• Anonym (fel av mig?)

Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

• Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?
  • Malmina
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 14:14:48 följande:

Ja, det är ett väldigt känsligt ämne. Vi har regler, moral och normer i vårt samhälle och kultur som reglerar hur vi SKA tänka i många situationer. Du ska älska dina bonusbarn lika mycket som du älskar dina egna barn. Det är fult att erkänna att du faktiskt inte gör det fast det är ett faktum.

Hoppas att det var ironiskt annars uppfattar jag att det är ok att ljuga och låtsas att man är något som man inte är. Alla barn förtjänar respekt och omtanke. Man kan bygga relation med någon utan att älska någon. Men att låtsas att du älskar någon är dålig ide. Både för barnet som känner att du inte är ärlig och för dig som lever i en lögn. Att älska är en process och om du låtsas att du älskar någon kanske du förhindrar sig själv att så småningom börja gilla och i fortsättningen även älska någon.

Dessutom det skulle vara roligt med regler som reglerar att man ska tänka noga innan man gifter sig och två gånger noga innan man skiljer sig.

Tycker det är orimligt att ställa krav på vem som helst att älska bonusbarn lika mycket som man älskar egna barn.
  • Brumma
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 14:14:48 följande:

Ja, det är ett väldigt känsligt ämne. Vi har regler, moral och normer i vårt samhälle och kultur som reglerar hur vi SKA tänka i många situationer. Du ska älska dina bonusbarn lika mycket som du älskar dina egna barn. Det är fult att erkänna att du faktiskt inte gör det fast det är ett faktum.

Vet väldigt få som går runt och påstår att de älskar sina bonusar lika mycket som de älskar sina egna barn. Känner ingen personligen faktiskt.

Känner inte heller ngn som kräver att man ska det.

Så vilka är dessa som lever i det samhälle du pratar om? För de är inte vanliga i det samhälle jag lever i..
  • Anonym (Slug)
    Anonym (Neeej) skrev 2016-12-09 14:36:16 följande:

Jag svarade inte på något av dina tidigare inlägg, svarade på:Vilket i sin tur var ett svar angående att folk överreagerar.

Du skriver hur normen är att man ska älska sina bonusbarn lika mycket som sina egna barn och att det är fult att erkänna annat. Men är nog ingen som påstår att det måste vara så menar jag, däremot anser nog de allra flesta att man måste ta hänsyn till sin partners andra barns känslor. 

Jag anser att det är ett väldigt tabubelagt ämne och därför undviker många att diskutera förkärlek till det egna biologiska barnet. Anledningen är just att det krockar med idealet att man ska behandla alla barnen i familjen lika. Du får inte falla för frestelsen att prioritera ditt eget barn framför bonusbarnet med hänsyn till bonusbarnets känslor. De flesta förstår att ett sådan agerande är förkastligt eftersom det sårar bonusbarnet och det fyller bonusföräldern med skamkänslor.
  • Anonym (Slug)
    Brumma skrev 2016-12-09 14:56:52 följande:

Vet väldigt få som går runt och påstår att de älskar sina bonusar lika mycket som de älskar sina egna barn. Känner ingen personligen faktiskt.

Känner inte heller ngn som kräver att man ska det.

Så vilka är dessa som lever i det samhälle du pratar om? För de är inte vanliga i det samhälle jag lever i..

Nej, just det. Ämnet diskuteras alldeles för lite. (Se mitt tidigare inlägg).
  • Brumma
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 15:01:53 följande:

Nej, just det. Ämnet diskuteras alldeles för lite. (Se mitt tidigare inlägg).

I min omgivning diskuteras det fritt :)
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 14:59:33 följande:

Jag anser att det är ett väldigt tabubelagt ämne och därför undviker många att diskutera förkärlek till det egna biologiska barnet. Anledningen är just att det krockar med idealet att man ska behandla alla barnen i familjen lika. Du får inte falla för frestelsen att prioritera ditt eget barn framför bonusbarnet med hänsyn till bonusbarnets känslor. De flesta förstår att ett sådan agerande är förkastligt eftersom det sårar bonusbarnet och det fyller bonusföräldern med skamkänslor.

Du är medveten om att man kan älska sina barn mer än bonusbarnet men ändå behandla alla i familjen lika?
  • Anonym (Neeej)
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 14:59:33 följande:
    Jag tror också det har stor betydelse för hur gamla barnen i fråga är när man får de som "bonusar" samt omständigheterna. Handlar det om ett väldigt litet barn så brukar de flesta ta till sig barnet på ett mer nära sätt som man skulle göra med sitt eget barn. Din roll i det barnets liv blir mycket större och mer betydande, både för dig och för barnet - du blir en del av dennes uppväxt och uppfostran. Jämfört med om barnet är i högstadieålder, då är mycket redan "klart" och föräldrarfigurer och allt därtill har redan fastställts. Finns den andra föräldern (ens partners ex) inte närvarande (död, totalt frånvarande) så tror jag också man tenderar att knyta an lite mer än om den andra föräldern hade vart närvarande. 

