• taksi

Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:41:53:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt
  • Psychobilly
    taksi skrev 2007-09-25 08:21:42 följande:
    Psychobilly: bra att du fick en så snabb tid till Aurora-bm! Lycka till på onsdag! Själv ska jag dit nästa onsdag igen.
    fast den här tiden har jag väntat på sen i våras.
    hoppas verkligen hon kommer ta mig på allvar, för det känns inte riktigt som någon annan gjort det än.
  • taksi

Jaså, oj då har du fått vänta länge med andra ord. Jag trodde att du fick den i samband med kuratorssamtalet. Hoppas verkligen att du får en aurora-bm som du känner förtroende för och som lyssnar och tar dig på allvar!

• apan
    taksi skrev 2007-09-25 08:21:42 följande:
    apan: sugklocka sätter dom när det är bråttom att få ut barnet pga att det mår dåligt i magen. Dom drar ut ungen med våld helt enkelt, vilket innebär att man spricker enormt mycket (oftast). Det tog mer än 2 timmar att sy ihop mig och under den tiden var mitt barn på observation på nån barnavdelning eftersom hon mådde dåligt när hon kom. Tycker att det var fruktansvärt när dom sydde verkligen!
    Åh herregud så fruktansvärt det låter!!! Okej... kejsarsnitt tack! ;)

Och det där med att folk ska berätta för en gravid om hemska förlossningar, ja det är verkligen sinnessjukt och elakt. Sant att det påminner om nån slags tävling i elände, som att man liksom ska tillhöra nån hemlig klubb när man fött barn.
  • taksi

apan: jag tänker att det är ganska liten risk att det blir sugklocka för dom flesta som föder barn. Bara om man är värksvag eller av nån anledning inte kan krysta själv som det behövs. Dom allra allra flesta barn mår ju tydligen bra under förlossningen. (det är lite av ett mantra för mig)

Man kanske ska ha på sig tröja med tryck på där det tydligt står ointresserad av din förlossning, eller nåt i den stilen, för att slippa.

• MammaLillfis

Här är en till som också är rädd..nej förlåt..skräckslagen menar jag. Har lyckats förneka och skjuta fram tankarna och känslorna kring förlossningen riktigt bra ända tills nu. Min BM & jag har inte pratat om förlossningen en endaste gång heller. Kanske får ta upp det med henne nästa vecka ? Nån mer som drömmer mardrömmar om det hela ? Det gör jag och hade en grym dröm inatt...Blää...

• vanilla

Får man väga upp med en lite mer positiv berättelse om sugklocka? Frågar först för jag vill inte tvinga på er detaljer som ni inte vill ha.

• taksi

Frup1: Oftast brukar bm inte ta upp nåt om förlossningen förrän ganska sent om man själv inte tar upp det, så det är nog jättebra att du gör det nästa vecka. Finns det någon Auroramottagningn där du bor (eller motsvarande med annat namn)?

Jupps, jag har jätteläskiga drömmar (se mitt långa inlägg på sid. 21 om du vill)! Idag ringde som tur var äntligen mvc-psykologen och jag ser verkligen fram emot att tackla min förlossningsskräck från alla håll coh kanter.
    Ärligt talat börjar jag känan mig stolt över mig själv! Jag brukar ha en tendens att gömma huvudet i sanden, men inför nästa förlossning har jag nu dragit igång så mycket jag bara kan för att på egen hand försöka hjälpa mig själv att hantera dom här känslorna och tankarna. Det känns otroligt om jag skulle kunna bearbeta min förlossning så snabbt som på den här korta tiden, men jag har i alla fall börjat ngåot, tagit tag i det och jag vill fortsätta processen efter min andra förlossning oavsett hur den slutar. I alla fall om jag känner att det här tar mig någon vart.

• MammaLillfis

Crex: Okej, då är det ju definitivt läge att jag tar upp det med henne nästa vecka då. Vet inte om det finns Aurora mott här, men jag tror det. Det borde finnas nåt liknande i alla fall.

Usch ja, med dessa mardrömmar. Helt otroligt hur man kan lyckas få till det när man sover, ibland när jag vaknar undrar jag om jag inte är redo för psyk alltså . Nåväl, än så länge är det inte varje natt så jag ska väl överleva.

Det är ju superbra att du tagit tag i allt denna gången och verkligen gör allt du kan för att det ska kännas bättre när den dagen kommer !!!

• vanilla

Jag upplevde det snarare som positivt med sugklockan då jag helt inte pallade att krysta mer (och dotterns puls gick ner så mycket vid krystningarna) Jag sprack inte, utan blev klippt (lättare att sy då), Jag upplevde det inte heller som att de slet ut henne med våld, utan de drog samtidigt som jag krystade.
    Jag var glad att få hjälp, helt enkelt.

Hoppas att du får en bra förlossningsupplevelse den här gången, crex, lycka till!

Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt