Inlägg från: Utopia |Visa alla inlägg
  • Utopia

Blod- och urinprov på jobbintervju...?

Jag ska tydligen på "hälskontroll" som en del av en jobbintervju, inklusive urinprovtagning och blodprov.

Jag har har då verkligen inget att dölja med reagerade verkligen emot att detta görs! Jag trodde inte man fick det! FÅR MAN DET?!?! Eller är det bara att svälja allt som stackars arbetssökande och lämna ut sin DNA och allt annat eller att bojkotta och vara arbetslös...? De kan ju herregud se om den som söker är gravid t.ex. och välja människor utifrån det!!!

Snälla är det nån som vet nåt om detta. Får man göra så här?! Finns det några lagar om det här? Kan jag protestera? Har nån varit med om nåt sånt här? Kan tillägga att det är ett väldigt stort företag. Det lär väl vara standard där, men jag har då inte hört talas om nåt sånt här förut. Eller så är det bara jag som kvinna i barnafödande ålder som måste gå på den eller vad vet jag....

*bah*

• Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?
  • Utopia

Nej herregud, jag ska inte bli astronaut....

• Utopia

Att man erbjuds hälsokontroller när man jobbar nånstans är en sak. Men INNAN....?! Jag gick i alla fall i taket. Jag tycker det känns oerhört kränkande och pressande och stressande! Det är NOG så jobbigt med alla andra psyktester för ett jäkla litet skitvikariat på 11. Men särskilt arg blir jag när jag tänker på hur det skulle ses på om man "vägrade" det "fullt frivilliga" i rekryterandet...

Jag har en annan jobbintervju dan innan, och HOPPAS HOPPAS HOPPAS att jag får det jobbet!!!! Måtte gud höra min bön! Så ska jag nobba det där andra skitföretaget som inte gjort annat är irriterat mig, varit oförskämda och betett sig illa och jag har bara hört en massa dåliga om dom nu på sistone. Men så är det. Är man bara tillräckligt stort (företaget) så spelar moralen och behandlandet av arbetskraften 0 roll. Man kan göra som man vill. *gah*

• Utopia

Plusiluskan->"Klart att arbetsgivaren får kolla detta men det bör vara relevant till jobbet som du söker, bara att gilla läget. Har du inget att dölja så går det ju fort!"

Jag tycker detär extremt långt ifrån "klart" att de ska få tillgång till hela min kropp. Vänta bara tills de gör urvalet på vilka risker man har att utveckla vissa sjukdomar. Nej det går inte fort. Det ska göra HÄLSOKONTROLL på 45 minuter som rekryterarna sedan ska sitta och granska när de ska väåga mig emot de andra. Eller gör det de för MIN skull och har tagit över vårdens roll eller...?!

• Utopia

pokergirl->"På volvo vet jag att man testas, det är ju frivilligt, men vill man ha jobbet bör man nog gå med på testerna, annars är det nog kört."

Det är sjukt... Igen HOPPAS verkligen att jag kan VÄLJA BORT det där företaget och säga de några väl valda ord! Mentalt har jag det redan och det vette katten om jag inte hellre väljer att ha kvar det jobb jag har nu med 10000 kr mindre i månaden.

• Utopia

Jag tycker inte det är illa med drogtester på jobbet. Särskilt inte om man jobbar med nåt som kan vara farligt om man är just påverkad. Det finns ju en poäng med det, säkerheten. Men det sker som nämnts av andra NÄR man jobbar - inte innan som för mig! Och detta var ju inte en drogtest utan en HÄLSOKONTROLLL, då måste det väl ha nåt med hälsan att göra och inte bara drogtest. Jaha? Och hur ska det bedömas? Har jag för mycket fett runt magen så jag kommer sållas bort när rekryterarna ser siffran jämfört med de andra sökandena eller vad? NÅN anledning måste de ju ha till att de gör dessa tester/kontroller!

