• Anonym (fel av mig?)

Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

• Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?
  • Anonym (Slug)
    Brumma skrev 2016-12-09 07:42:53 följande:

Nej.

Sluta dra alla över en kant.

Jag anser att alla i familjen bör vara med. Och jag har tagit, gjort och skickat julkort på alla barn i familjen. Även de som inte är mina barn biologiskt är med..

Min mormor skällde ut mig en gång då hon trodde jag uteslutit min bonusdotter. Vilket jag inte hade men mormor såg lite dåligt :D

Vad svärmor tyckt om eventuella barn TS haft sedan tidigare är knappast relevant då TS inte HAR barn sedan tidigare. Nu gäller frågan svärmors biologiska barnbarn..

Ja, men endast för att det inte är socialt acceptabelt att utesluta ett barn från fotot. Det är en oskriven norm. Det är oetiskt mot barnet. Men faktum kvarstår, släkten vill se sina egna blodsband på julkorten.
  • ungbrunett
    Anonym (fel av mig?) skrev 2016-12-09 07:51:37 följande:

ser bättre ut om det står god jul och gott nytt år önskar familjen Nilsson än om det står god jul och gott myt år önskar kalla, Anna, klara, Erik, Stina, lisa och stig... Bir lite långt

Håller inte alls med dig. Mycket trevligare med förnamnen. Mer personligt. Men smaken är som baken.
    .
  • cupcakemom

Ja alltså det är ju känsligt det där.. Och även känsligt med åldern på barnet... Inte alltid lätt att få med äldre barn på bild heller... Men jag skulle nog inte skicka julkort med mina barn + vårt gemensamma.. till sambons föräldrar men jag skulle kunna skicka om alla barn var med ..lösningen blir nu att bara den lilla gemensamma är med på kort och skickar med bara hennes namn och god jul farmor och farfar det är alltså inte från hela familjen.. Men med det ska sägas att jag skicka vykort med egna kort via postnord lite nu och då med yngsta till både mormor och farmor så dom är van att bara få från henne.... Men nog tycker jag att man i alla fall kan fråga de äldre bonusbarnen...(här vill en vara med och den andra vägrar så det blir ju lite lustigt också)

• Nordström
    ungbrunett skrev 2016-12-09 08:17:06 följande:

Håller inte alls med dig. Mycket trevligare med förnamnen. Mer personligt. Men smaken är som baken.

Håller inte med dig. I en familj bör man vara ett kollektiv och identifiera sig med gruppen. Individerna är pusselbitar för att åstadkomma en stark familj.
  • Brumma
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 08:16:04 följande:

Ja, men endast för att det inte är socialt acceptabelt att utesluta ett barn från fotot. Det är en oskriven norm. Det är oetiskt mot barnet. Men faktum kvarstår, släkten vill se sina egna blodsband på julkorten.

Nej det är inte faktum..

Min familj har tagit till sig min bonus som en i familjen. Likadant med min brors bonusbarn - han är kusin till våra barn. Trots att de inte har några blodsband. Inte för att det vore socialt oacceptabelt utan för att vi anser dem vara del av familjen.

Du kanske skulle se utanför dig själv och inse att alla inte tänker som du?
  • ungbrunett
    Nordström skrev 2016-12-09 08:07:32 följande:

Det visste du redan som treåring så varför frågar du? Mamma, pappa, barn.

Då borde alla föräldrar skämmas som skiljer sig? Och ingen som redan är förälder får skaffa barn med någon ny? Realistiskt.
  • Träskvatten
    Nordström skrev 2016-12-09 08:07:32 följande:
    Det visste du redan som treåring så varför frågar du? Mamma, pappa, barn.
    Och pappa sätter på mamma men bara på fredagskvällarna efter sportnytt, när lampan är släkt och täcket ordentligt uppdraget och är det inte fredagskväll är det händerna på täcket och papiljotter i håret som gäller?

Har inte du ett arbete att söka?
  • Anonym (carpe diem)

Ja alltså kanske en ide att be om ursäkt för att det blev fel denna gång? Även om det inte skulle vara nåt fel alltså... men för att gå vidare så att säga?
    De andra barnens mamma kan ju se till att hon skickar julkort till de hon vill med de barnen på som hon vill speciellt om det är hos henne de är den mesta tiden?
    Tips: undvik foto julkort på familjen, kanske bebisar är kul att se, annars känns de flesta julkort ändå lite out efter julen och det finns så många otroligt vackra motiv ändå, egna eller köpta.
    Med dagens teknik skickas det foton hit och dit hela tiden över mobiler ändå.
    Det är inte helt fel att hälsa från "oss alla" så slippar man dilemmat. Inga namn nödvändiga då tycker jag.
    Jag förväntar mig inte heller att alla namnen på alla ska stå med om jag får ett kort från en familj där de är fler än två.

• Nordström
    ungbrunett skrev 2016-12-09 08:29:10 följande:

Då borde alla föräldrar skämmas som skiljer sig? Och ingen som redan är förälder får skaffa barn med någon ny? Realistiskt.

Nej, man behöver inte skämmas för att man skiljer sig. Det kan finnas goda anledningar att skiljas. Andra drabbas av dödsfall tidigt och blir änkor/änkemän med barn att ta hand om.

Fast du bör givetvis eftersträva att barnen lever tillsammans med sina föräldrar. Det mår såväl barn som vuxna bäst av. En sådan inställning kan också hjälpa individerna i familjen att inte äventyra familjegemenskapeen för destruktiva infall. Värderar du inte familjen minskar givetvis chansen att den förblir intakt.
  • Duckan

Ja, det känns lite märkligt att inte alla barnen var med. Jag förstår att farmor reagerade för de är ju alla hennes barnbarn.

Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?