• Utopia

Blod- och urinprov på jobbintervju...?

Jag ska tydligen på "hälskontroll" som en del av en jobbintervju, inklusive urinprovtagning och blodprov.

Jag har har då verkligen inget att dölja med reagerade verkligen emot att detta görs! Jag trodde inte man fick det! FÅR MAN DET?!?! Eller är det bara att svälja allt som stackars arbetssökande och lämna ut sin DNA och allt annat eller att bojkotta och vara arbetslös...? De kan ju herregud se om den som söker är gravid t.ex. och välja människor utifrån det!!!

Snälla är det nån som vet nåt om detta. Får man göra så här?! Finns det några lagar om det här? Kan jag protestera? Har nån varit med om nåt sånt här? Kan tillägga att det är ett väldigt stort företag. Det lär väl vara standard där, men jag har då inte hört talas om nåt sånt här förut. Eller så är det bara jag som kvinna i barnafödande ålder som måste gå på den eller vad vet jag....

*bah*

• Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?
  • Gisse the one and only

Hannah76

Om arbetet kräver det ja! Men det är inte det vi diskuterar.

Stryk mig medhårs....annars
  • Hannah76

Men vi får ju inte veta vad det är för arbete.. Så vi kan ju inte veta det..

• Gisse the one and only

Hannah76

Nej , men man kan ju ändå dra en slutsats av att onödiga tester är onödiga och att Ts inte lämnar ut vilken typ av jobb kn jag förstå, i alla fall inte här.

• Miss Cee

Tycker att det är lätt skrämmande att människor i allmänhet blivit så vana vid att stat och företag ska ha rätt att kränka din integritet...

Jag har full störståelse för dig Utopia! Det handlar inte alls om att "har man inget att dölja så är det ju klart att man kan vänd aut och in på sig". Jag har inget att dölja, men anser inte att folk har rätt att registrera mig och mina värden hur som helst för det. Min kropp är min, och den som bara utgår från att alla företag och alla människor behandlar konfidentiell information på rätt sätt är ganska blåögd.

Ta kontakt med ditt fackförbund, ta kontakt med a-kassan och ams och kolla upp dina rättigheter.

_Givetvis_ ska arbetsgivare kolla att du inte använder droger och liknande, men då ska det handla om människor som redan är anställda. I andra hand kan man skriva ett avtal om att du _är_ anställd from idag förutsatt att ditt blodprov inte påvisar droger. Men att gå och testa sig utan ett papper skrivet? Glöm det. Det är inte seriöst att göra så, av företaget.

• Utopia

Tänkte bara meddela er om att mitt förbund sa att INNAN man är anställd så kan de göra i princip som de vill. Däremot när man BLIVIT anställd så har man mycket större rättigheter. Hm... när är man som mest utsatt....?

Jag ringde företaget och sa att jag vill ha full info om vad som ska göras av vem och varför, hur mina prover kommer hanteras, och motiveringen till det. Och de, nej de visste iiiinget, rekryterarna alltså:
    -"nej, jag vet inte, men det är rutin, det brukar vara vara så".
    NEJ sa jag, det "brukar" inte vara så på alla ställen nej!
    Typiska svar. Ingen undrar. Inger ifrågasätter som kommer dit och de som utföra det bryr sig inte *suck* Vi får se vad som kommer med mailen snart.

• Gisse the one and only

Utopia

Det är det sämsta med rekryteringsföretag, de är så dåligt insatta i vad arbetsgivaren håller på med så mankan gråta, man kan inte alltid heller få veta vem som står bakom anställningen, vilket företag som sökt personal. Helt sjukt.

Och jaha, facket har blivit mesigt, det har jag fått erfara flera gånger de senaste åren

• Utopia

Nej då, det är inget annat företag som rekryterar Gisse. Det är de som jobbar som rekryterare på _det_ företaget. Och nej, det jobbar bara många tusen människor på det företaget, så de kan ju inte veta hur folk rekryterats, det sker ju så sällan *ironi* Pinsamt, för dom. Men som sagt, är man bara tillräckligt stort så behöver man inte bry sig, lyssna och tänka. Folk kommer ändå söka sig dit. Det är ju arbetgivarnas marknad och inte arbetsökarnas...

• ming

Så oseriöst av det företaget! De känner alltså inte ens till vad som händer med proverna eller vad som ska kollas i proverna.

Kossan af Svammel
  • MissBlaise

Eftersom företagen gör så, även stora så får dem nog de.

Personligen så tycker jag att det är skit bra. Har jobbat på stor industri med många farliga faktorer och det känns ju tryggare att jobba där när man vet att det är noga med drog och alkohol kontroll.

• sleeping sun

JAg jobbar som undersköterska och inom vården tycker jag att det är bra att göra tester eftersom man har ansvar för människor men jag har aldrig varit med om att dom gör det i vården ens. Dom skulle t.om behöva göra sticktest på söndagmorgonar ibland. Jobbade i söndags ihop med en som hade festat hela natten och började kl 7 på morgonen. Han kan verkligen inte varit nykter. Så jag tycker det beror på vilket jobb man har.

Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?