• taksi

Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:41:53:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt
  • taksi

Caro Lin e: jag förstår det och samtidigt som dom inte kan hjälpa dig så skulle dom kunna stjälpa ännu mer om dom inte stöttade och lyssnade. Så det är ändå bra att du har förstående personer omkring dig. Frågan är väl kanske inte hur du ska göra för att inte vara rädd (som många kanske kommer med råd om eller peppar och så) utan hur du ska göra för att hantera den rädsla du lever med just nu, om det finns situationer när rädslan försvinner och om du kan hitta strategier för att hålla den borta?

Jag har ärligt talat funderat på att göra nån sorts videoinspelning itll min dotter och kanske det ofödda barnet också inför förlossningen, där jag pratar om vad jag tycker om henne och sånt som betytt mycket för mig i vår relation och så. Låter säkert helt sjukt, men...

Varm kram!

• Psychobilly

vad skönt at läsa lite i den här tråden. För shit vad allt stämmer in på mig.
    Är i vecka 33 nu. 32+6. Min bm skickade innan sommaren in remiss till aurora (eller mathilda som det heter i malmö) men de har fortfarande inte hört av sig. Förlossningen närmar sig och jag kan inte se hur jag någonsin ska klara av det. Jag bara gråter och gråter..och har även börjat undra varför i helvete ag gav mig in på detta.

• taksi

Psykobilly: vad jobbigt att du inte fått någon tid än! Kan du ringa dit och fråga, be bm att trycka på eller fråga om någon annan kan hjälpa dig att ringa dit så att du får en tid snart? För mig kändes det som ett enormt viktigt steg att gå dit igår!

apan: lycka itll idag!

• apan

Nu har jag varit på mitt första Aurora-samtal och det känns rätt bra. Jag var ganska samlad men började gråta vid ett tillfälle, det känns bra att jag gjorde det så att dom fattar att jag är rädd på riktigt. Hon tyckte nog att vanlig förlossning vore det bästa men att det ändå är nåt vi ska komma fram till tillsammans. Det känns förtroendeingivande.

• Caro Lin e

apan: Skönt att det kändes som att det gick bra idag!

• Krickeline

crex - låter ju som en fantastiskt bra start. Att få hjälp att börja den långa processen, och att de lovar dig att få komma många gånger. Förstår att det är en stor lättnad, även om du ju måste "göra jobbet" själv så har du nu Aurora som hjälper dig igenom det. Jag hoppas att jag kommer att få samma positiva hjälp av min auroramottagning, är lite orolig för att det mer kommer att handla om övertalning till att föda vaginalt. Det är INTE vad jag behöver. Jag har inte ringt än för det har uppstått akuta problem med min dotters dagis som måste komma först, och jag klarar bara av att fokusera på en jobbig sak i taget :-/

apan - bra att det kändes bra även för dig hos Aurora.Hur ofta kommer du att gå till dem framöver?

Caro Lin e: förstår precis den där känslan av att vara fångad och ingen återvändo finns. Men du KOMMER att överleva! Massa peppningskramar...

• taksi

apan: vad skönt att det gick bra hos Aurora idag!

Krickeline: visst vill dom väl helst att man ska föda vaginalt, det tror jag alla vill att man ska göra egentligen. Ändå kändes det skönt att min aurora-bm sa att vi har inte alls bråttom med beslutet om förlossningen och hon frågade mig väldigt mycket innan hon ens pratade om ev. vaginal förlossning den här gågnen. Hoppas att du får en lika bra aurora-bm!
    Tråkigt med dagisproblem mitt i alltihopa. Hoppas att det akuta snart ska vara över så att du kan börja fokusera på dig själv.

• apan

Krickeline - jag ska dit igen nästa vecka men jag vet inte sen hur många gånger det blir, så många som man behöver antar jag.

• Lukas syskon

Har precis kontaktat Amanda barnmorska. Är inte dags förren 10 jan men vill inte vara för sent ute. Hoppas slippa en kaosartad förlossning till m igångsättning, svår sugklocksforcering och väldigt hängig bebis och mamma efter. Illa nog med en dålig förlossning men än värre att gå och dåligt efter och inte kunna uppskatta sin nya bebis. Denna gg skall jag dessutom ta hand om 2. Lycka till alla!

• Lukas syskon

Menar inte tvillingar!!! Ta hand om 2 åringen + den nyfödda!
    :)

Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt