• taksi

Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:41:53:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt
  • Psychobilly

Aurora barnmorskan jag skulle träffa ringde åtta i morse och sa att tyvärr var hon tvungen att stanna hemma med sjukt barn. Jag blev oroligt ledsen men det fanns inget att göra. Ska dit på fredag istället. Men varje dag blir allt bara svårare och svårare.

• HaJoMi

Psy, nej vilken otur Visst att skälet är giltigt men för katten, man går ju och laddar och är orolig och ledsen och så blir det inställt

• taksi

Nej, vilken otur!!! Håller tummarna för att det går bra på fredag!

• Caro Lin e
    Psychobilly skrev 2007-09-26 23:05:54 följande:
    Aurora barnmorskan jag skulle träffa ringde åtta i morse och sa att tyvärr var hon tvungen att stanna hemma med sjukt barn. Jag blev oroligt ledsen men det fanns inget att göra. Ska dit på fredag istället. Men varje dag blir allt bara svårare och svårare.
    Vilken otur.
    Hoppas det går bra imorgon istället!
  • Psychobilly

nu sticker jag iväg till mitt samtal med aurora barnmorskan. Är skit nervös men jag hoppas det ska gå bra...
    berättar hur det gick sen!
    Hoppas allt är bra med er andra!

• apan

Nu har jag fått en ny knäpp fixering ang. kejsasnitt... Man måste ju fasta från dan innan, tänk om man då får en sen operationstid och måste klara sig utan mat stor del av dan! Jag äter alltid frukost och lunch o.s.v. , blir helkonstig annars. Typ illamående och huvudvärk om jag inte får näring. Inte så kul att må så dåligt när man ändå är nervös för snittet.
    Det är ju verkligen helknasigt att jag tänker på det här redan nu! Jag vet ju inte ens om jag vill ha kejsarsnitt. Dessutom är det ju en liten grej i sammanhanget. Men jag blev ändå helt knäckt när jag tänkte på det :(

• taksi

apan: det är ju faktiskt många som har planerat snitt som brukar gruva för just den biten, så det låter inte konstigt. Sen kan man ju lägga ut sina rädslor på mer lätthanterliga praktiska saker också. Inte heller så konstigt.

Caro Lin e: Tänker på dig! Hoppas att du har kunnat hitta n ågot som distraherat dig i helgen. Varma kramar!

• Psychobilly

Apan: Nästan ALLA planerade snitt blir på morgonen. Har aldrig hört någon som fått ett sent snitt. Du behöver nog inte oroa dig för det.

I fredags var jag på samtal. Det blir igångsättning för min del, kommer börja förbereda redan nästa vecka=) Min underbara barnmorska kommer vara med hela förlossningen, vilket känns underbart. Just nu känns det ganska bra. jag är nöjd och längtar sååå efter min grabb

Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt