• Utopia

Blod- och urinprov på jobbintervju...?

Jag ska tydligen på "hälskontroll" som en del av en jobbintervju, inklusive urinprovtagning och blodprov.

Jag har har då verkligen inget att dölja med reagerade verkligen emot att detta görs! Jag trodde inte man fick det! FÅR MAN DET?!?! Eller är det bara att svälja allt som stackars arbetssökande och lämna ut sin DNA och allt annat eller att bojkotta och vara arbetslös...? De kan ju herregud se om den som söker är gravid t.ex. och välja människor utifrån det!!!

Snälla är det nån som vet nåt om detta. Får man göra så här?! Finns det några lagar om det här? Kan jag protestera? Har nån varit med om nåt sånt här? Kan tillägga att det är ett väldigt stort företag. Det lär väl vara standard där, men jag har då inte hört talas om nåt sånt här förut. Eller så är det bara jag som kvinna i barnafödande ålder som måste gå på den eller vad vet jag....

*bah*

• Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?
  • Smajla

VA!? Det har jag aldrig hört talas om..! Fråga AF - jag har ingen aning om de har rätt till det..

//Smajla
  • mama79

Tycker det verkar riktigt konstigt. Har aldrig hört talas om det på ett vanligt jobb!
    Visst är det ett mycket speciellt jobb (som astrounaut eller så) kan jag förstå, men jag antar att det inte är det du vill bli.
    Kolla med facket!

• Utopia

Nej herregud, jag ska inte bli astronaut....

• Ängel1982

de vill förmodligen kolla om du tar droger... men om det är tillåtet att göra så, det vet jag däremot inte.

• WhiskeyRiver

Hmm, här i London är det snarare regel än undantag. På ett sätt tycker jag det är bra (i alla fall vad beträffar vissa jobbpositioner) att det kontrolleras att man inte är drogpåverkad under arbetstid. DNA är en helt annan fråga...

• isisisis

Jag har varit på ett företag,som "vi " har som kunder.
    Där görs blodprov för att kolla alkohol,mediciner och droger.
    Jag tycker det är kränkande!
    Skulle själv inte vilja ha det så på min arbetsplats!
    Kanske bli inkallad till nån psykolog för att man har dåliga levervärden eller nåt? Nä.....
    Sen tycker jag att det är upp till var och en vad de gör på sin fritid! Så länge det inte går ut över arbetet! Men väcker manuppmärksamhet på stan och skämmer ut sig,och hamnar i fängelse det är ju ingen hit förstås.
    Jag gillar det iaf INTE ! Känns som ett övergrepp!

• MrsL

Jag har svårt att tänka mig att det verkligen är tillåtet! Men om du vägrar kan det ju verka underligt, har du inget att dölja så kan du ju gå med på det.

Nothing's impossible...
  • Karpet

Ja, här i Belgien är det också vanligt att man gör det. Jag har aldrig fått göra det i samband med en intervju i Sverige men på ett företag jag jobbade fick vi gå på sådana kontroller en gång om året på hälsovården. Tyckte inte att det var så konstigt, snarare lämpligt eftersom man själv aldrig gå på koll bara så där ändå.

• innana

I Sverige får man inte tvinga någon! Så vill du inte så säg nej. Och fråga i alla fall varför de gör det...man har ingen rätt att någonsin ta prover på dig, inte ens på sjukhus såvida du inte är tvångsinlagd (och det är det ju inte fråga om här )

• isisisis

Kan tillägga att detta företag tillverkar saker.....det är inget företag som har människoliv i sina händer eller så....det är fabriksarbete!

Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?