Och vad händer om man är spruträdd som du ming tar upp? Är man mindre kvalificerad för jobbet då, ett smärre psykfall? "Nej usch, såna kan man inte jobba med" *öh*

• Utopia

wero: "levervärden"...?!

Du skrev->"Skönt att veta att man är frisk!"

Ja vilken tur för alla felfria människor! Som vanligt är det de svaga som ska bort och alla människor (de friska) tänker "puh, vilken tur att man är frisk" och lämnar eländet och problematiken till de stackarna som valt sina fina sjukdomar för det är så kul att ha dom (?) De som mår bra ska få det bättre, de som mår dåligt ska få sämre. Naturligt urval. Toppen.

• Utopia

Man undrar hur företagen klarade sig förr i tiden, när det inte gick och göra såna här saker! Fatta vilka handikappade 2:a sorterings människor som inte kunde göra något som fanns där! Det lär inte ha producerats nånting, eller? Nu plötsligt, för det går, då ska allt göras. Sen om det kostar pengar, är värt det och överhuvudtaget är bra, det kvittar. Nej det är som jag alltid säger, vi människor har det för bra för att fatta vad vad som är "bra" egentligen. Vi gör saker bara för vi "kan" och inte många har vett att ens fråga "varför".

Jag tycker fortfarande att det är sjukt. Mina kroppsvätskor ska inte analyseras för att se om jag kan göra det jobbet jag ska göra! Kan de inte ens lita på att jag inte röker på m.m som gör så att jag inte kan göra mitt jobb, då kan de omöjligen tro att jag kan utföra jobbet fastän jag påstår att jag kan det. Då kan de ju lika gärna välja bort mig direkt om deras tillit till mig är sååå ynka liten så den inte ens existerar.

• Utopia

Visst låter det konstigt?!?!? Det handlar ju om alla de även som INTE får jobbet! Tänk om det skulle ingå i alla jobbintervjuer?!

Att man gör det innan är ju ett tydligt tecken på att resultatet spelar roll för rekryteringen. De kan ju försöka hitta på att det är för ens egen skull men det kan man ju skåda i stjärnorna efter, att de skulle idka välgörenhet bara för att hjälpa vilka som helst med sjukvård. Och då är det förstås så att de skulle fråga om man var intresserad och inte kommendera en dit.

• Utopia

Nej, ju mer jag funderar över detta ju mer förbannad blir jag! Jag ska alltså i ett rekryteringsförfarande ställa hela min kropp till förfgande för de att analysera om jag ska kunna få jobbet (man kan ju alltid vägra och bli svartlistad annar, "fritt val"!). Det är inte för MIN skull, utan för DERAS egen vinning skull. DE och deras sjukvårdspersonal deltar i rekryteringsarbetet noga utstuderat genom att göra ingrepp i MIN kropp. Ingrepp som kan vara NOG så jobbiga att behöva göra för sin egen skull och inom sjukvården. HELT sjukt!!!!!!!!!!!

Man är i en nog så utsatt situation som arbetssökande kontra jätteföretag och alla vända-ut-och-in-på-personlighetstester och hjärnanalyser etc och så ska man sen också vändas ut och in och på KROPPSLIGT också. Det ska vi arbettagare/arbetssökare lägga hela dagar på, pga deras oförmåga att kunna välja ut vettiga människor som har potential att utveckla sig på andra sätt än genom att göra ingrepp i andras kroppar. Fy fan!

Nej det är ju helt SJUKT! Det var länge sen jag var så arg!

• Utopia

Gisse, du skrev->"Jag är mycket tveksam till om man får göra en provtagning i så tidigt skede som till intervjun. Kan aldrig tänka mig det.

Att man testar, kan vara ok, men endast om man är endast en provtagning ifrån att få jobbet, om de redan bestämt att denna person vill vi verkligen ha."

Ja det skulle jag kunna köpa, att de testar när de bestämt sig, då skulle jag ha sagt ok. Men inte som en del av deras utväljningsprocesser!

Jag funderar på att vägra. De litar inte på mig - då litar inte jag på dom, att de verkligen bara testar det som de ska (om det nu är droger, men det lär vara mer) och då tänker jag vägra. Och ja de skulle göra några fysiska tester också har jag för mig de sa (jag var för chockad när de berättade om det så jag glömde helt att memorera vad exakt de sa). Varför då kan man fråga sig? Jag ska lyfta armar och saker och ben ibland (=gå) på jobbet och läsa och skriva. Det verkar som om det är behövligt att testa... (ironi)

• Utopia

Detta är andra intervjun (första var en teknisk intervju), och denna gång tar det 6 h av mangling (varav då 45 min hälsokoll). Och så måste jag TYVÄRR träffa chefen igen som tyckte i slutet av min förra intervju: "vi har ju sett bättre ****" (mitt yrke där). Ok, hej då tänkte jag, om jag inte duger så är det deras problem, och släppte det helt. Sen ringde samma chef flera veckor efteråt och mumlade att nu hade saker och ting förändrats och de råkade ha ett 11 mån vik och undrade om jag fortfarande vara intresserad. Men han gjorde mycket klart att det är förstås flera som kommer så att jag inte skulle tro att jag låg bra till typ.... *suck*

Gisse, jag är inte nåt stort fan av Grynet, men hennes slogan är SÅ bra Jag tänker INTE ta nån skit! Ska ringa mitt förbund imogon och höra mig för vad för rättigheter jag har, vad praxis är o.s.v. så jag vet. Funderar på att skicka efter nogranna beskrivningar om vad som ska göras under denna koll och förstås _varför_. Jag tänker inte lägga min tid på att folk ska leka med min kropp för att det är lite kul och de inte har nåt annat för sig.

Jag skulle SÅ gärna vilja ha BÅDA de två jobben jag ska på intervjuer på denna vecka och DUMPA detta företag med dessa sjuka förfaranden! Det andra företaget inom samma bransch har varit så trevligt och vettigt. De behövde inte syna alla mina kunskaper på alla håll utan såg det som att man måste anta att om man genomgått mina utbildningar att man faktiskt måste kunna nåt. De förklarade att det viktigaste var att hitta nån som är villig att och har möjligheter att utvecklas där, i deras regi. SÅ bra resonerat!

• Utopia

Ja och jag skulle gå med på att lämna ett kissprov - när de anställt mig. De kan fråga direkt efter de sagt att de vill ha mig, alltså innan de sätter mig på jobb och de riskerar hela deras företag. Inga problem!

Hannah->"Man lämnar inte prov under en intervju, det är det sista man gör i anställningsprocessen. Är man ren så får man jobbet."

Nej det gör man inte, inte i mitt fall. Först går jag på "hälsokontroll" sen är det 6 h mangling och analyserande och sen ska de fundera på saker. Och det går tydligen fler igenom eftersom de var mycket nogranna att påpeka att det absolut inte var så att jag fått jobbet eller så bara för jag kallades till en andra intervju.

->" Finns det ingen förståelse för att arbetsgivaren inte vill ha personer med missbruk som anställda?"

Ja men det klart att de vill ha _friska_ personer också på jobbet och inte några sjuklingar som inte kommer göra jobbet 100% perfekt. Så DNA analys i anställningsintervjun för ärtfliga sjukdomar, anlag för fetma etc kommer det med. Jag menar, man kan ju inte dölja saker för företaget, undanhålla info som finns, det är ju synd om dom så (ironi). Vill man ha jobbet så hostar man upp lite DNA. Det vill säga OM vi människor nu inte bestämmer att det etiskt inte är ok och förbjuder det lagligen. Alltså, VI bestämmer om det är ok eller inte, var gränsen ska gå. Och jag säger så här: i rekryteringsförfarandet är det INTE ok med blodprov, kissprov och fysiska tester om det nu inte absolut krävs för jobbet. För ett "tänka-jobb" behövs det INTE!

