• Utopia

Blod- och urinprov på jobbintervju...?

Jag ska tydligen på "hälskontroll" som en del av en jobbintervju, inklusive urinprovtagning och blodprov.

Jag har har då verkligen inget att dölja med reagerade verkligen emot att detta görs! Jag trodde inte man fick det! FÅR MAN DET?!?! Eller är det bara att svälja allt som stackars arbetssökande och lämna ut sin DNA och allt annat eller att bojkotta och vara arbetslös...? De kan ju herregud se om den som söker är gravid t.ex. och välja människor utifrån det!!!

Snälla är det nån som vet nåt om detta. Får man göra så här?! Finns det några lagar om det här? Kan jag protestera? Har nån varit med om nåt sånt här? Kan tillägga att det är ett väldigt stort företag. Det lär väl vara standard där, men jag har då inte hört talas om nåt sånt här förut. Eller så är det bara jag som kvinna i barnafödande ålder som måste gå på den eller vad vet jag....

*bah*

• Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?
  • Gisse the one and only

Utopia

Jag tycker du ska ifrågasätta detta. Låter helskumt och kontakta facket och påpeka hur det går till. Kan ALDRIG finnas anledning i rekryteringsprocessen att göra detta, endast vid anställningstillfället.

Hälsokontroll?? Jaha men då ska de kolla andning, lungor, hjärta mm också, inte urin och blod endast, skitsnack

Skrikandes

Stryk mig medhårs....annars
  • Utopia

Gisse, du skrev->"Jag är mycket tveksam till om man får göra en provtagning i så tidigt skede som till intervjun. Kan aldrig tänka mig det.

Att man testar, kan vara ok, men endast om man är endast en provtagning ifrån att få jobbet, om de redan bestämt att denna person vill vi verkligen ha."

Ja det skulle jag kunna köpa, att de testar när de bestämt sig, då skulle jag ha sagt ok. Men inte som en del av deras utväljningsprocesser!

Jag funderar på att vägra. De litar inte på mig - då litar inte jag på dom, att de verkligen bara testar det som de ska (om det nu är droger, men det lär vara mer) och då tänker jag vägra. Och ja de skulle göra några fysiska tester också har jag för mig de sa (jag var för chockad när de berättade om det så jag glömde helt att memorera vad exakt de sa). Varför då kan man fråga sig? Jag ska lyfta armar och saker och ben ibland (=gå) på jobbet och läsa och skriva. Det verkar som om det är behövligt att testa... (ironi)

• Fjuppan

Det låter konstigt att de vill ha en hälsokontroll inför en anställningsintervju...den kontrollen borde ju komma i ett mycket senare skede. Dessutom...läkaren som utför kontrollen har tystnadsplikt och får inte lämna ut dina uppgifter till ett företag utan ditt godkännande.

Jag tror för övrigt inte att vilka företag som helst kan kräva av sina anställda att de ska genomgå hälsokontroller. Som sagt...det är ju inte austronaut du ska bli

• Gisse the one and only

Jag skulle verkligen ifrågasatt det hela och om de blir sura så HEJDÅ!!

Jag tar inte skit.

Stryk mig medhårs....annars
  • Utopia

Detta är andra intervjun (första var en teknisk intervju), och denna gång tar det 6 h av mangling (varav då 45 min hälsokoll). Och så måste jag TYVÄRR träffa chefen igen som tyckte i slutet av min förra intervju: "vi har ju sett bättre ****" (mitt yrke där). Ok, hej då tänkte jag, om jag inte duger så är det deras problem, och släppte det helt. Sen ringde samma chef flera veckor efteråt och mumlade att nu hade saker och ting förändrats och de råkade ha ett 11 mån vik och undrade om jag fortfarande vara intresserad. Men han gjorde mycket klart att det är förstås flera som kommer så att jag inte skulle tro att jag låg bra till typ.... *suck*

Gisse, jag är inte nåt stort fan av Grynet, men hennes slogan är SÅ bra Jag tänker INTE ta nån skit! Ska ringa mitt förbund imogon och höra mig för vad för rättigheter jag har, vad praxis är o.s.v. så jag vet. Funderar på att skicka efter nogranna beskrivningar om vad som ska göras under denna koll och förstås _varför_. Jag tänker inte lägga min tid på att folk ska leka med min kropp för att det är lite kul och de inte har nåt annat för sig.

