• Utopia

Blod- och urinprov på jobbintervju...?

Jag ska tydligen på "hälskontroll" som en del av en jobbintervju, inklusive urinprovtagning och blodprov.

Jag har har då verkligen inget att dölja med reagerade verkligen emot att detta görs! Jag trodde inte man fick det! FÅR MAN DET?!?! Eller är det bara att svälja allt som stackars arbetssökande och lämna ut sin DNA och allt annat eller att bojkotta och vara arbetslös...? De kan ju herregud se om den som söker är gravid t.ex. och välja människor utifrån det!!!

Snälla är det nån som vet nåt om detta. Får man göra så här?! Finns det några lagar om det här? Kan jag protestera? Har nån varit med om nåt sånt här? Kan tillägga att det är ett väldigt stort företag. Det lär väl vara standard där, men jag har då inte hört talas om nåt sånt här förut. Eller så är det bara jag som kvinna i barnafödande ålder som måste gå på den eller vad vet jag....

*bah*

• Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?
  • Gisse the one and only

sossin

Det behöver du inga tester till, man kan få utdrag ur försäkringskassans register också, på om personen varit mycket sjukskriven.

Stryk mig medhårs....annars
  • Celestial

Jag fick gå igenom en sådan "hälsokontroll" som TS beskrev, inför ett jobb jag skulle börja på.  Fast jag tror knappast att de kollade om jag var gravid  
    Syn och hörselundersökning ingick också.

• ming
    Gisse the one and only skrev 2006-10-09 21:18:42 följande:
    sossinDet behöver du inga tester till, man kan få utdrag ur försäkringskassans register också, på om personen varit mycket sjukskriven.Stryk mig medhårs....annars
    Usch alltså! Ens tidigare sjukdomshistorik behöver ju inte ens vara relevant med hur frisk man är idag.
    Blir bara så arg på allt sånt!
    Kossan af Svammel
  • Gisse the one and only

ming

Ja det blir ett mer och mer sjukt samhälle där bara de friskaste och starkaste duger.

• sossin

Ja det är väl tyvärr verkligheten som den ser ut antingen vi gillar det eller inte

• Gisse the one and only

sossin

Bara att gilla läget menar du? Nä, det behöver man inte alls, man kan faktiskt ta tag i livet och ruska om det.

• Gisse the one and only

sossin

Det gör jag varje dag, prova, det fungerar.

• Hannah76

När jag hade eget företag så var jag toknoga med vilka jag anställde. Hade inte möjlighet att göra några undersökningar eller tester, men jag kollade bakgrund o referenser långt bakåt. Jag ville känna mig så säler jag bara kunde med denjag anställde, på flera plan.

Det handlar inte om att slå ut de svaga, det handlar om säkerhet. Och visst, till viss del ekonomi - vilket litet företag har råd att anställa någon som tänker vara sjukskriven hela tiden? Det blir väldigt väldigt dyrt.

• Gisse the one and only

Hannah76

Jag har haft eget företag och är idag butikschef med personalansvar sedan flera år tillbaka.

Jag är också noggrann, men någon måtta finns det i denna hysteriska utgallring av människor som faktiskt inte är slut ännu, men som ska vara någons sorts andraklassens arbetare som bara duger i nödfall. Det finns många riktigt duktiga personer som har haft en sjukdomshistoria, men som idag är helt arbetsföra.

Tro sig fasen att folk som gått sjukskrivna länge, drar sig för att söka jobb, de duger ju inte, enligt en stor mängd personer i bla  denna tråd.

Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?