• Utopia

Blod- och urinprov på jobbintervju...?

Jag ska tydligen på "hälskontroll" som en del av en jobbintervju, inklusive urinprovtagning och blodprov.

Jag har har då verkligen inget att dölja med reagerade verkligen emot att detta görs! Jag trodde inte man fick det! FÅR MAN DET?!?! Eller är det bara att svälja allt som stackars arbetssökande och lämna ut sin DNA och allt annat eller att bojkotta och vara arbetslös...? De kan ju herregud se om den som söker är gravid t.ex. och välja människor utifrån det!!!

Snälla är det nån som vet nåt om detta. Får man göra så här?! Finns det några lagar om det här? Kan jag protestera? Har nån varit med om nåt sånt här? Kan tillägga att det är ett väldigt stort företag. Det lär väl vara standard där, men jag har då inte hört talas om nåt sånt här förut. Eller så är det bara jag som kvinna i barnafödande ålder som måste gå på den eller vad vet jag....

*bah*

• Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?
  • Lilla Prussiluskan

Klart att arbetsgivaren får kolla detta men det bör vara relevant till jobbet som du söker, bara att gilla läget. Har du inget att dölja så går det ju fort!

Lycka till!

• Nandez

Min man har fått lämna dessa prov. Dessutom kan de ringa när som helst och begära att han kommer och lämnar drogprov.

• barnlängtand

På mitt jobb gör man kontroller på alla som skall jobba här. Dock görs det inte som en del i rekryteringsprocessen, utan efter man har bestämt sig för vem som skall få jobbet (och denna har fått reda på det) så skall man gå genom en hälsokontroll.

På så sätt så måste det vara alvarliga saker för att personen inte skall få jobbet (tex droger)

• Aaliyah

Och glöm inte fråga vad företaget gör med testresultaten. Förstörs de om du inte får jobbet? Kan de överlämnas till någon annan, t.ex. ett försäkringsbolag?

• Rabbit

Jag fick lämna blod-och urinprov innan jag började på min nuvarande arbetsplats. (Ett stort företag)

Det är väl för att de vill försäkra sig om att man inte tar droger. Jag vill minnas att jag fick info om precis vad de letade efter, kommer inte ihåg detaljerna dock.

Jag tyckte iallafall inte att det var någon stor grej ärligt talat. Jag kan dessutom inte tänka mig att de får spara proverna, eller ta fram din DNA-profil, eller kolla efter saker i smyg (som graviditet tex).

Kan tillägga att jag var nygravid när jag tog dessa prover, vilket inte upptäcktes (eller så valde de att anställa mig ändå)

• Hannah76

De kan inte tvinga dig att lämna dessa prov, men gör du inte det så får du nog inte jobbet. Det börjar bli vanligare o vanligare att man testar för narkotika vid jobb. Speciellt om det är ett arbete där du har ett säkerhetsansvar eller liknande.

• WhiskeyRiver

Inanna: Det går inte att tvinga någon till denna form av "hälsokontroll" här i England heller. Om du nekar tas dock för givet att du inte har rent mjöl i påsen och du blir således inte heller påtänkt för jobbet.

Antar att det är samma i Sverige. Om jag vore arbetsgivare skulle nog jag dra öronen åt mig om en potentiell arbetstagare sade nej...

• Tulip

Jag har fått lämna urin- och blodprov inför en anställning på ett stort svenskt företag. Jag hade inget att dölja, så jag tyckte det var helt ok.

♥♥♥ vecka 21 ♥♥♥
Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?