• Utopia

Blod- och urinprov på jobbintervju...?

Jag ska tydligen på "hälskontroll" som en del av en jobbintervju, inklusive urinprovtagning och blodprov.

Jag har har då verkligen inget att dölja med reagerade verkligen emot att detta görs! Jag trodde inte man fick det! FÅR MAN DET?!?! Eller är det bara att svälja allt som stackars arbetssökande och lämna ut sin DNA och allt annat eller att bojkotta och vara arbetslös...? De kan ju herregud se om den som söker är gravid t.ex. och välja människor utifrån det!!!

Snälla är det nån som vet nåt om detta. Får man göra så här?! Finns det några lagar om det här? Kan jag protestera? Har nån varit med om nåt sånt här? Kan tillägga att det är ett väldigt stort företag. Det lär väl vara standard där, men jag har då inte hört talas om nåt sånt här förut. Eller så är det bara jag som kvinna i barnafödande ålder som måste gå på den eller vad vet jag....

*bah*

• Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?
  • ming
    MissBlaise skrev 2006-10-10 11:59:03 följande:
    Eftersom företagen gör så, även stora så får dem nog de.Personligen så tycker jag att det är skit bra. Har jobbat på stor industri med många farliga faktorer och det känns ju tryggare att jobba där när man vet att det är noga med drog och alkohol kontroll.
    Men som sagt, ska dessa testerna göras i början av intervjutillfällena?
    Borde det inte ha gått så långt i anställningsprocessen att man i stort sett bara ska skriva på papper? Att man alltså är garanterat jobbet så länge testerna är rena. Inte innan man ens vet om man kanske eventuellt kommer att få jobbet.
    Kossan af Svammel
  • ming
    sleeping sun skrev 2006-10-10 12:04:38 följande:
    JAg jobbar som undersköterska och inom vården tycker jag att det är bra att göra tester eftersom man har ansvar för människor men jag har aldrig varit med om att dom gör det i vården ens. Dom skulle t.om behöva göra sticktest på söndagmorgonar ibland. Jobbade i söndags ihop med en som hade festat hela natten och började kl 7 på morgonen. Han kan verkligen inte varit nykter. Så jag tycker det beror på vilket jobb man har.
    Ja, fast då är ni ju redan anställda väl? Detta handlar ju om INNAN man är anställd, innan man ens vet om man kommer att få jobbet.
    Kossan af Svammel
  • Jessica24

Jag fick lämna urinrpov (ej blodprov) inför en anställning en gång.
    Självklart gick det igenom och jag sa ja eftersom jag inte hade något att dölja + att det gick fort.
    Tyckte det kändes helt OK.

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Utopia

Fick svar nu. Man ska fylla i en hälsodeklaration. Undrar om man får ljuga..? Man får ju inte diskrimineras pga funktionshinder. Men så skev hon samtidigt att det bara är sköterska + ev läkare som får se provsvaren. Så egentligen så kvittar det vad man svarar för de ska alltså inte få reda på det. Så de gör detta för att vara snälla då mot en (!) TÄNK om alla företag kunde vara lika snälla?! Wow. Men det förstås, det betalar jag en hel dagslön för, för jag måste ta tjänstledigt...

Förresten, är det nån som vet, om man kan få ersättning för bortfall av lönen för man går på interju? En hel dag lön minus för mig blir det ju, plus resekostander. Det andra, trevligare företaget frågade mig om jag ville ha ersättning för resekostnader, ännu en anledning att välja dom istället..

I alla fall, de sa att de ska ta blodprov för att kolla om jag inte tål något särskilt (det är en kemikalirik miljö men ändå mycekt säkrare än de flesta ställen just för de VET att det är mycket kemikalier där..), och att det inte är någon drogest. Men det är jag väldigt nyfiken på vad de ska kolla på då när det gäller blodet, för det sa hon inte. Är det nån som vet hur kemikalie-allergitester görs på blod?

