• Utopia

Blod- och urinprov på jobbintervju...?

Jag ska tydligen på "hälskontroll" som en del av en jobbintervju, inklusive urinprovtagning och blodprov.

Jag har har då verkligen inget att dölja med reagerade verkligen emot att detta görs! Jag trodde inte man fick det! FÅR MAN DET?!?! Eller är det bara att svälja allt som stackars arbetssökande och lämna ut sin DNA och allt annat eller att bojkotta och vara arbetslös...? De kan ju herregud se om den som söker är gravid t.ex. och välja människor utifrån det!!!

Snälla är det nån som vet nåt om detta. Får man göra så här?! Finns det några lagar om det här? Kan jag protestera? Har nån varit med om nåt sånt här? Kan tillägga att det är ett väldigt stort företag. Det lär väl vara standard där, men jag har då inte hört talas om nåt sånt här förut. Eller så är det bara jag som kvinna i barnafödande ålder som måste gå på den eller vad vet jag....

*bah*

• Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?
  • Millen

Ät inget med vallmo på bara för det kan ge utslag.

• Hannah76

Gisse the one and only : Så du skulle inte tveka att anställa någon som var borta väldigt länge o i flera perioder från sitt förra arbete med olika diagnoser? Du skulle anställa någon som har ett pågående narkotika missbruk? Du skulle anställa någon som nyss blivit fri från att ha avtjänat ett straff efter dom om sexbrott?

• Gisse the one and only

Hannah76

"Du skulle anställa någon som har ett pågående narkotika missbruk? Du skulle anställa någon som nyss blivit fri från att ha avtjänat ett straff efter dom om sexbrott?"

Hold your horses! Var fick detta ifrån??

På A svarar jag: Ja

Stryk mig medhårs....annars
  • sossin

Diskussionen gällde inte i första hand sjukdomshistoria utan hälsostatus i nuläge med hjälp av hälsoundersökning

Gisse din ton börjar bli lite tråkig här har vi alla olika åsikter som vi lägger fram kan vi inte få göra det utan att det ska balla ur

• Hannah76

Gisse the one and only : Alla tre frågor handlar om personer som har rätt till arbete, eller hur? Alla dessa tre borde duga lika bra att anställa. Om man inte ska diskriminera, så ska det gälla alla grupper..

• Gisse the one and only

Hannah76

Pågående missbruk funkar inte det fattar du nog. Men en missbrukare som lever drogfritt, skulle jag anställa.

Det du säger är detsamma som att jag skulle anställa en som ÄR sjukskriven 100%. Jag anställer inte en sjuk person, men dock en som VARIT sjuk. Förstår du skillnaden?

• Hannah76

Absolut, jag förstår. Jag tycker det är fel att diskriminera någon verhuvudtaget, men har full förståelse för att det händer. Man vet inte om den man anställer är sjuk, eller kommer att mygla till sig sjukpenning så fort den blivit anställd..

• Gisse the one and only

Hannah76

Nej det klart att du inte vet, oavsett vilken bakgrund de har så vet du aldrig det.

• sossin

Går i tankar på egenföretagande, lever och arbetar i hop med min man som är egenföretagare och har så varit i alla år

och jag skulle vara väldigt noga med vem jag anställde så förståelsen finns till varför en hälsoundersökning ingår i jobbintervjun

• Hannah76

Det är därför jag har förståelse för att man vill göra häsloundersökningar på de som ska anställas.. Fast det är inte hälsan som kollas, utan det kollas efter droger o syn/hörseltest. Kanske något mer om arbetet kräver det. Till vissa arbeten så får man genom gå en lång rad psykiskt påfrestande tester, det tycker jag är samma sak..

Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?