Jag var hos Aurora igår, och samtalet gick väl - sådär.
Jag var mitt lugna och coola jag, med "ordning på papperena". Jag har så svårt att visa hur ledsen och orolig jag egentligen är, det kommer liksom inte ut.
Vi pratade iallafall en del om mina två tidigare förlossningar, de var kaosartade och det har skapat en rädsla hos mig att det ska bli en liknande upplevelse på förlossningen igen.
Jag är rädd för att det ska gå lika fort vid förlossningen som förra gången, från första känningen jag hade tills sonen kom tog det mindre än två timmar. På förlossningen var det ingen som fattade att jag var så långt framskriden som jag var (inte jag heller), så ingen skrev in oss, jag fick inget blått band runt handleden, ingen tittade på förlossningsplanen jag hade skrivit (jag hade ju skrivit att jag var rädd efter min första förlossning...), ingen CTG gjordes, jag träffade ingen av personalen utom när de ledde in oss på rummet osv.
Jag bad att få smärtlindring när en USKA tittade in på rummet en kort stund (jag hade sååå fruktansvärt ont), men hon sa att det gick _inte_ - jag _måste_ göra CTG först - och sedan gick hon bara. (I efterskott fattar jag inte att hon inte hjälpte mig med någonting: lustgas, akupunktur, visade var duschen fanns. Själv var jag för chockad och smärtpåverkad för att säga emot, jag trodde på henne.) När det var 7 minuter kvar av förlossningen tittade USKA:n in igen, och då insåg hon att det var något på gång och hämtade barnmorskan. Jag sprack mycket, eftersom det gick så fort (BM placerade mig i knästående, som kanske inte var så smart eftersom förlossningen gick så extremt fort). Efteråt var jag chockad och helt apatisk, och kunde inte ta in vad som hade hänt. Det var bara hemskt. Jag har fortfarande en massa minnesluckor.
Med Aurora-BM igår hann jag inte komma in på det här med igångsättning, men det är ju inte akut än. Ska träffa henne igen om två veckor. Jag tänker också att jag, isåfall, vill ha EDA förberett innan man drar igång förlossningen.
Hon föreslog att jag skulle föda på DS plan 6, där man kör det här Danderydsprojektet. Det lät väldigt positivt att det ska finnas personal på rummet hela tiden - tror jag behöver det efter min förra erfarenhet... Men så beskrev hon verksamheten, och det lät så extremt kyligt och instrumentellt: att man alltid tar hål på fosterhinnorna när mamman kommer in, att man ser till att ge värkstimulerande dropp om förlossningen stannar av. Jag blev faktiskt skrämd av det. Jag är ju rädd för snabba förlopp... Jag ska nog ringa till förlossningen på Plan 6 idag och höra efter lite mer om hur det funkar, försökte nyss få tag på Aurora-BM men det gick ju inte. De har bara 2 timmars tfn-tid i veckan, och ingen tfn-svarare...
crex:
Det är min tredje graviditet, det här.
Första gick inte så bra, vi miste våra tvillingar. Men vi har en skön kille hemma, iallafall.
Jag har bf 21/12 - en liten julklapp!
(Fast jag har fått för tidigt varje gång innan, och har cerclage insatt nu p.g.a. detta. Så jag har lite svårt att ta till mig bf-datumet, kan liksom inte tro att det ska kunna funka ända tills dess. Men jag hoppas ju.)
crex och HaJoMi:
skönt att höra lite om positiva igångsättningar! Tack! Ska göra lite mental träning, och föreställa mig lugna trygga igångsättningar...