• Utopia

Blod- och urinprov på jobbintervju...?

Jag ska tydligen på "hälskontroll" som en del av en jobbintervju, inklusive urinprovtagning och blodprov.

Jag har har då verkligen inget att dölja med reagerade verkligen emot att detta görs! Jag trodde inte man fick det! FÅR MAN DET?!?! Eller är det bara att svälja allt som stackars arbetssökande och lämna ut sin DNA och allt annat eller att bojkotta och vara arbetslös...? De kan ju herregud se om den som söker är gravid t.ex. och välja människor utifrån det!!!

Snälla är det nån som vet nåt om detta. Får man göra så här?! Finns det några lagar om det här? Kan jag protestera? Har nån varit med om nåt sånt här? Kan tillägga att det är ett väldigt stort företag. Det lär väl vara standard där, men jag har då inte hört talas om nåt sånt här förut. Eller så är det bara jag som kvinna i barnafödande ålder som måste gå på den eller vad vet jag....

*bah*

• Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?
  • Hannah76

Varför inte fråga vad de ska göra på hälsokontrollen?
    Det kallades hälsokontroll närjag var o kollade mig. Det var drogtest, hörseltest o syntest. Sen fick jag prata med en läkare om hur jag kände inför arbetstiderna o hur jag hade det med sömnen.

Det är lite sent för arbetsgivaren att kolla upp om man redan har anställt..

• pyttanopysen

Man får som arbetsgivare göra drog- och alkoholtest om man har avtalat så med facket. Allt fler företag väljer att göra så här.

• SusanneSJ

Ja får de om arbetet innefattar ex hantering med mediciner

• Barbabok

Jag har också lämnat prover i samband med anställning, helt ok tycker jag. De talar om vad de tittar efter och det var då bl.a. droger och levervärden. Skönt att veta att man är frisk!

• Utopia

wero: "levervärden"...?!

Du skrev->"Skönt att veta att man är frisk!"

Ja vilken tur för alla felfria människor! Som vanligt är det de svaga som ska bort och alla människor (de friska) tänker "puh, vilken tur att man är frisk" och lämnar eländet och problematiken till de stackarna som valt sina fina sjukdomar för det är så kul att ha dom (?) De som mår bra ska få det bättre, de som mår dåligt ska få sämre. Naturligt urval. Toppen.

• Utopia

Man undrar hur företagen klarade sig förr i tiden, när det inte gick och göra såna här saker! Fatta vilka handikappade 2:a sorterings människor som inte kunde göra något som fanns där! Det lär inte ha producerats nånting, eller? Nu plötsligt, för det går, då ska allt göras. Sen om det kostar pengar, är värt det och överhuvudtaget är bra, det kvittar. Nej det är som jag alltid säger, vi människor har det för bra för att fatta vad vad som är "bra" egentligen. Vi gör saker bara för vi "kan" och inte många har vett att ens fråga "varför".

Jag tycker fortfarande att det är sjukt. Mina kroppsvätskor ska inte analyseras för att se om jag kan göra det jobbet jag ska göra! Kan de inte ens lita på att jag inte röker på m.m som gör så att jag inte kan göra mitt jobb, då kan de omöjligen tro att jag kan utföra jobbet fastän jag påstår att jag kan det. Då kan de ju lika gärna välja bort mig direkt om deras tillit till mig är sååå ynka liten så den inte ens existerar.

• Mrs Williams

Låter konstigt att de gör det på anställningsintervjun!!!! Tror inte de har rätt till det!

Däremot kan det alltid vara bra med en hälsoundersökning när man väl fått jobbet. Jag fick gå på hälsokontroll där alla möjliga prover togs samt syn och hörseltest gjordes. Det är ju inte direkt så man går till vårdcentralen och kollar olika värden om man tycker man mår bra. När jag var på hälsokontroll visade det sig att jag hade problem med sköldkörteln och kommer nu kontrollera dessa värden 2 ggr om året för att se om jag behöver få medicin.
    Vem vet hur länge jag hade gått med det annars?

Prata med din blivande chef om du absolut inte vill lämna prover, det ska aldrig vara ett tvång.

Hoppas du får jobbet!

• Utopia

Visst låter det konstigt?!?!? Det handlar ju om alla de även som INTE får jobbet! Tänk om det skulle ingå i alla jobbintervjuer?!

Att man gör det innan är ju ett tydligt tecken på att resultatet spelar roll för rekryteringen. De kan ju försöka hitta på att det är för ens egen skull men det kan man ju skåda i stjärnorna efter, att de skulle idka välgörenhet bara för att hjälpa vilka som helst med sjukvård. Och då är det förstås så att de skulle fråga om man var intresserad och inte kommendera en dit.

• Utopia

Nej, ju mer jag funderar över detta ju mer förbannad blir jag! Jag ska alltså i ett rekryteringsförfarande ställa hela min kropp till förfgande för de att analysera om jag ska kunna få jobbet (man kan ju alltid vägra och bli svartlistad annar, "fritt val"!). Det är inte för MIN skull, utan för DERAS egen vinning skull. DE och deras sjukvårdspersonal deltar i rekryteringsarbetet noga utstuderat genom att göra ingrepp i MIN kropp. Ingrepp som kan vara NOG så jobbiga att behöva göra för sin egen skull och inom sjukvården. HELT sjukt!!!!!!!!!!!

Man är i en nog så utsatt situation som arbetssökande kontra jätteföretag och alla vända-ut-och-in-på-personlighetstester och hjärnanalyser etc och så ska man sen också vändas ut och in och på KROPPSLIGT också. Det ska vi arbettagare/arbetssökare lägga hela dagar på, pga deras oförmåga att kunna välja ut vettiga människor som har potential att utveckla sig på andra sätt än genom att göra ingrepp i andras kroppar. Fy fan!

Nej det är ju helt SJUKT! Det var länge sen jag var så arg!

Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?