Jag skulle SÅ gärna vilja ha BÅDA de två jobben jag ska på intervjuer på denna vecka och DUMPA detta företag med dessa sjuka förfaranden! Det andra företaget inom samma bransch har varit så trevligt och vettigt. De behövde inte syna alla mina kunskaper på alla håll utan såg det som att man måste anta att om man genomgått mina utbildningar att man faktiskt måste kunna nåt. De förklarade att det viktigaste var att hitta nån som är villig att och har möjligheter att utvecklas där, i deras regi. SÅ bra resonerat!

• Dinturiel

Företaget har helt enkelt nolltollerans när det gäller narkotika och liknande. Visst du kan säga att du inte vill göra det, men så kommer de inte anställa dig. Har varit med om att få lämna ett urinprov. Det gick till så att man kommer på jobbet, och när som helst får man ett mail om att idag ska du ta urinprov för drogtest. Så det var bara att knata upp på sjukan och kissa i mugg... att jag sen kunde peka ut en massa anställda som sysslade med skumma saker var kanske en annan sak. Men visst har företagen rätt att göra så.

• Hannah76

Varför blir folk så upprörda över att behöva lämna prov för att se om det finns narkotika i kroppen? Finns det ingen förståelse för att arbetsgivaren inte vill ha personer med missbruk som anställda? Särskilt när det gäller arbeten som innebär säkerhet osv. Vill ni inte att man ska lämna utdrag ur brottsregistret heller??

Man lämnar inte prov under en intervju, det är det sista man gör i anställningsprocessen. Är man ren så får man jobbet.

• Utopia

Ja och jag skulle gå med på att lämna ett kissprov - när de anställt mig. De kan fråga direkt efter de sagt att de vill ha mig, alltså innan de sätter mig på jobb och de riskerar hela deras företag. Inga problem!

Hannah->"Man lämnar inte prov under en intervju, det är det sista man gör i anställningsprocessen. Är man ren så får man jobbet."

Nej det gör man inte, inte i mitt fall. Först går jag på "hälsokontroll" sen är det 6 h mangling och analyserande och sen ska de fundera på saker. Och det går tydligen fler igenom eftersom de var mycket nogranna att påpeka att det absolut inte var så att jag fått jobbet eller så bara för jag kallades till en andra intervju.

->" Finns det ingen förståelse för att arbetsgivaren inte vill ha personer med missbruk som anställda?"

Ja men det klart att de vill ha _friska_ personer också på jobbet och inte några sjuklingar som inte kommer göra jobbet 100% perfekt. Så DNA analys i anställningsintervjun för ärtfliga sjukdomar, anlag för fetma etc kommer det med. Jag menar, man kan ju inte dölja saker för företaget, undanhålla info som finns, det är ju synd om dom så (ironi). Vill man ha jobbet så hostar man upp lite DNA. Det vill säga OM vi människor nu inte bestämmer att det etiskt inte är ok och förbjuder det lagligen. Alltså, VI bestämmer om det är ok eller inte, var gränsen ska gå. Och jag säger så här: i rekryteringsförfarandet är det INTE ok med blodprov, kissprov och fysiska tester om det nu inte absolut krävs för jobbet. För ett "tänka-jobb" behövs det INTE!

• Hannah76

Då måste det vara ett speciellt arbeta, vet att lokförarare har det så.
    Klart de inte väntar med drogtest tills det att de redan anställt nån, man får inte svar på en gång. Inom vissa yrken måste manha en viss syn, en viss hördel osv - då måste de testa innan de anställer..

• Essica

min sambos bror jobbar som lastbilschafför, de brukar göra drog och alkohol test. men de får bara göra det om personen i fråga godkänner det. alltså kan man neka det.

Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?