• Utopia

Blod- och urinprov på jobbintervju...?

Jag ska tydligen på "hälskontroll" som en del av en jobbintervju, inklusive urinprovtagning och blodprov.

Jag har har då verkligen inget att dölja med reagerade verkligen emot att detta görs! Jag trodde inte man fick det! FÅR MAN DET?!?! Eller är det bara att svälja allt som stackars arbetssökande och lämna ut sin DNA och allt annat eller att bojkotta och vara arbetslös...? De kan ju herregud se om den som söker är gravid t.ex. och välja människor utifrån det!!!

Snälla är det nån som vet nåt om detta. Får man göra så här?! Finns det några lagar om det här? Kan jag protestera? Har nån varit med om nåt sånt här? Kan tillägga att det är ett väldigt stort företag. Det lär väl vara standard där, men jag har då inte hört talas om nåt sånt här förut. Eller så är det bara jag som kvinna i barnafödande ålder som måste gå på den eller vad vet jag....

*bah*

• Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?
  • Utopia

Att man erbjuds hälsokontroller när man jobbar nånstans är en sak. Men INNAN....?! Jag gick i alla fall i taket. Jag tycker det känns oerhört kränkande och pressande och stressande! Det är NOG så jobbigt med alla andra psyktester för ett jäkla litet skitvikariat på 11. Men särskilt arg blir jag när jag tänker på hur det skulle ses på om man "vägrade" det "fullt frivilliga" i rekryterandet...

Jag har en annan jobbintervju dan innan, och HOPPAS HOPPAS HOPPAS att jag får det jobbet!!!! Måtte gud höra min bön! Så ska jag nobba det där andra skitföretaget som inte gjort annat är irriterat mig, varit oförskämda och betett sig illa och jag har bara hört en massa dåliga om dom nu på sistone. Men så är det. Är man bara tillräckligt stort (företaget) så spelar moralen och behandlandet av arbetskraften 0 roll. Man kan göra som man vill. *gah*

• Utopia

Plusiluskan->"Klart att arbetsgivaren får kolla detta men det bör vara relevant till jobbet som du söker, bara att gilla läget. Har du inget att dölja så går det ju fort!"

Jag tycker detär extremt långt ifrån "klart" att de ska få tillgång till hela min kropp. Vänta bara tills de gör urvalet på vilka risker man har att utveckla vissa sjukdomar. Nej det går inte fort. Det ska göra HÄLSOKONTROLL på 45 minuter som rekryterarna sedan ska sitta och granska när de ska väåga mig emot de andra. Eller gör det de för MIN skull och har tagit över vårdens roll eller...?!

• Utopia

pokergirl->"På volvo vet jag att man testas, det är ju frivilligt, men vill man ha jobbet bör man nog gå med på testerna, annars är det nog kört."

Det är sjukt... Igen HOPPAS verkligen att jag kan VÄLJA BORT det där företaget och säga de några väl valda ord! Mentalt har jag det redan och det vette katten om jag inte hellre väljer att ha kvar det jobb jag har nu med 10000 kr mindre i månaden.

• Karpet

Utopia

Jag tror att du tar detta helt fel. De ber ju inte om blodprov för att vara taskiga mot potentiella anställda. De gör ju det som en del av en arbetsintervju för att försäkra sig att inga av de nyanställda tar droger, vilket i sin tur är en bra försäkring för sina redan anställda medarbetare då en drogpåverkad person är en fara för omgivningen. Ta det inte så hårt, det är uppenbarligen inte ovanligt i Sverige heller att man gör så av att döma från tidigare inlägg.

• Dramaonline

Jag tycker man kan fråga om vilka tester som görs på proven, om proven sparas, och vilka som har tillgång till informationen.
    DNA-prov skulle jag inte ge tillstånd till - på jobbet.
    Skillnad privat.

Även om man kanske inte har människoliv på sina axlar i tillverkningsindustrin, så kan det uppstå problem om arbetare till exempel är narkotikapåverkade.

Jag tycker det är värre på vårt företag.
    Var tredje år genomförs en obligatorisk hälsoundersökning, där de kollar till exempel arbetspuls, kolesterol, blodvärde, syn, och vikt. För vilket jobb? Vanligt kontorsarbete. Sitter vid datorn dagarna i ända. Då borde väl min vikt och min kondis vara min ensak?
    Vore det frivilligt hade jag tyckt att det var ett bra stöd för att medarbetarna ska må bra. Men obligatoriskt, det stör mig.

• Hannah76

Klart att arbetsgivaren har rätt att vilja kolla om en eventuellt blivande arbetstagare har problem med droger. När jag började på SJ så kollades urin o blod för spår efter droger. Min hörselkolades, då det är ett krav att ha god hörsel, mitt färgseende kollades då detta måste vara intakt. Inge konstigt med det.

• Gisse the one and only

Jag kan förstå TS.

Vad används proven till? Kollar de fler saker än de säger? Kollar de om du är gravid?

Vad jag vet om detta är att man har rätt att välja sin egen läkare och att provet inte måste tas på arbetsplatsen utan kan tas på vårdcentralen.

Prover är bra OM de behövs för arbetets skull, om det är rellevant i förhållande till vad man har för arbetsuppgifter. Man får neka, man får neka till at svara på alla förekommande frågor av alldeles för personligt art.

Om arbetsgivaren då säger att du inte får jobbet, tja, då vete fan om jag vill jobba där överhuvudtaget.

Stryk mig medhårs....annars
  • Kjell2

Där jag jobbar har vi obligatoriska drogtester. Sker slumpmässigt bland alla anställda. Jättebra tycker jag. Jag jobbar inom en tung processindustri och bara tanken att han eller hon som styr 100 ton flytande järn skulle vara hög eller full gör mig mörkrädd. Ett misstag och många dör!

/Kjell

Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?