Inlägg från: Hannah76 |Visa alla inlägg
  • Hannah76

Blod- och urinprov på jobbintervju...?

De kan inte tvinga dig att lämna dessa prov, men gör du inte det så får du nog inte jobbet. Det börjar bli vanligare o vanligare att man testar för narkotika vid jobb. Speciellt om det är ett arbete där du har ett säkerhetsansvar eller liknande.

• Hannah76

Klart att arbetsgivaren har rätt att vilja kolla om en eventuellt blivande arbetstagare har problem med droger. När jag började på SJ så kollades urin o blod för spår efter droger. Min hörselkolades, då det är ett krav att ha god hörsel, mitt färgseende kollades då detta måste vara intakt. Inge konstigt med det.

• Hannah76

Man skriver ju på ett papper där man godkänner de tester som tas. Och jag kanske är dum, men jag litar på att de inte tar andra prover. Varför skulle inte arbetsgivare få försäkra sig om att man inte har drogproblem? Och klart att de måste få veta om man har de kvalifikationer som krävs för arbetet. När man gör testerna så är det sista ledeet, klarar du dem är jobbet ditt.

• Hannah76

Varför inte fråga vad de ska göra på hälsokontrollen?
    Det kallades hälsokontroll närjag var o kollade mig. Det var drogtest, hörseltest o syntest. Sen fick jag prata med en läkare om hur jag kände inför arbetstiderna o hur jag hade det med sömnen.

Det är lite sent för arbetsgivaren att kolla upp om man redan har anställt..

• Hannah76

Varför blir folk så upprörda över att behöva lämna prov för att se om det finns narkotika i kroppen? Finns det ingen förståelse för att arbetsgivaren inte vill ha personer med missbruk som anställda? Särskilt när det gäller arbeten som innebär säkerhet osv. Vill ni inte att man ska lämna utdrag ur brottsregistret heller??

Man lämnar inte prov under en intervju, det är det sista man gör i anställningsprocessen. Är man ren så får man jobbet.

• Hannah76

Då måste det vara ett speciellt arbeta, vet att lokförarare har det så.
    Klart de inte väntar med drogtest tills det att de redan anställt nån, man får inte svar på en gång. Inom vissa yrken måste manha en viss syn, en viss hördel osv - då måste de testa innan de anställer..

• Hannah76

Men de kollar ju inget annat än vad du godkänner. Du kan tom gå till ett "oberoende" labb o ta proverna istället för företagshälsovården. Om det ska vara krav på brottsregister utdrag så tycker jag att det ska vara drogtestkrav också. De flesta här vill väl att de som arbetar med våra barn kollas??

• Hannah76

Om det är ett problem för dig, så får du helt enkelt säga att du gärna gör undersökningen, men i ett senare skede, i slutfasen som sista moment.

Jag har inga problem med att personer testas, jag vill tex att den som kör tåget inte har missbruksproblem eller någon sjukdom som gör henne/honom dålig på sitt arbete. Likväl som jag inte vill att det ska arbeta någon som är återfallande sexförbrytare med mitt barn.

• Hannah76

När jag hade eget företag så var jag toknoga med vilka jag anställde. Hade inte möjlighet att göra några undersökningar eller tester, men jag kollade bakgrund o referenser långt bakåt. Jag ville känna mig så säler jag bara kunde med denjag anställde, på flera plan.

Det handlar inte om att slå ut de svaga, det handlar om säkerhet. Och visst, till viss del ekonomi - vilket litet företag har råd att anställa någon som tänker vara sjukskriven hela tiden? Det blir väldigt väldigt dyrt.

• Hannah76

Gisse the one and only : Så du skulle inte tveka att anställa någon som var borta väldigt länge o i flera perioder från sitt förra arbete med olika diagnoser? Du skulle anställa någon som har ett pågående narkotika missbruk? Du skulle anställa någon som nyss blivit fri från att ha avtjänat ett straff efter dom om sexbrott?

• Hannah76

Gisse the one and only : Alla tre frågor handlar om personer som har rätt till arbete, eller hur? Alla dessa tre borde duga lika bra att anställa. Om man inte ska diskriminera, så ska det gälla alla grupper..

• Hannah76

Absolut, jag förstår. Jag tycker det är fel att diskriminera någon verhuvudtaget, men har full förståelse för att det händer. Man vet inte om den man anställer är sjuk, eller kommer att mygla till sig sjukpenning så fort den blivit anställd..

• Hannah76

Det är därför jag har förståelse för att man vill göra häsloundersökningar på de som ska anställas.. Fast det är inte hälsan som kollas, utan det kollas efter droger o syn/hörseltest. Kanske något mer om arbetet kräver det. Till vissa arbeten så får man genom gå en lång rad psykiskt påfrestande tester, det tycker jag är samma sak..

• Hannah76

Men vi får ju inte veta vad det är för arbete.. Så vi kan ju inte veta det..

Svar på tråden Blod- och urinprov på jobbintervju...?