• YokohamaNr2

Hur funkar det med tystnadsplikten om de skulle hitta något då?

om de tex hittar bevis på drogmissbruk då måste de väl informera chefen eller rekryteraren och då faller ju hela tystnadsplikten bort eller?

• Joker

Jag var tvungen att göra ett hälsotest och lämna både blod- och urinprov när jag började på mitt nya jobb. Det gjordes dock inte förrän jag fått ett jobberbjudande från företaget.

Jag tycker att det är lite kluvet, både bra och dåligt.

• Celestial

Det var direkt efter intervjun här, jag hade fått jobbet, men man var tvungen att gå igenom hälsokontrollen med prover och dessutom en två dagar lång säkerhetsutbildning innan man fick börja. Det tyckte jag var helt ok.

Hade det varit innan jag visste om jag fått jobbet, så hade jag nog inte tyckt det kännts lika ok Fundersam 

• TjorveniSkåne

Jag tycker företaget verkar ytterst oseriöst, har svårt att tro på att ett företag som har flera tusen anställda gör på detta sätt. Jag har aldrig hört talas om "kemikalieallergi" som kan påvisas säkert med enbart blodprover.

I vanliga fall har jag ingen paranoid läggning, men här undrar vad proverna syftar till egentligen.

Och att du dessutom ska göra det i ansökningsprocessen innan du fått ett konkret erbjudande, och bekosta semesterdag för att ställa upp? Hela upplägget stinker!

• Utopia

Tack för era svar!

TjorveniSkåne: nej det har inte jag heller hört talas om. Och jag menar de kan gärna berätta! En med min skolning är inte dum i huvet på området. Det är ett kvalificerat jobb jag söker och kan jag omöjligen fatta det där om de berättar så är jag inte rätt person för det jobbet Visst kan de få mängders mängder med info genom blodet, det är klart, men jag vill veta specifikt vad det är som de testar, annars kommer jag inte lämna nåt blod. De kan inte testa reaktioner på alla kemiska ämnen som finns. Förresten är du hemma på det där området med bloprovet/tester eller gissade du bara angående påvisande av kemikalieallergi?

Men om det här med att ta ledigt, jag vet ju att en del erbjuder resekostnader för att man ska komma, men hur är det med förlorad arbetsinkomst, Nån som vet? Det får man stå för själv eller?

• Utopia

TjorveniSkåne->"I vanliga fall har jag ingen paranoid läggning, men här undrar vad proverna syftar till egentligen."

Nej verkligen inte jag heller! Jag tror jag måste rannsaka mig själv lite när det gäller det här och fundera över varför jag reagerat så starkt emot det här. Det är rätt intressant.

• TjorveniSkåne

Se din inbox! Du nämnde kemikalieallergi själv i tidigare inlägg.

• Themis

Hm, vi har allmän hälsoundersökning, hälsodeklaration, hörseltest (DET var jättebra tycker jag!), lungvolymtest och urinprov för att se om man tar några roliga droger. Åker man utomlands utanför Norden måste man lämna avföringsprov för att inte riskera smitta i produkterna.

Ungefär de testen är standard inom läkemedelsindustrin vad jag vet.

Blodprov däremot är ju att gå ett steg till och jag tycker definitivt att arbetstagare måste ha rätt till en komplett beskrivning av vilka blodtester de gör i så fall. Finns det fackliga repressntanter på arbetsplatsen och vad säger dom om saken?

• frulan

Håller med Bimsan.

Angående blodprov så tog man det på mitt förra jobb.
    Jag har för mig att det var ett "0-prov".
    Om man skulle råka ut för någon smitta av något slag så skulle man kunna kolla upp om man hade haft det innan man började sin anställning eller om man faktiskt fått den på jobbet.

Har för mig att det var därför man tog blodprovet.

• frulan

Tillägg.
    Det gjordes alltså inget med blodprovet förutsett att man höll sig frisk och inte fick några sjukdomar som kunde ha att göra med smittoämnen på jobbet.

Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?