samtidigt... Man hör ju många historier om att igångsättning är det VÄRSTA man kan göra. Men det borde (?) väl vara skillnad om tappen är mogen eller inte?Psychobilly:Wow, 17 dagar till! Nästan framme! :)Hur ofta kommer de att kolla tappen på dig?Hur har du tänkt med ev. smärtlindring vid igångsättningen?(Ledsen om det står tidigare i tråden, har läst den ganska noga men har säkert missat något.)Lycka till.
    Jag ska testa en del smärtlindring. Vill ha EDA och lustgas i alla fall. Sen får barnmorskorna komma med förslag under tiden. Vill typ testa akupuktur och sterila kvaddar också. Får se hur det blir..
    Dem känner på min tapp varje vecka. Nästa vecka ska dem antagligen göra en hinnsvepning på mig, så då hoppas jag att det sätter igång.

Jag har hört både jobbiga och jätte bra saker om igångsättning, många säger att det är den bästa förlossningen dem haft. men visst vissa slutar ju i kejsarsnitt ändå.

Hur gick det hos aurora bm då?
  • taksi

Om jag ska ha vaginal förlossning så vill jag ha EDA i ett tidigt skede, vilket även min aurora-bm rekommenderar. Jag tyckte att akupunktur gav mycket god effekt i början när varkarna var lite svagare. Nålarna fick mig att slockna mellan värkarna. Bada tyckte jag var bra, men om dom tar hål på hinnorna genast så lär man ju inte få göra det.

• HaJoMi

crex, jag fick ju eda så fort jag var öppen 4 cm och lustgas så fort jag var öppen 3. Super!

• taksi

Ja, så snabbt vill jag också ha EDA. Lustgas vågar jag inte tänka på, det är en av mina skräckgrejer från förra förlossningen. Jag fick panik innan dom la edan och då tryckte bm och sambon lustgasmasken i ansiktet på mig hela tiden. Jag var så borta att jag inte ens kunde säga ifrån! Den funkade inte eftersom jag hade så oregelbundna värkar och inte hade nån kontroll själv, så det blev helt fel. Psykologen tyckte att jag skulle prova att se hur det känns att ha en sån mask på sig när jag går och besöker förlossnignen sen. Jag började grina när hon sa det, men förstår att det verkligen ligger nåt i det, rätt använd kan det ju hända att det fungerar jättebra!

Är liiite nyfiken på sterila kvaddlar också. Förutom akupunktur, värme och EDA. Märks det att jag börjar snegla mer och mer åt vaginal förlossning?

• cornelia74

Hej måste bara få komma med ett litet inlägg:

crex: Lustgas är toppen!!! Var så skeptisk till det när jag prövade vid mitt första barns förlossning, vågade inte pröva alls under mitt andra barns förlossning...men när nummer 3 kom var det det enda jag använde o det funkade klockrent! Det viktigast är att komma i fas med andningen o ha någon man litar på bredvid som tar den ifrån en o säger stop när det behövs..
    Är gravid nu med nummer 4, bf 18e maj, o lustgas är självskrivet =)

Kanske ska tillägga att jag inte under någon av förlossningarna använt någon annan form av smärtlindring. Absolut inte på grund av någon idé om att man ska föda naturligt, utan för att jag är så jäkla spruträdd...

Stort lycka till allihopa!!

• taksi

cornelia: tack! Det är skönt att höra att det kan lyckas med lustgasen vid en senare förlossning även om det inte gjorde det första gången. Jag spydde lite av den också, men det tror jag var för att jag hade sån panik och att det kändes som om dom tvingade mig och inte själva gasen faktiskt. Man kanske ska ge det en chans när det är dags igen?

• Mikafika

Har inte läst hela tråden och har väl inget vettigt att tillägga egentligen, ville bara önska TS lycka till och hoppas verkligen, att du får en bättre upplevelse denna gången!

Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt