• Utopia

Blod- och urinprov på jobbintervju...?

Jag ska tydligen på "hälskontroll" som en del av en jobbintervju, inklusive urinprovtagning och blodprov.

Jag har har då verkligen inget att dölja med reagerade verkligen emot att detta görs! Jag trodde inte man fick det! FÅR MAN DET?!?! Eller är det bara att svälja allt som stackars arbetssökande och lämna ut sin DNA och allt annat eller att bojkotta och vara arbetslös...? De kan ju herregud se om den som söker är gravid t.ex. och välja människor utifrån det!!!

Snälla är det nån som vet nåt om detta. Får man göra så här?! Finns det några lagar om det här? Kan jag protestera? Har nån varit med om nåt sånt här? Kan tillägga att det är ett väldigt stort företag. Det lär väl vara standard där, men jag har då inte hört talas om nåt sånt här förut. Eller så är det bara jag som kvinna i barnafödande ålder som måste gå på den eller vad vet jag....

*bah*

• Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?
  • ming
    Hannah76 skrev 2006-10-09 20:36:38 följande:
    Varför blir folk så upprörda över att behöva lämna prov för att se om det finns narkotika i kroppen? Finns det ingen förståelse för att arbetsgivaren inte vill ha personer med missbruk som anställda? Särskilt när det gäller arbeten som innebär säkerhet osv. Vill ni inte att man ska lämna utdrag ur brottsregistret heller?? Man lämnar inte prov under en intervju, det är det sista man gör i anställningsprocessen. Är man ren så får man jobbet.
    Om det bara är det de kollar. Man kan ju vara orolig om de kollar om man är gravid, då är det inte garanterat att man blir anställd.
    Tar de blodprov kan de ju kolla upp eventuella sjukdomar. Ser de att man har nån sjukdom eller har anlag för nåt annat kanske de tror att man kommer att vara sjukskriven mycket, och därmed blir man inte anställd.
    Om det bara vore för drogernas skull, och de kunde kolla det på annat vis än dessa som gör att de även kan kolla annat, så tror jag inte att folk hade blivit så upprörda.
    Kossan af Svammel
  • Hannah76

Men de kollar ju inget annat än vad du godkänner. Du kan tom gå till ett "oberoende" labb o ta proverna istället för företagshälsovården. Om det ska vara krav på brottsregister utdrag så tycker jag att det ska vara drogtestkrav också. De flesta här vill väl att de som arbetar med våra barn kollas??

• Gisse the one and only

Men detta handlar inte om ett test av en som SKA anställas, detta handlar om att testa under rekryteringsprocessen vilket är under all kritik!! Jag har aldrig tagit utdrag ur brottregistret efter en intervju, endast om personen ifråga är aktuell för anställning om det gått så långt i processen att personen bara väntar på avtal i princip.

Nej jag köper inte detta, ett skumt förfarande och helt förkastligt.

Stryk mig medhårs....annars
  • ming
    Hannah76 skrev 2006-10-09 21:05:52 följande:
    Men de kollar ju inget annat än vad du godkänner. Du kan tom gå till ett "oberoende" labb o ta proverna istället för företagshälsovården. Om det ska vara krav på brottsregister utdrag så tycker jag att det ska vara drogtestkrav också. De flesta här vill väl att de som arbetar med våra barn kollas??
    Jaså, kan man åka till ett oberoende labb och ta proverna?
    Men som jag sa tidigare i tråden så är jag extremt spruträdd och kan kanske eventuellt ta ett blodprov efter minst en timmes gråt och mycket panikattacker.
    Varför ska de ta både blodprov och urinprov om de inte kollar sjukdomar och/eller andra saker som tex graviditet?
    Varför kan de inte ta ett hårstrå och titta på istället? Där kan de till och med se mycket längre tillbaka i tiden än bara de senaste dagarna.
    Kossan af Svammel
  • sossin

Förstår inte heller varför det är ett problem att genomgå en hälsoundersökning, i dagens läge är det nödvändigt att vara noga när man anställer folk dessutom är det väl bra att få bekräftat att man är frisk och kry, är det ett stort företag är det mer människor i omlopp och det kan kännas tryggt för både de anställda och arbetsgivaren att ha denna polycin.
    Man har rätt att få veta vilka prover det handlar om och de kan inte ta prover som man inte var informerad om.
    Inte sjutton kollar de om man är gravid inte, det gäller säkert bara vanliga standard prover där man inte kan titta efter specifika sjukdommar

Jag tror dessutom att det kommer att bli vanligare med just såna här hälsoundersöknigar i framtiden

• ming
    Gisse the one and only skrev 2006-10-09 21:09:43 följande:
    Men detta handlar inte om ett test av en som SKA anställas, detta handlar om att testa under rekryteringsprocessen vilket är under all kritik!! Jag har aldrig tagit utdrag ur brottregistret efter en intervju, endast om personen ifråga är aktuell för anställning om det gått så långt i processen att personen bara väntar på avtal i princip.Nej jag köper inte detta, ett skumt förfarande och helt förkastligt.Stryk mig medhårs....annars
    Japp, håller med. Är man anställd redan så tycker jag att det är skillnad, men varför lämna drogtest för att man eventuellt kanske kommer att anställas?
    Kossan af Svammel
  • Gisse the one and only

Ja man kan välja själv var man vill ta proverna.

Stryk mig medhårs....annars
  • ming
    sossin skrev 2006-10-09 21:11:17 följande:
    Förstår inte heller varför det är ett problem att genomgå en hälsoundersökning, i dagens läge är det nödvändigt att vara noga när man anställer folk dessutom är det väl bra att få bekräftat att man är frisk och kry, är det ett stort företag är det mer människor i omlopp och det kan kännas tryggt för både de anställda och arbetsgivaren att ha denna polycin.Man har rätt att få veta vilka prover det handlar om och de kan inte ta prover som man inte var informerad om.Inte sjutton kollar de om man är gravid inte, det gäller säkert bara vanliga standard prover där man inte kan titta efter specifika sjukdommar Jag tror dessutom att det kommer att bli vanligare med just såna här hälsoundersöknigar i framtiden
    Om man inte är frisk och kry då? Vad ska man göra då? Om man har ett dåligt hjärta tex, och vet med sig att det händer då och då att man blir sjukskriven. Ska man inte få bli anställd bara för att företaget har kollat upp det och antällt nån annan med ett bättre hjärta men inte samma kompetens?
    Kossan af Svammel
  • sossin

ming

Tyvärr kanske det kan vara så,det är en dyr historia att anställa folk och vet man med sig att man kommer att vara sjukskriven ofta så ja då blir det kanske ingen anställning heller

• Hannah76

Om det är ett problem för dig, så får du helt enkelt säga att du gärna gör undersökningen, men i ett senare skede, i slutfasen som sista moment.

Jag har inga problem med att personer testas, jag vill tex att den som kör tåget inte har missbruksproblem eller någon sjukdom som gör henne/honom dålig på sitt arbete. Likväl som jag inte vill att det ska arbeta någon som är återfallande sexförbrytare med mitt barn.

Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?