• taksi

Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:41:53:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt
  • Krickeline

HaJoMi och crex: ja just nu är det jättejobbigt och stressande med dagissituationen. Jag tror att hon har blivit skrämd av något, kanske ett annat barn, på dagis för det är bara där hon är ledsen. Dagisfröknarna säger dock att INTE hänt något särskilt, så jag vet inte... Resursteamet är tyvärr inte någon som kommer till dagis, utan en person som jag och dagisfröken får träffa utanför dagis och prata om vad det hela kan bero på, och vad vi kan göra åt det. Sorry, detta blev långt och OT

crex igen: vilka otroligt ångestladdade drömmar! Kan det vara så att ju mindre du tänker på det i vaket tillstånd, desto mer rädsla kommer till uttryck i drömmarna?

HaJoMi: Så fint namn! Passar bra ihop med storebrors namn också tycker jag

• apan
    taksi skrev 2007-09-24 20:50:08 följande:
    apan: vad klumpigt sagt av läkaren! Hur skulle man kunan vara hundra procent på att man vill ha snitt? Jag kan vara det typ varannan dag, men det är ju en enormt stor operation som verkligen inte känns lockande. Dumt att säga att man skulle "slösa tid" på att förbereda sig för valet om man vill ha en vaginal förlsosning eller kejsarsnitt. Jag tycker du ska strunta i henne och den pressen och ta beslutet i lugn och ro med hjläp av förberedelseprogrammet (hur funkar det?), eller i alla fall att du påbörjar nån typ av samtal.
    Jo jag velar ju också varannan dag. Ska nog säga till henne att jag inte kan bestämma sig. Jag vet inte hur det där programmet funkar, men bland annat ska jag och pojkvännen få besöka förlossningsavdelningen. Bara att ha varit i lokalerna en gång innan "det gäller" tror jag är bra, annars blir ju ALLT så nytt och skrämmande.
  • Häxan Jia

crex...

Jag är rädd för bägge!

I am always willing to learn, however I do not always like to be taught
  • apan
    taksi skrev 2007-09-24 21:16:02 följande:
    Samtidigt vill jag absolut inte ha sugklocka igen heller.
    Vad är grejen med sugklocka egentligen? Hur går det till och varför var det jobbigt för dig?
  • Psychobilly

var hos kusartorn på förlossningen idag. Blev inte klokare men fick i alla fall gråta och ventilera mina känslor. Det var skönt. Ska till aurora BM på onsdags och hoppas då på att bli mer klok inför förlossningen!

• Psychobilly

kuratorn ska det såklart stå=)

• Häxan Jia
    Psychobilly skrev 2007-09-24 23:47:35 följande:
    var hos kusartorn på förlossningen idag. Blev inte klokare men fick i alla fall gråta och ventilera mina känslor. Det var skönt. Ska till aurora BM på onsdags och hoppas då på att bli mer klok inför förlossningen!
    Jag skall oxå till aurora möte på onsdag, mitt första så jag börjar bli nervös som fan nu. Har så svårt att uttrycka min rädlsa verbalt liksom...
    I am always willing to learn, however I do not always like to be taught
  • Fru U

Wow, jag som trodde jag var den enda som kände så här. Har inte läst  hela tråden (än) men jag blir nipprig bara av att tänka på hur barnet ska komma ut (när det väl är tillverkat, vi ska göra IVF)

Vill inte föda vaginalt pga tidigare sjukdomar, op mm men känner inte heller för att bli opererad (få kejsarsnitt). Är livrädd att de ska strunta i vad jag vill och bara köra på, att jag ska känna att de rotar runt i magen ovs....

Ville prata om det här innan jag blir gravid men fick svaret att det inte går...

Live and let live
  • Psychobilly

Häxan Jia skrev 2007-09-24 23:56:33 följande:

Jag skall oxå till aurora möte på onsdag, mitt första så jag börjar bli nervös som fan nu. Har så svårt att uttrycka min rädlsa verbalt liksom...
    när har du bf?
  • taksi

Häxan Jia: jag har ocskå svårt att uttrycka många jobbiga känslor verbalt, men i den här tråden känner jag att jag har övat och övat och gjort enorma framsteg (för mig) och det i sig är ju otroligt viktigt! Lycka till på onsdag!

Psychobilly: bra att du fick en så snabb tid till Aurora-bm! Lycka till på onsdag! Själv ska jag dit nästa onsdag igen.

apan: sugklocka sätter dom när det är bråttom att få ut barnet pga att det mår dåligt i magen. Dom drar ut ungen med våld helt enkelt, vilket innebär att man spricker enormt mycket (oftast). Det tog mer än 2 timmar att sy ihop mig och under den tiden var mitt barn på observation på nån barnavdelning eftersom hon mådde dåligt när hon kom. Tycker att det var fruktansvärt när dom sydde verkligen!

Jag och sambon ska öfrresten också få gå på besök på förlossningen igen. Har ju varit där en gång akut på kontroll och det enda som gjorde att jagi nte bröt ihop där och då var att jag inte orkade lämna ut mig på det sättet för personalen.

Krickeline: jag tror att du har rätt! Jag får inte tränga undan dom här tankarna nu, utan måste försöka att vara aktiv dagtid så att ajg slipper det här på nätterna.

Å, vad jag håller tummarnaf ör att din dotter snart ska må bra igen och inte vara rädd för dagis, det värker ju så i föräldrahjärtat att veta att ens barn mår dåligt!

Fru U: det låter ju helknäppt, till mig sa dom att ajg gärna skulle höra av mig innan jag planerade nästa barn pga min förlossningsskräck! Har du ringt själv till Auroramottagningen eller motsvarande där du bor för att fråga om du kan få hjälp? Sen kan det så klart vara en resursfråga, är dom underbemannade lär dom vara tvungna att prioritera i sina åtaganden och då kanske dom inte kan hjälpa hur mycket dom än vill. Deprimerande i så fall! Jag tycker att du ska ringa själv till Aurora elelr så och höra dig för i alla fall om du inte redan har gjort det.

USCH säger jag bara! Idag lämnade jag på dagis för första gången på eviga tider (pga foglossningen, kan gå nu när jag har legat däckad i förkylning några dagar ) och det var ju så roligt tyckte jag. Tills jag kom in där. Då började en förälder och en i personalen GENAST att prata om förlossningen och att "det är ju tur att man hinner glömma mellan barnen annars skulle man ju aldrig skaffa barn på nytt". Även om jag kort svarade "tala för er själva!" och säkert såg lagom sur ut, så bara fortsatte dom att prata på om det där med förlossnign och blä blä blä. Jag blir så less! Själv vill jagi nte prata förlossning och om andra har jobbiga upplevelser bakom sig kan dom prata med personer dom är vänner med eller prata med proffsen - inte med mig som är gravid! Dom vet ju ingenting om hur jag mår och behöver inte försöka bräcka mig genom att säga att "ja men om jag inte hade glömt så skulle jag ju aldrig mer skaffat barn" som om det vore nån jäkla tävling. Behöver ju självklart inte säga att jag inte sa ett dyft mer än mitt korta sura svar, men det är SÅ jobbigt att en höggravid mage inte kommer undan en massa prat om andras jäkla förlossningar som dom ska berätta för en åt höger och vänster. Dessutom är det så jäkla taskigt att gå på en höggravid och prata om hur hemsk ens egen förlossning var! Jag skulle ALDRIG i livet göra så, det vore ju rent sadistiskt!

Förlåt, behövde visst skiva av mig lite, hoppas att ni står ut med mig nu när jag är rena rama känslomässiga bomben!

Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt