Inlägg från: Gisse the one and only |Visa alla inlägg
  • Gisse the one and only

Jag kan förstå TS.

Vad används proven till? Kollar de fler saker än de säger? Kollar de om du är gravid?

Vad jag vet om detta är att man har rätt att välja sin egen läkare och att provet inte måste tas på arbetsplatsen utan kan tas på vårdcentralen.

Prover är bra OM de behövs för arbetets skull, om det är rellevant i förhållande till vad man har för arbetsuppgifter. Man får neka, man får neka till at svara på alla förekommande frågor av alldeles för personligt art.

Om arbetsgivaren då säger att du inte får jobbet, tja, då vete fan om jag vill jobba där överhuvudtaget.

Stryk mig medhårs....annars
  • Gisse the one and only

Jag är mycket tveksam till om man får göra en provtagning i så tidigt skede som till intervjun. Kan aldrig tänka mig det.

Att man testar, kan vara ok, men endast om man är endast en provtagning ifrån att få jobbet, om de redan bestämt att denna person vill vi verkligen ha.

Nej jag är tveksam.

• Gisse the one and only

Utopia

Jag tycker du ska ifrågasätta detta. Låter helskumt och kontakta facket och påpeka hur det går till. Kan ALDRIG finnas anledning i rekryteringsprocessen att göra detta, endast vid anställningstillfället.

Hälsokontroll?? Jaha men då ska de kolla andning, lungor, hjärta mm också, inte urin och blod endast, skitsnack

Skrikandes

• Gisse the one and only

Jag skulle verkligen ifrågasatt det hela och om de blir sura så HEJDÅ!!

Jag tar inte skit.

• Gisse the one and only

Men detta handlar inte om ett test av en som SKA anställas, detta handlar om att testa under rekryteringsprocessen vilket är under all kritik!! Jag har aldrig tagit utdrag ur brottregistret efter en intervju, endast om personen ifråga är aktuell för anställning om det gått så långt i processen att personen bara väntar på avtal i princip.

Nej jag köper inte detta, ett skumt förfarande och helt förkastligt.

• Gisse the one and only

Ja man kan välja själv var man vill ta proverna.

• Gisse the one and only

sossin

Det behöver du inga tester till, man kan få utdrag ur försäkringskassans register också, på om personen varit mycket sjukskriven.

• Gisse the one and only

ming

Ja det blir ett mer och mer sjukt samhälle där bara de friskaste och starkaste duger.

• Gisse the one and only

sossin

Bara att gilla läget menar du? Nä, det behöver man inte alls, man kan faktiskt ta tag i livet och ruska om det.

• Gisse the one and only

sossin

Det gör jag varje dag, prova, det fungerar.

• Gisse the one and only

Hannah76

Jag har haft eget företag och är idag butikschef med personalansvar sedan flera år tillbaka.

Jag är också noggrann, men någon måtta finns det i denna hysteriska utgallring av människor som faktiskt inte är slut ännu, men som ska vara någons sorts andraklassens arbetare som bara duger i nödfall. Det finns många riktigt duktiga personer som har haft en sjukdomshistoria, men som idag är helt arbetsföra.

Tro sig fasen att folk som gått sjukskrivna länge, drar sig för att söka jobb, de duger ju inte, enligt en stor mängd personer i bla  denna tråd.

• Gisse the one and only

Hannah76

"Du skulle anställa någon som har ett pågående narkotika missbruk? Du skulle anställa någon som nyss blivit fri från att ha avtjänat ett straff efter dom om sexbrott?"

Hold your horses! Var fick detta ifrån??

På A svarar jag: Ja

• Gisse the one and only

Hannah76

Pågående missbruk funkar inte det fattar du nog. Men en missbrukare som lever drogfritt, skulle jag anställa.

Det du säger är detsamma som att jag skulle anställa en som ÄR sjukskriven 100%. Jag anställer inte en sjuk person, men dock en som VARIT sjuk. Förstår du skillnaden?

• Gisse the one and only

Hannah76

Nej det klart att du inte vet, oavsett vilken bakgrund de har så vet du aldrig det.

• Gisse the one and only

Hannah76

Om arbetet kräver det ja! Men det är inte det vi diskuterar.

• Gisse the one and only

Hannah76

Nej , men man kan ju ändå dra en slutsats av att onödiga tester är onödiga och att Ts inte lämnar ut vilken typ av jobb kn jag förstå, i alla fall inte här.

• Gisse the one and only

Utopia

Det är det sämsta med rekryteringsföretag, de är så dåligt insatta i vad arbetsgivaren håller på med så mankan gråta, man kan inte alltid heller få veta vem som står bakom anställningen, vilket företag som sökt personal. Helt sjukt.

Och jaha, facket har blivit mesigt, det har jag fått erfara flera gånger de senaste åren

Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?