• taksi

Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:41:53:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt
  • Kattöga

Jag tycker väl att de kunde skriva ut en burk Bricanyl till dig, så du kan ta när det är som värst. Som sagt, du är i v.33.

Förstår att du känner dig orolig att du ska vara helt slut när förlossningen börjar. Håller tummarna för att det ska gå lättare vid förlossningen den här gången, många får ju ett lättare och snabbare förlopp jämfört med barn nr. 1. (Tror du hade ett barn tidigare, ledsen om jag missat ngt.)

Jag känner mig slutkörd redan nu, jag sover verkligen dåligt på nätterna (ont i ryggen + oro). Jag fattar inte hur jag ska palla ett par veckor till (december känns som ett skämt!). Försöker peppa mig med att för 3 veckor sedan förstod jag inte hur jag skulle ta mig till 28 veckor - och nu är det 29+2!
    Jag försöker tar en dag i taget. Det är bra att vara sjukskriven så jag kan ta det lugnt, men lugnet gör också att dagarna går långsammare. Önskar på ett sätt att jag kunde snabbspola den här graviditeten...

Pratade förresten med Aurora-BM på telefon idag, och hon sa att jag kan få föda på DS Plan 6 (= att man har personal närvarande vid hela förlosssningen), men att jag kan avstå från Dublinmetoden (= att förlossningen hela tiden ska gå framåt enl. en viss modell). Hon ska skriva in det i min förlossningsplan. Bra att få höra det.

Jag har inte haft några konkreta diskussioner om igångsättning än, vi diskuterar mest hur vi kan planera för en spontan förlossning inkl. om den startar för tidigt. Egentligen skulle jag vilja ha ett löfte om igångsättning redan nu, men att jag kan bestämma slutgiltigt hur jag vill göra i slutet av graviditeten. Jag har någon sorts föreställning om att en spontan start är bäst för bebisen (men jag har full respekt för olika mammors ställningstagande i den frågan), och att om jag mår bra nog så kanske jag vill försöka ha det så. Men att jag har en Plan B i form av igångsättning att falla tillbaka på ifall jag känner att jag inte fixar en spontan förlossning.
    Ska ta det med Aurora-BM nästa gång.

• Kattöga

Psychobilly:
    Hur går det med försöken att starta förlossningen?
    Håller tummarna!!

• taksi

Kattöga: det låter ju toppen! Sen tycker jag att din plan för ev. igångsättning låter bra också, så att du kan känna dig tryggare.
    Ja, själv tror jag ju att en spontan förlossning är bäst för mamman och att igångsättnign skulle vara bäst för bebisen men det är ju utifrån hur det blev för mig sist. Hon var ju så stressad i magen på slutet (väldigt höga fosterljud dagarna innan och sedan även under förlossningen, kanske pga havandeskapsförgiftningen?). Fast just värkstimulerande var ju ingen höjdare för min bebis heller och det är ju risk att det blir sånt när man blir igångsatt.
    Ja hur går det för Psychobilly, Krickelina m fl? Och hur går det för Caro Lin e, hur blev snittet till slut? Tänker på er!

• mångabarn

jag har fött fem barn dom fyra första med vaginal förlossning men eftersom att den fjärde fastna så bad jag att få kejsarsnitt sista barnet i vaket tillstånd.. det va en baggis inte hemst alls..man får ju lite ont i såret dom första dagarna ..men dom står du ut med..och så är man mycket piggare efter ett kejsarsnitt i vaket tillstånd..ingenting att oroa sig för

• Caro Lin e

Hej! *vinkar matt*
    Knut föddes i onsdags. (bilder i galleriet) Snittet var jobbigt men gick faktiskt bra, personalen var bra. Knut mådde bra och skrek med en gång, har inte hänt med mina andra barn. Han var gruntig i andningen senare under dagen och barnläkaren tyckte han skulle få lite andningshjälp en stund, men när han hade ammat så lät andningen bättre och vi slapp det!
    Efteråt har det varit jobbigt. Jag har haft, och har väldigt ont. Läkarna vet inte vad det beror på. Kanske är det bara för att det är tredje snittet, var mer sammanväxningar osv, eller så har jag en infektion (värdena var inte så bra). Men jag fick i alla fall åka hem igår med antibiotika och löfte om att jag ska gå och ta test på MVC på onsdag och rapportera tillbaka till avdelningen. Snälla håll tummarna för att infektionsvärdet har sjunkit ordentligt imorgon!

• Psychobilly

Grattis grattis till er lilla grabb! Han är ju super fin! Hååller tummarna för att infektionsvärden har sjunkit.

Jag fick igår en liten blödning, vilket förhoppningsvis betyder att jag håller på att öppna mig. Sen dess har jag haft en del sammandragningar, tyvärr oregelbundna. Men det känns ändå som att det börjar närma sig!
    ska försöka vila nu, måste samla krafter om det är så att det är påväg att sättas igång på riktigt nu!

• Caro Lin e
    Psychobilly skrev 2007-10-09 09:22:13 följande:
    Grattis grattis till er lilla grabb! Han är ju super fin! Hååller tummarna för att infektionsvärden har sjunkit. Jag fick igår en liten blödning, vilket förhoppningsvis betyder att jag håller på att öppna mig. Sen dess har jag haft en del sammandragningar, tyvärr oregelbundna. Men det känns ändå som att det börjar närma sig!ska försöka vila nu, måste samla krafter om det är så att det är påväg att sättas igång på riktigt nu!
    Tack!

Tänker på dig och hoppas att allt går bra!
  • Kattöga

Caro Lin e:
    Kunde inte låta bli att titta in på dina bilder...
    Vilken fin kille! Jättegrattis!!!

Psychobilly:
    Vad spännande att det händer saker...
    Hur känner du dig inför att det snart är dax?

Håller tummarna för er båda!!

• taksi

Caro Lin e: grattis till lille Knut, vad skönt att snittet gick bra och att han mådde så bra direkt när han kom ut! Håller tummarna hårt för att infektionsvärdet sjunker bra nu av antibiotikan och att du snart ska sluta att ha ont och må bra!

Psyckobilly: vad spännande! Håller tummarna nu inför förlossningen!

• Krickeline

Caro Lin e: Grattis till killen! Härligt namn! Hoppas att du snart mår bättre och slipper ha ont.
    Känner att jag också vill få bebis nu! Men jag får snällt vänta till januari, usch vad långt det är dit. Märker att jag försöker förtränga tankarna på förlossningen, men när de ändå poppar upp så känns vaginalt som helt oöverstigligt. Snitt är nästan lika skrämmande men då har jag i allafall en viss kontroll; jag vet NÄR det blir, att det finns personal när jag behöver dem osv.
    Suck, jag vill bara att allt ska var över.

Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt