• Anonym (fel av mig?)

Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

• Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?
  • Brumma
    Marten skrev 2016-12-10 01:53:07 följande:

Nämnde inte ens TS i den frågan. 100 tals trådar här hanterar detta ämne antingen uttalat hur mycket de avskyr sina bonusbarn eller genom uttryckssättet klargör tydligt att så är fallet och nästan uteslutande kvinnor.

Lägger inte in någon värdering i frågan då jag inte befinner mig i den situationen men är väldigt fundersam hur kvinnor kan bete sig så och hur männen jamsar med och låter dem hållas. Helt övertygad även att det skadar barnen för livet. Tre mycket relevanta frågor.

Jublar inombords när jag läser att många kvinnor faktiskt delar min syn på detta men lider med barnen.

Och jo. Du nämnde TS...
    Marten skrev 2016-12-09 19:22:30 följande:

Ni som vuxit upp med en bonus förälder som betett sig som TS, hur upplevde ni er barndom och hur har det påverkat er som vuxna?

• Anonym (Nja)
    Anonym (fel av mig?) skrev 2016-12-09 07:51:37 följande:

ser bättre ut om det står god jul och gott nytt år önskar familjen Nilsson än om det står god jul och gott myt år önskar kalla, Anna, klara, Erik, Stina, lisa och stig... Bir lite långt

Spelar det nån roll?

På vårt julkort i år hade jag en bild på mina två barn och deras halvsyskon (pappans son med nya frun). Oavsett vem hans föräldrar är, så är han mina barns bror och en del av min familj. Han är alltid välkommen här.

Självklart behöver man inte ta det så långt som vi har gjort om det inte känns bra. Men din sambos barn är definitivt en del av din familj. Dom bor hos er. Dom borde vara medräknade/tillfrågade vid såna här tillfällen.
  • ungbrunett
    anonym4 skrev 2016-12-09 21:53:33 följande:

Tänker börja med att säga att jag inte läst diskussionen då den var då lång utan endast grundinlägget och mitt svar är därefter.

Personligen tycker jag du gjorde fel, jag antar att du anser att din sambos barn ingår i er familj och då känns det konstigt att de har blivit utesluta.

Dock tycker jag din svärmor kan lugna sig då det var ett ärligt misstag som du lärt dig av.

Det gynnar ingen med överdrivet gnabb så säg till din svärmor att tanken inte var att utesluta barnen och att ytterligare kommentarer inte är nödvändiga.

Varför antar du att ts anser att sambons barn ingår i hennes familj? De är tekniskt sett inte hennes familj utan hans. Jag orkar inte när folk bara antar saker. Vill ts räkna dem till sin familj så skulle hon ju kunna göra det men det är inte ett krav.
  • ungbrunett
    Marten skrev 2016-12-10 01:53:07 följande:

Nämnde inte ens TS i den frågan. 100 tals trådar här hanterar detta ämne antingen uttalat hur mycket de avskyr sina bonusbarn eller genom uttryckssättet klargör tydligt att så är fallet och nästan uteslutande kvinnor.

Lägger inte in någon värdering i frågan då jag inte befinner mig i den situationen men är väldigt fundersam hur kvinnor kan bete sig så och hur männen jamsar med och låter dem hållas. Helt övertygad även att det skadar barnen för livet. Tre mycket relevanta frågor.

Jublar inombords när jag läser att många kvinnor faktiskt delar min syn på detta men lider med barnen.

Vad skadar barnen till livet? Att deras "styvförälder" inte älskar dem? Så länge de biologiska föräldrarna tar sitt ansvar är det ingen som skadas. Och skadas något barn av ett beteende från någon förälder eller "bonusförälder" så är det föräldrarnas ansvar att skydda barnet.
  • Ess
    Anonym (Neeej) skrev 2016-12-09 18:44:59 följande:
    Det är en annan sak, såklart har föräldern ansvaret. Jag syftar endast på att man måste inkludera barnen fortfarande och inte frysa ut dem. Men som sagt, känner man så starkt att man önskar att de inte finns, varför då krångla med en sådan relation? Finns gott om personer utan barn eller vuxna barn så behöver man inte orsaka varken sig själv eller barnet dåliga känslor. 
    Men vad är att inkludera och även att exkludera?
    Alla lever inte som EN familj utan uppdelade, där faller det sig naturligt att dela upp sig.

Sen tycker jag inte att det är konstigt att skicka ett julkort på bara det/de små barnen oavsett barnens ursprung. Bara kortet är från alla.
  • Brumma
    Ess skrev 2016-12-10 11:07:54 följande:

Men vad är att inkludera och även att exkludera?

Alla lever inte som EN familj utan uppdelade, där faller det sig naturligt att dela upp sig.

Sen tycker jag inte att det är konstigt att skicka ett julkort på bara det/de små barnen oavsett barnens ursprung. Bara kortet är från alla.

Tycker inte det är konstigt OM man pratat med de äldre först.

Annars blir det konstigt iomed att det skickades till alla barnens farmor.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-12-09 19:08:55 följande:
    Jag kan önska att mamman inte fanns i bilden längre. Så vi hade bonus på heltid - vår uppfostran, vår planering och inga kompromisser o bråk. Om känslan beror på den andra förälderns bör man kanske vara tillräckligt vuxen att inse att det är där problemet ligger. Att önska att barnen inte fanns och kanske arbeta för det är fortfarande inte ok..

Och nej. Jag skulle aldrig heller aldrig välja en man med barn. Om de var vuxna redan möjligtvis men ALDRIG med hemmaboende barn igen.. just pga sliten som uppstått runt om..

Jag kan tycka farmor har all rätt att bli arg om det är så att TS inte har förmågan att ta till sig att det var fel gjort. Som jag skrivit kan misstag begås men fortsätter man hävda att man gjort rätt övergår det från misstag till medvetet uteslutande. Och då borde nog alla nära barnen bli arga så att det kanske går fram...
    Det är just den kommentaren "tillräckligt vuxen" som får de flesta att inte våga va öppna med sina åsikter. För visst kan det påverka relationen till barnet i längden om föräldern är en riktig pain. 
    Det är precis som bortskämda, jobbiga ungar som inte kan uppföra sig. Det är ju också föräldrarnas fel, vilket alla vet. MEN det blir ungarna som får bära hundhuvudet.

Nu tycker jag inte att det är konstigt att välja att skicka julkort med bara de små barnen, oavsett bio eller ej, bara alla står med på hälsningen.
    Så jag tycker farmor har rätt att be om en bild där alla är med, om hon gärna vill ha det. Men att bli arg och förutsätta att ts fryser ut de stora med vilje, den åsikten kan hon ta med sin son OM det finns fog för det.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-12-10 11:17:02 följande:
    Tycker inte det är konstigt OM man pratat med de äldre först.

Annars blir det konstigt iomed att det skickades till alla barnens farmor.
    Hade vi fått en bebis nu så skulle jag mycket väl kunna skicka ett julkort på bara bebisen 
  • freziq1

Jag ska bara berätta om en händelse från förra jul.

Min systersson(då 12 år)fick julkort från sin pappa och hans nya familj(hans fru och deras två barn,en flicka på 6 år och en 1-årig son).Min systersson var inte med på bilden.Han fick det oöppnade kuvertet med kortet och öppnade det på sitt rum.Några timmar hittade hans mamma julkortet i flera mindre bitar i papperskorgen inne på hans rum.

Nu får ni bestämma själva hur ni vill göra.

Hälsningar från en moster till den snällaste pojken i hela världen

• Anonym (Neeej)
    freziq1 skrev 2016-12-10 13:46:48 följande:

Jag ska bara berätta om en händelse från förra jul.

Min systersson(då 12 år)fick julkort från sin pappa och hans nya familj(hans fru och deras två barn,en flicka på 6 år och en 1-årig son).Min systersson var inte med på bilden.Han fick det oöppnade kuvertet med kortet och öppnade det på sitt rum.Några timmar hittade hans mamma julkortet i flera mindre bitar i papperskorgen inne på hans rum.

Nu får ni bestämma själva hur ni vill göra.

Hälsningar från en moster till den snällaste pojken i hela världen

Fyfan, får ont i hjärtat alltså. 
  • AbbyTheTabby
    Anonym (fel av mig?) skrev 2016-12-08 20:18:04 följande:

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

Förvånad

Menar du på fullaste allvar att du inte begriper att ja, du gjorde verkligen så fel?! Självklart ska alla barnen inkluderas, såvida inte något/några av dem själva inte vill vara med förstås.

"Väldigt spontant", jo tjena. Kan tänka mig att du väntade tills dörren slagit igen efter bonusarna och kastade dig över kameran.

Du låter som urtypen för den elaka styvmodern.
    En hund har ägare, en katt har personal.
  • ungbrunett
    AbbyTheTabby skrev 2016-12-10 15:51:12 följande:

Menar du på fullaste allvar att du inte begriper att ja, du gjorde verkligen så fel?! Självklart ska alla barnen inkluderas, såvida inte något/några av dem själva inte vill vara med förstås.

"Väldigt spontant", jo tjena. Kan tänka mig att du väntade tills dörren slagit igen efter bonusarna och kastade dig över kameran.

Du låter som urtypen för den elaka styvmodern.

Vi vet inte någonting annat än denna händelse så det är lite överdrivet att döma ts för att vara urtypen för den elaka styvmodern baserat enbart på detta.
Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?