• Utopia

Tänkte bara meddela er om att mitt förbund sa att INNAN man är anställd så kan de göra i princip som de vill. Däremot när man BLIVIT anställd så har man mycket större rättigheter. Hm... när är man som mest utsatt....?

Jag ringde företaget och sa att jag vill ha full info om vad som ska göras av vem och varför, hur mina prover kommer hanteras, och motiveringen till det. Och de, nej de visste iiiinget, rekryterarna alltså:
    -"nej, jag vet inte, men det är rutin, det brukar vara vara så".
    NEJ sa jag, det "brukar" inte vara så på alla ställen nej!
    Typiska svar. Ingen undrar. Inger ifrågasätter som kommer dit och de som utföra det bryr sig inte *suck* Vi får se vad som kommer med mailen snart.

• Utopia

Nej då, det är inget annat företag som rekryterar Gisse. Det är de som jobbar som rekryterare på _det_ företaget. Och nej, det jobbar bara många tusen människor på det företaget, så de kan ju inte veta hur folk rekryterats, det sker ju så sällan *ironi* Pinsamt, för dom. Men som sagt, är man bara tillräckligt stort så behöver man inte bry sig, lyssna och tänka. Folk kommer ändå söka sig dit. Det är ju arbetgivarnas marknad och inte arbetsökarnas...

• Utopia

Fick svar nu. Man ska fylla i en hälsodeklaration. Undrar om man får ljuga..? Man får ju inte diskrimineras pga funktionshinder. Men så skev hon samtidigt att det bara är sköterska + ev läkare som får se provsvaren. Så egentligen så kvittar det vad man svarar för de ska alltså inte få reda på det. Så de gör detta för att vara snälla då mot en (!) TÄNK om alla företag kunde vara lika snälla?! Wow. Men det förstås, det betalar jag en hel dagslön för, för jag måste ta tjänstledigt...

Förresten, är det nån som vet, om man kan få ersättning för bortfall av lönen för man går på interju? En hel dag lön minus för mig blir det ju, plus resekostander. Det andra, trevligare företaget frågade mig om jag ville ha ersättning för resekostnader, ännu en anledning att välja dom istället..

I alla fall, de sa att de ska ta blodprov för att kolla om jag inte tål något särskilt (det är en kemikalirik miljö men ändå mycekt säkrare än de flesta ställen just för de VET att det är mycket kemikalier där..), och att det inte är någon drogest. Men det är jag väldigt nyfiken på vad de ska kolla på då när det gäller blodet, för det sa hon inte. Är det nån som vet hur kemikalie-allergitester görs på blod?

• Utopia

Tack för era svar!

TjorveniSkåne: nej det har inte jag heller hört talas om. Och jag menar de kan gärna berätta! En med min skolning är inte dum i huvet på området. Det är ett kvalificerat jobb jag söker och kan jag omöjligen fatta det där om de berättar så är jag inte rätt person för det jobbet Visst kan de få mängders mängder med info genom blodet, det är klart, men jag vill veta specifikt vad det är som de testar, annars kommer jag inte lämna nåt blod. De kan inte testa reaktioner på alla kemiska ämnen som finns. Förresten är du hemma på det där området med bloprovet/tester eller gissade du bara angående påvisande av kemikalieallergi?

Men om det här med att ta ledigt, jag vet ju att en del erbjuder resekostnader för att man ska komma, men hur är det med förlorad arbetsinkomst, Nån som vet? Det får man stå för själv eller?

• Utopia

TjorveniSkåne->"I vanliga fall har jag ingen paranoid läggning, men här undrar vad proverna syftar till egentligen."

Nej verkligen inte jag heller! Jag tror jag måste rannsaka mig själv lite när det gäller det här och fundera över varför jag reagerat så starkt emot det här. Det är rätt intressant.

Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?