• Utopia

Blod- och urinprov på jobbintervju...?

Jag ska tydligen på "hälskontroll" som en del av en jobbintervju, inklusive urinprovtagning och blodprov.

Jag har har då verkligen inget att dölja med reagerade verkligen emot att detta görs! Jag trodde inte man fick det! FÅR MAN DET?!?! Eller är det bara att svälja allt som stackars arbetssökande och lämna ut sin DNA och allt annat eller att bojkotta och vara arbetslös...? De kan ju herregud se om den som söker är gravid t.ex. och välja människor utifrån det!!!

Snälla är det nån som vet nåt om detta. Får man göra så här?! Finns det några lagar om det här? Kan jag protestera? Har nån varit med om nåt sånt här? Kan tillägga att det är ett väldigt stort företag. Det lär väl vara standard där, men jag har då inte hört talas om nåt sånt här förut. Eller så är det bara jag som kvinna i barnafödande ålder som måste gå på den eller vad vet jag....

*bah*

• Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?
  • Aaliyah

Okej att man drogtestar sin personal men att testa en person som man inte ens vet kommer att jobba där? Och det handlar inte om att ha någonting att dölja eller inte, det handlar om en integriteskränkning. Varför ska arbetsgivaren veta om jag äter penicillin eller om jag tar p-piller? Ni som tycker att det här är helt ok, finns det något som ni inte skulle gå med på att arbetsgivaren kollar? DNA?

• Gisse the one and only

Jag är mycket tveksam till om man får göra en provtagning i så tidigt skede som till intervjun. Kan aldrig tänka mig det.

Att man testar, kan vara ok, men endast om man är endast en provtagning ifrån att få jobbet, om de redan bestämt att denna person vill vi verkligen ha.

Nej jag är tveksam.

Stryk mig medhårs....annars
  • Stumpan83

Har enbart hört talas om kontroller efter det att man i princip blivit anställd. T.ex. inom restaurangbranschen görs regelbunda hälsokontroller för att utesluta smittor.

• Hannah76

Man skriver ju på ett papper där man godkänner de tester som tas. Och jag kanske är dum, men jag litar på att de inte tar andra prover. Varför skulle inte arbetsgivare få försäkra sig om att man inte har drogproblem? Och klart att de måste få veta om man har de kvalifikationer som krävs för arbetet. När man gör testerna så är det sista ledeet, klarar du dem är jobbet ditt.

• adrenalin

Pokergirl
    du säger att man gör sånna här tester på volvo. Men min kille har inte gjort några sånna tester, och han jobbar på volvo! han började där för 1½ år sen.

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • adrenalin

det jag tycker är skrämmande med detta är att det känns som att de kollar för att se om man är gravid.

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • asaA

Jag tycker att det är OK att de tar prover när man är anställd men jag skulle tycka att det kändes olustigt att ta prover redan vid anställningsintervjun Vet inte riktigt varför men det känns lite märkligt..........

• ming

Öh, jag hade ALDRIG gått med på att lämna blod. Vad ska de med det till? Kolla eventuella sjukdomar och därefter se hur sjuklig man eventuellt kan vara? Och sen är jag otroligt spruträdd, så blodprov gör jag inte i första taget, och det tar minst en timme innan jag (efter gråt och panikattacker) möjligtvis kan våga gör det.

Jag kan ju förstå att de kanske vill ta drogtester, och eftersom jag inte har nåt att dölja så skulle jag nog kunna tänka mig kanske att gå med på urinprov.
    Annars kan de ju få ett hårstrå av mig, där kan man ju kolla droger långt tillbaka i tiden och jag behöver inte pissa i en burk.

Kossan af Svammel
  • Utopia

Jag tycker inte det är illa med drogtester på jobbet. Särskilt inte om man jobbar med nåt som kan vara farligt om man är just påverkad. Det finns ju en poäng med det, säkerheten. Men det sker som nämnts av andra NÄR man jobbar - inte innan som för mig! Och detta var ju inte en drogtest utan en HÄLSOKONTROLLL, då måste det väl ha nåt med hälsan att göra och inte bara drogtest. Jaha? Och hur ska det bedömas? Har jag för mycket fett runt magen så jag kommer sållas bort när rekryterarna ser siffran jämfört med de andra sökandena eller vad? NÅN anledning måste de ju ha till att de gör dessa tester/kontroller!

Och vad händer om man är spruträdd som du ming tar upp? Är man mindre kvalificerad för jobbet då, ett smärre psykfall? "Nej usch, såna kan man inte jobba med" *öh*

Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?