Men om vi pratar om att båda föräldrar finns och barnen är varken jätteunga och inte heller särskilt gamla så tycker jag inte ens att det finns någon förväntan på att en bonusförälder ska älska sina bonusbarn precis lika mycket som sina egna barn. Skulle inte hålla med om att det direkt är ett tabubelagt ämne i sig själv, jag tror att det bara inte finns så mycket behov av att diskutera det. Varför skulle du behöva sitta och diskutera det? Sitter du och diskuterar vem du älskar mest av dina vänner? Vem du älskar mest av dina syskon? Vem du älskar mest av dina föräldrar? Man pratar inte om det för att det är onödigt. Precis som det är onödigt att säga åt någon att den ser ful ut. Det är en dialog du kan föra i ditt eget huvud om det är viktigt för dig att sortera ut, men det är inte av intresse för någon annan.  

Men som sagt, oavsett ålder och frånvarande/närvarande andra förälder, så bör man alltid se till att inkludera barnen. Det betyder inte att man älskar de lika mycket som sina egna barn, eller ens att man låtsas om att man älskar de lika mycket, det är helt enkelt för att det vore elakt att exkludera de från familjesaker. 
  • Anonym (Slug)
    Brumma skrev 2016-12-09 15:08:59 följande:

I min omgivning diskuteras det fritt :)Du är medveten om att man kan älska sina barn mer än bonusbarnet men ändå behandla alla i familjen lika?

Ja då, det är jag fullt medveten om och som jag skrev i tidigare inlägg så är det som man eftersträvar.
  • Anonym (Slug)
    Anonym (Neeej) skrev 2016-12-09 15:14:33 följande:

Jag tror också det har stor betydelse för hur gamla barnen i fråga är när man får de som "bonusar" samt omständigheterna. Handlar det om ett väldigt litet barn så brukar de flesta ta till sig barnet på ett mer nära sätt som man skulle göra med sitt eget barn. Din roll i det barnets liv blir mycket större och mer betydande, både för dig och för barnet - du blir en del av dennes uppväxt och uppfostran. Jämfört med om barnet är i högstadieålder, då är mycket redan "klart" och föräldrarfigurer och allt därtill har redan fastställts. Finns den andra föräldern (ens partners ex) inte närvarande (död, totalt frånvarande) så tror jag också man tenderar att knyta an lite mer än om den andra föräldern hade vart närvarande. 

Men om vi pratar om att båda föräldrar finns och barnen är varken jätteunga och inte heller särskilt gamla så tycker jag inte ens att det finns någon förväntan på att en bonusförälder ska älska sina bonusbarn precis lika mycket som sina egna barn. Skulle inte hålla med om att det direkt är ett tabubelagt ämne i sig själv, jag tror att det bara inte finns så mycket behov av att diskutera det. Varför skulle du behöva sitta och diskutera det? Sitter du och diskuterar vem du älskar mest av dina vänner? Vem du älskar mest av dina syskon? Vem du älskar mest av dina föräldrar? Man pratar inte om det för att det är onödigt. Precis som det är onödigt att säga åt någon att den ser ful ut. Det är en dialog du kan föra i ditt eget huvud om det är viktigt för dig att sortera ut, men det är inte av intresse för någon annan.  

Men som sagt, oavsett ålder och frånvarande/närvarande andra förälder, så bör man alltid se till att inkludera barnen. Det betyder inte att man älskar de lika mycket som sina egna barn, eller ens att man låtsas om att man älskar de lika mycket, det är helt enkelt för att det vore elakt att exkludera de från familjesaker. 

Jag diskuterar ALLT.
  • Brumma
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 15:16:50 följande:

Ja då, det är jag fullt medveten om och som jag skrev i tidigare inlägg så är det som man eftersträvar.

Fast du får det att framstå som om man gör det för att man förväntas göra det och mot sin vilja...

Men du förstår då att alla har olika känslor och att en del ser sin bonu som familj? Inte för att de förväntas göra det utan för att det växer fram känslor när man lever tillsammans...
  • Anonym (Neeej)
    Anonym (Slug) skrev 2016-12-09 15:21:27 följande:
    Jag diskuterar ALLT.
    Gör det om du vill. Vad är problemet då? Då är det ju inte tabubelagt för dig?
    Jag skrev bara att jag tror många inte diskuterar det för det känns onödigt att diskutera vem man älskar mest? 
Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?