• Anonym (fel av mig?)

Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?

Jag har skickat efter julkort på banren som jag har skickat till våra vänner och släktingar. 
    När svärmor fick deras kort reagerade hon väldigt mycket på att inte alla min sambons barn var med på kortet. Till saken hör att jag gjorde korten väldigt spontant och då va inte bonusbarnen hos oss och hade ingen tanke helt ärligt att jag skulle vänta in dom.
    Nu har svärmor gått runt och gett mig små kommentarer om det. och öven undvikit mig sen dess.
    Har svärmor rätt och har rätt till att vara sur på mig? Gjorde jag verkligen så fel?

• Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?
  • lovingyou

Jag och min man gjorde samma sak här.. Vi tog alltså bara kort på vår gemensamma 4 åring och mannens 14 och 12 åring är inte med.. Anledningen var att de stora barnen helt enkelt är för gamla och själva inte vill vara med längre. Har inte haft en tanke på att svärmor eller någon annan skulle lägga sig i det valet...

mammas älskling 120710
  • Anonym (Neeej)
    lovingyou skrev 2016-12-09 17:35:51 följande:

Jag och min man gjorde samma sak här.. Vi tog alltså bara kort på vår gemensamma 4 åring och mannens 14 och 12 åring är inte med.. Anledningen var att de stora barnen helt enkelt är för gamla och själva inte vill vara med längre. Har inte haft en tanke på att svärmor eller någon annan skulle lägga sig i det valet...

Men skillnaden för er verkar ju vara att ni frågade barnen först. Det är helt i sin ordning att de inte är med om de inte själva vill, men frågar först åtminstone. 
  • Anonym (H)

Inte samma sak men berättar ändå.

När jag och exet skulle fotograferas innan vårt bröllop ville han att "alla våra barn" skulle vara med på fotot.
    Saken var bara den att vi inte hade några barn som var "våra" utan jag hade ett och han två sedan innan. Det gemensamma kom flera år senare.

Det medverkade inga barn på fotot. Jag vägrade.

• ungbrunett
    Anonym (H) skrev 2016-12-09 17:52:45 följande:

Inte samma sak men berättar ändå.

När jag och exet skulle fotograferas innan vårt bröllop ville han att "alla våra barn" skulle vara med på fotot.

Saken var bara den att vi inte hade några barn som var "våra" utan jag hade ett och han två sedan innan. Det gemensamma kom flera år senare.

Det medverkade inga barn på fotot. Jag vägrade.

Varför vägrade du?
  • Anonym (H)
    ungbrunett skrev 2016-12-09 17:53:45 följande:
    Varför vägrade du?
    För att jag inte hade som plan att bli "bonusmamma", det är inte mina ungar.
    De har en mamma och det är inte jag.

Visst, mitt ego kunde haft med min egen son men inte en annan kvinnas barn. Men det sa jag såklart inte.
  • Kim Possible

Jag försöker föreställa mig min sons bonusmamma skicka julkort till svärisarna (som fö även jag fortfarande har kontakt med), med bara de två yngsta barnen på, men tanken känns helt horribel. De skulle tro att det var ett dåligt skämt. Eller att vi skulle skicka julkort till min nuvarande svärmor med bara yngsta barnet på, hon skulle ju (rätteligen) tro att vi hade tappat det helt totalt.

Man behöver inte älska sina bonusbarn/barnbarn, men man ser fan till att de räknas till familjen och inkluderas i familjesammsnhang. Hatar man sina bonusbarn så kopiöst mycket att de inte ens får stå med på julkort eller vara med på familjefotografier borde man kanske valt någon utan barn istället. Patrask.

• ungbrunett
    Anonym (H) skrev 2016-12-09 17:57:28 följande:

Visst, mitt ego kunde haft med min egen son men inte en annan kvinnas barn. Men det sa jag såklart inte.

Varför gifte ni er? Varför skaffade ni barn? Varför kände du att du blev bonusmamma pga det?
  • Anonym (Neeej)
    Anonym (H) skrev 2016-12-09 17:57:28 följande:

Verkligen egoistiskt, mot din man i detta fall. Han kanske ville ha med barnen då det var en viktig dag i hans, och ert, liv? Ni kunde ju ta bilder både med och utan de så fick ni båda vad ni ville. Du blir inte "bonusmamma" per automatik för att ni tar en bild ihop. 
  • Ess
    Brumma skrev 2016-12-09 15:48:44 följande:
    För att förtydliga - här pratar jag om BARN. Inte vuxna "barn" eller unga vuxna (äldre tonåringar) som beter sig illa..
    Det är väl främst påverkan utifrån (den andra föräldern) som gör att man önskar att de inte funnits. Så mycket bråk och tjafs man sluppit då, för även om man inte hade med det att göra så hamnade man ändå i skottlinjen. Sen allt som gjordes till problem, som egentligen aldrig skulle varit nåt problem och som jag aldrig i min vildaste fantasi kunde föreställa mig bli ett problem med så stora barn.......Nä, jag personligen och de jag känner irl skulle aldrig någonsin göra om det igen.

Nu vet jag inte hur ts och hennes familj lever och hur farmor uppfattar det hela. Men jag tycker att ts fått stå i linjen för något som farmor iofs har rätt att fråga om, men hon har inte rätt att bli sur på ts, för det ska hon i så fall ta upp med sin son. OM det nu skulle va så att ts har något emot hans tidigare barn, så lär farmor ha slått in en bredare kil nu genom sitt agerande.
  • Ess
    Anonym (Neeej) skrev 2016-12-09 15:58:17 följande:
    Jag förstår vad du menar, men personligen skulle jag aldrig vara med någon som redan har barn om jag inte var beredd att ta mig an barnen också. Om man känner så starkt att man helst såg att de inte fanns, då kanske man borde fundera på att gå ur förhållandet och hitta någon som inte redan har barn? Eller där barnen redan är helt vuxna så man inte behöver ha någon annan relation än vänskaplig med de. Känns som att det vore det bästa både för sin egen skull, sin partners skull och framförallt för barnens skull?
    Jag ser det som självklart att föräldrarna själva tar sina barn, de har skaffat dem och de får ta hand om dem.
Svar på tråden Julkort.. måste man inkludera bonusbarnen?